Через блокування руху Червоним морем Пекін має економічні проблеми, але не може пристати на пропозицію американців, оскільки ризикує втратити геополітичний вплив
США звернулися до Китаю, аби той допоміг припинити атаки єменських хуситів у Червоному морі. На перший погляд, Пекін не зацікавлений у цьому, адже його сприймають мало не як очільника «осі зла 2.0», насправді ж економіка Китаю суттєво потерпає від блокування транспортних перевезень, стаючи менш конкурентоздатною. Пекін може натиснути на Іран, аби той примусив хуситів зупинитися, але наразі не збирається цього робити. Ймовірно, Китай оцінює ризики та готовий почекати, оскільки сподівається виграти від ситуації більше, ніж втратити.
Сполучені Штати неодноразово зверталися до Китаю з проханням натиснути на Тегеран, аби їхні проксі, єменські хусити, припинили свої атаки на судна в Червоному морі. Це обговорювали з високопосадовцями КНР радник США з національної безпеки Джейк Салліван та держсекретар Ентоні Блінкен. Пекін відмовчується, розповіли виданню Financil Times джерела з-поміж високопоставлених американських чиновників. Єдине, на що спромігся уряд КНР, була заява із закликом до «відповідних сторін» забезпечити безпечний прохід для суден, що пливуть через Червоне море.
На перший погляд, такі ініціативи американської сторони можуть видаватися наївними, враховуючи, що саме Піднебесну звикли вважати основною силою, яка стоїть за активізацією «вісі зла 2.0». Але річ у тім, що Китай і сам зацікавлений у тому, аби блокування руху через Суецький канал припинилося: маршрут в обхід Суецького каналу, повз мис Доброї Надії в Африці призвів до зростання вартості доставки аж на 300% у порівнянні з листопадом 2023 року. Це робить китайську промисловість менш конкурентноздатною, надаючи певну перевагу місцевим виробникам.
Через те, що судна витрачають більше часу на рух, багато компаній, до прикладу, IKEA, заявили, що деякі продукти можуть бути недоступними. Tesla оголосила, що на два тижні призупиняє виробництво на своєму заводі в Німеччині через брак запчастин. Деякі судноплавні кампанії заявили, що взагалі відмовляються від рейсів у Середземне море, що неминуче призведе до здорожчання продукції, яка доставляється морем.
Це змушує бізнес переформатовувати ланцюжки постачання. Нові шанси отримують заводи в таких країнах, як Туреччина, Індія та В’єтнам. Тенденція «наближення виробництва» набирає обертів ще й тому, що не зникає з порядку денного проблема можливого конфлікту між США та Китаєм через Тайвань. Якщо це станеться, то неминуче виллється в санкційну війну. І це в той час, коли деякі китайські компанії постачають до 40 % своєї продукції саме до Європи.
Криза може також мати каскадний вплив, оскільки найбільший ефект відчують на собі менші компанії, які через скромні обсяги продажів мають нижчі прибутки і не зможуть конкурувати з великими фірмами. Перенаправлення суден із Червоного моря на маршрут через мис Доброї Надії, не лише подовжує час доставок, але і створює дефіцит вільних контейнерів, повідомляє Negosyante News. Виробництво Китаю, орієнтоване на експорт, воно має невелику маржу і виграє коштом великих об'ємів продажів. Через негаразди з логістикою виникають затримки платежів, заводи не в змозі вчасно платити постачальникам або працівникам. В сукупності це може призвести до соціальних заворушень.
Китайська економіка й так переживає не найкращі часи. Є криза нерухомості, скорочення населення та ослаблений споживчий попит через повільне зростання глобальної економіки. Фондові ринки Китаю і Гонконгу впали до багаторічних мінімумів і зусилля уряду зі стабілізації мало що дали. Довіра іноземних інвесторів до другої за величиною економіки світу випарувалася, і вони не хочуть більше вкладати в неї гроші, повідомляє Bloomberg. В п'ятницю, 19 січня, до прикладу, індекс китайського фондового ринку впали на 41%, натомість на 25% зросли індекси бірж в Японії та США. За останні три роки вартість китайських акцій впала приблизно на шість трильйонів доларів, що вдвічі більше, ніж ВВП Великої Британії. Уряду президента Сі Цзіньпіна все важче ігнорувати такі настрої бізнесу.
США та союзники не припиняють бомбардувати позиції хуситів у Ємені після того, як вони провели щонайменше 33 атаки на комерційні судна. Боротьба із цим іранським проксі, яке веде по-суті, партизанську війну, може тривати роками. Щоб покласти цьому край потрібна масштабна наземна операція, яка, в ідеалі, поверне регіони, підконтрольні хуситам, до зони відповідальності офіційного уряду Ємену. Але наразі Вашингтон не готовий на такий крок і збирається сконцентруватися на атаках на склади та ланцюжки передачі озброєнь з Ірану.
Враховуючи те, що основним торговим партнером Ірану є Китай, Пекін міг би натиснути на Тегеран, аби той примусив хуситів зупинити свої атаки. Але принаймні до якогось часу КНР може вважати прийнятними втрати, яких він зазнає через блокування Суецького каналу. Зростання ціни на перевезення, ймовірно, було піковим, ланцюжки постачання із часом стабілізуються. Натомість нестабільність на Близькому Сході створює серйозні проблеми Заходу та Сполученим Штатам. До прикладу, є зростання цін на енергоносії та ризики зросту інфляції в «рік виборів».
«Я думаю, що вони вирахували..., що це криза, яка вразила найбільше США та їхніх партнерів, і вона не мала суттєвого впливу на китайське судноплавство», — заявила Сюзанна Мелоні, керівник відділу зовнішньополітичних досліджень Інституту Брукінгса.
«Вісь зла 2.0» сподівається, що може здобути принаймні проміжну перемогу. Москва очікує, що криза із західною допомогою Україні, яка настала завдяки діям трампістів, поглиблюватиметься. Тегеран і його проксі підбадьорені ти, що за визнанням Ізраїльської розвідки навряд чи вдасться повністю знищити ХАМАС. Водночас адміністрація Байдена вимагає від Єрусалиму скоротити бойові дії в Газі. Натомість єменські хусити цілком задоволені ситуацією, адже раптово стали силою, яка загрожує всьому ненависному Заходу й можуть розраховувати на потужну підтримку від однодумців.
«Коли хусити атакували аеропорт Абу-Дабі, вони привернули багато уваги. Коли вони напали на Aramco (нафтові об’єкти в Саудівській Аравії — ред.), вони привернули ще більше уваги. Але та увага, яку вони сьогодні отримують завдяки нападам у Червоному морі, нечувана, тому їм це подобається», — розкрив стимули іранського проксі Мохаммед аль-Баша, експерт із Ємену з Navanti Group.
Не варто також перебільшувати можливості Пекіну: і Тегеран, і москва залишаються доволі самостійними потугами й можуть до якоїсь міри опиратися його впливу. Враховуючи цей факт, якби Китай, теоретично, спробував тиснути на Тегеран, то неминуче послабив би свій економічний та геополітичний вплив, статус головного супротивника США. Втім, якщо криза китайської економіки зросте, Сі Цзіньпін змушений буде змінити цю стратегію. Наразі ж китайська влада перед складним вибором: допоможеш США — втратиш політичну вагу, не допоможеш — зростуть економічні проблеми.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.