Клієнт Monobank не зміг повернути гроші в готівковій валюті: що кажуть у банку та радять юристи

Юристи радять звертатися з цього приводу до Нацбанку

Клієнт Monobank не зміг повернути гроші в готівковій валюті: що кажуть у банку та радять юристи
Котик шокований

Клієнт Monobank заявив, що більше не буде розміщувати гроші на депозиті в цій фінустанові. Своє незадоволення він пояснив тим, що не отримав після закінчення строку депозиту того, на що розраховував, відкриваючи його. Що саме не влаштувало людину?

2 серпня 2022 року Monobank оновив застосунок і повідомив, що в ньому можна придбати валюту за вигідним курсом на 50 тисяч грн та покласти її на тримісячний депозит. Також з того часу у Monobank можна поповнювати валютою чинні строкові депозити, до завершення яких залишається не менше трьох місяців. 

Після закінчення терміну дії депозиту, пообіцяли в банку, гроші будуть або перераховані на валютну картку клієнта, або видані йому готівкою у відділеннях Універсал Банку та банків-партнерів. Відеоінструкція, як купити валюту онлайн в Монобанку, тут.

“Однозначно в Monobank цей депозит розміщати більше не буду. Просто заморозити свої гроші на три місяці, потріпати нерви з поверненням валюти та зрештою отримати пропозицію забрати суму гривнею. Причому по тому ж курсу, що і купував. Мене це не влаштовує!”,– написав клієнт у скарзі, розміщеній на сайті “Мінфін”.

Він зауважив, що ні в якому разі не закликає уходити з Monobank, оскільки він зручний своєю “оплатою частинами”, комунальними платежами, кешбеками, застосунком. Але в частині депозитів банк, на його думку,програє іншим фінустановам.

Що відповів банк?

“Нам шкода, що у вас склалася така думка. Ми намагаємося зробити все можливе, щоб процес отримання валюти не викликав у клієнтів складнощів, проте війна вносить свої корективи. Сподіваємося, що надалі будемо тільки радувати вас”, – написали у відповідь представники Monobank

Приблизно таку ж відповідь банк розмістив і під повідомленням іншого клієнта, який написав: “Прийшла і моя черга помучаться з поверненням депозиту з Моно”. За його словами, в касі А-Банку, який є банком-партнером Monobank і має обслуговувати його клієнтів, не виявилося валюти, а замовити її чомусь не можна. 

“Написав звернення до НБУ, додав відповідь від Моно. Побачимо, що скаже регулятор”, – повідомив клієнт.

Дефіцит валюти повертається?

Масові скарги українців на неможливість зняти з банківських рахунків та депозитів готівкову валюту спостерігалися у вересні цього року. Тоді клієнти державного ПриватБанку повідомляли, що він  скасовує їхні заявки на зняття готівкової валюти з рахунків через її дефіцит.

“Попри зрозумілі під час війни труднощі з логістикою готівкової валюти з-за кордону, ми робимо все можливе для задоволення зростаючого у рази попиту клієнтів на валюту. ПриватБанк має достатньо резервів для задоволення потреб кожного клієнта”, – запевняли тоді в банку.

6 вересня Національний банк України оголосив про рішення підтримати українські банки готівковою валютою, тож невдовзі всі заявки клієнтів на її зняття буде виконано. А напередодні НБУ дозволив банкам продавати населенню весь обсяг придбаної ними безготівкової валюти починаючи із 13 квітня 2022 року, а не половину від цього обсягу, як було раніше. І з того часу проблема начебто була вирішена. Чому зараз у клієнтів Monobank знову виникають проблеми з отриманням готівкової валюти, незрозуміло.

 Поради юристів

“Згідно з пунктом 16 постанови НБУ № 516, якщо кошти залучені на депозитний рахунок в іноземній валюті, банк повинен повернути гроші у валюті депозиту. Або ж на умовах та в порядку, передбачених договором. І лише відповідно до заяви вкладника – у національній валюті”, – пояснює адвокат Володимир Місечко в коментарі сайту “Мінфін”.

За інформацією НБУ, операції з вкладами можна проводити у відділеннях банків, що працюють. Проте існують певні обмеження: зняти кошти з валютного рахунку можна в еквіваленті 100 тис. грн на день. Видавати валюту на суму, що перевищує цей ліміт, заборонено постановою НБУ № 18 “Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану”. Інші обмеження щодо видачі клієнту готівки в іноземній валюті відсутні. Тому така поведінка зі сторони банку є протизаконною.

Ігор Ясько, керуючий партнер ЮК Winner, зазначає: якщо клієнт зіткнувся з таким порушенням, він, передусім, має зафіксувати факт відмови, після чого може зателефонувати на “гарячу” лінію банку чи НБУ та повідомити про порушення своїх прав.

Адвокат Володимир Місечко уточнює: у випадку відмови повернути депозит у валюті банк зобов'язаний:

  • Прийняти від вкладника заяву на повернення коштів.
  • Письмово повідомити вкладника про причини невиконання вимог договору банківського вкладу.
  • Взяти заяву на облік за відповідним позабалансовим рахунком, обов’язково вказавши дату реєстрації.

Передусім юристи радять фіксувати факти правопорушень та звертатися зі скаргою до Національного банку України. Додатково вкладник може звернутися до суду з вимогою про стягнення заборгованості з банку та штрафних санкцій за прострочення термінів повернення коштів.

Нагадаємо, українцям заборонили переказувати гроші з гривневих карток на закордонні. Крім того, голова НБУ Кирило Шевченко подав у відставку та пояснив причину свого рішення. Також Інформатор писав, як отримати спадщину на вклад у банку.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Ольга Чорна

Головна Актуально Україна на часі Youtube