Укрзалізниця вважає, що заради потягу до Берліна доведеться відмінити електричку до Фастова
З Києва до Берліна знову можна буде доїхати поїздом. Відповідний меморандум про спільні зусилля задля відновлення прямого залізничного сполучення між українською та німецькою столицями підписали міські очільники Віталій Кличко та Кай Веґнер. Про це 14 листопада пише ЦТС з посиланням на Amal Berlin Ukraine.
Прямий поїзд з Києва до Берліна курсував до 2012 року та мав попит. Утім, після перегляду тарифів німецькою залізницею маршрут став збитковим - і його закрили. Укрзалізниця несподівано відреагувала на цю новину.
“Мерії Києва та Берліна підписали меморандум... обіцяють прямий поїзд Київ-Берлін.... Ми вже готові. Але поруч із гучними обіцянками дуже просимо мерію Києва хоча б розрахуватись із залізницею за поїздки пенсіонерів (тільки з початку року це 32 млн грн, значно бідніші міста платять, а столиця — ніяк). Із Фастовом сполучаємо щодня, дуже не хочеться скасовувати на користь Берліна…”, - написали в ФБ-каналі перевізника.
Загальний операційний збиток Укрзалізниці від пасажирських перевезень становить близько 24 млрд грн на рік (13 млрд грн — далеке сполучення та близько 11 млрд грн — приміське), і якщо раніше його вдавалося переривати коштом прибутку вантажних перевезень, то під час війни це неможливо. У 2023 році сума заборгованості місцевих органів влади перед АТ “Укрзалізниця” за перевезення пасажирів у приміському сполученні сягнула 287,89 млн грн, що становило 48,71% від загальної суми річної заборгованості. До 2016 року компенсацію за перевезення пільговиків Укрзалізниці платила держава. Після — видатки повинні компенсуватися з місцевих бюджетів, але повноцінно цього не відбувається, тож майже все фінансове навантаження з виконання цих перевезень лягає на Укрзалізницю.
Укрзалізниця представила внутрішню аналітику пасажирських перевезень, згідно з якою 56 із 98 регулярних маршрутів по Україні є збитковими.
У компанії маршрути поділили на чотири групи за рівнем рентабельності:
Збитковими є навіть популярні “гірські напрямки”. Як пояснили в Укрзалізниці, перевезення у Карпатах здійснюються дизельною тягою на складних ділянках, де відсутній значний вантажний потік (окрім роботи Івано-Франківського цементного заводу). Фактично компанія утримує всю гірську інфраструктуру винятково заради пасажирських перевезень. Без цього соціального зобов’язання багато сезонних маршрутів (зокрема до Яремче та Ясіня) мали б бути закриті, а інфраструктура — демонтована.
Ще складніша ситуація з приміськими перевезеннями — вони покривають менше ніж 10% витрат. Через дефіцит ресурсів Укрзалізниця у найгіршому сценарії може бути змушена скасувати 501 приміський рейс.
Як повідомляв Інформатор, в Укрзалізниці розповіли, що пілотний запуск програми "УЗ-3000" відбудеться у грудні, з прифронтових територій. І запрацює у два етапи. У мобільному застосунку «Укрзалізниці» вже з’явився калькулятор кілометрів, який підраховує відстані попередніх подорожей пасажира. Саме за них нараховуватимуться бонусні кілометри, які можна буде використати замість грошей. В додатку Укрзалізниці з’явиться спеціальний фільтр, який дозволить побачити окремі рейси, що доступні для оплати кілометрами.