В Ощадбанку вказують, що операції з рахунком клієнта відбулись внаслідок переходу за фішинговим посиланням в мережі інтернет
Чоловік з повідомлень дізнався про списання коштів з рахунку в розмірі 51 тисяча гривень. Однак Ощадбанк відмовляється повертати вказану суму. Про це йдеться у рішенні Вознесенівського районного суду Запоріжжя, опублікованому 17 жовтня 2025 року.
28.12.2024 року з карткового рахунку АТ «Ощадбанк» було списано 26 тисяч гривень (без урахування комісії), 25 тисяч гривень (без урахування комісії). Про списання коштів чоловік дізнався зі смс-повідомлень, що надійшли на фінансовий номер. Всього протягом однієї хвилини, банком було здійснено 2 транзакції про списання коштів на загальну суму 51 тисячу гривень. Внаслідок звернення до поліції з відповідною заявою про вчинення шахрайських дій щодо коштів, 29.12.2024 року зареєстроване кримінальне провадження за ч. 4 ст. 190 КК України. Досудове розслідування на момент подання позовної заяви досі триває, винні особи не встановлені.
"28.12.2024 року був вихідний автоматичний IVR-дзвінок для підтвердження реєстрації в системі «Ощад 24/7», який був успішно прийнятий. Під час дзвінка система інформує клієнта, що не потрібно розголошувати отриманий одноразовий пароль в чат-ботах (Messenger, Viber, Telegram), а використовувати тільки для доступу в систему дистанційного банківського обслуговування «Ощад 24/7». Для підтвердження реєстрації та отримання одноразового пароля клієнт виконав усі необхідні дії. Також з даних програмного забезпечення АТ «Ощадбанк», а саме роздруківок електронних протоколів встановлено, що 28.12.2024 року, після отримання отр повідомлення (one time password) 28.12.2024 року з кодом на фінансовий номер позивача було здійснено авторизацію та вхід до системи дистанційного банківського обслуговування «Ощад 24/7» на пристрої SM-S918B, з якого надалі було здійснено спірні операції. Після отримання отр-повідомлення 28.12.2024 року з кодом на фінансовий номер позивача на зазначеному пристрої SM-S918B для підтвердження операцій було активовано систему біометричну ідентифікацію (finger print). Як вбачається з даних програмного забезпечення банку, в період сеансу роботи в системі «Ощад 24/7», на пристрої SM-S918B 28.12.2024 року - стандартне обмеження на перекази деактивовано через «Ощад 24/7» та 28.12.2024 року по рахунку позивача в системі «Ощад 24/7» було здійснено наступні операції по картці: 26 тисяч гривень, 25 тисяч гривень, перекази через «Ощад 24/7» на картку іншого банку. 13.01.2025 року позивач звернувся із заявою до АТ «Ощадбанк» про несанкціоноване списання коштів, за зверненням та підозрою на шахрайські дії по рахунку. За результатами перевірки банком встановлено, що вищезазначені операції було проведено з правильним введенням реквізитів випущеної на ім'я клієнта платіжної картки та з використанням мобільного додатку «Ощад 24/7» проведено коректно з використанням усіх необхідних реквізитів платіжної картки банку з правильним введенням паролів (ПІН-кодів для одноразової операції в мережі інтернет), які відомі лише клієнту та були направлені на номер мобільного телефону. Крім того, в його заяві до банку від 13.01.2025 року позивач повідомляє про обставини, які сприяли втраті ним коштів, а саме він зазначає, що не скористався посиланнями, направленими на його прохання працівником контакт-центру з офіційного номера АТ «Ощадбанк», після консультації телефоном, а використав невідоме посилання, в результаті чого дані картки та отр-паролі були розголошені ним третім особам. Таким чином, сам позивач вказує, що операції з його рахунком відбулись внаслідок переходу за фішинговим посиланням в мережі інтернет", - заявили в Ощадбанку.
Суд відмовив чоловіку в задоволенні позову. Вини Ощадбанку в несанкціонованому знятті коштів з його рахунку не встановлено.
"Позивач не надав суду належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів, які б доводили зазначені ним у позові обставини і слугували б підставою для захисту його прав у обраний ним спосіб, зокрема, про стягнення з банку коштів в сумі 51 тисяча гривень, оскільки судом не встановлено вини відповідача у несанкціонованому знятті коштів з рахунку позивача та, відповідно, безпосереднього причинного зв'язку між неправомірними діями та шкодою. Вказані обставини у сукупності свідчать про недоведеність наявного порушення прав позивача з боку відповідача АТ «Ощадбанк» при здійсненні 28.12.2024 року платіжних операцій, оскільки судом встановлено, що переказ коштів з рахунку позивача відбулось через його власну необережність та довірливість, а також внаслідок розголошення ним третім особам інформації, яка дає змогу ініціювати платіжні операції, при цьому вини відповідача у несанкціонованому знятті грошових коштів з рахунків позивача не встановлено, а відтак суд вважає, що підстави для задоволення вимоги про припинення нарахування відсотків відсутні. Враховуючи наведені обставини, а також досліджені докази, які містяться в матеріалах справи, суд дійшов висновку, що в задоволенні його позову до АТ «Державний ощадний банк України» про захист прав споживача та стягнення коштів, слід відмовити в повному обсязі з підстав недоведеності та необґрунтованості", - наголосив суд.