Трудова книжка втрачена: як підтвердити стаж для отримання пенсії

Страховий стаж – це строк, протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню і за який сплачено страхові внески

Пенсіонерка Фото: Мінсоцполітики
Пенсіонерка Фото: Мінсоцполітики

Відповідно до Закону України від 09.07.2003 № 1058 «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» право на пенсію за віком мають громадяни, які досягли пенсійного віку та набули необхідний страховий стаж. Про це повідомляє Пенсійний фонд України.

Страховий стаж – це строк, протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню і за який сплачено страхові внески.

Якщо трудову діяльність було розпочато після 1 січня 2004 року, і трудову книжку було втрачено, така ситуація не є критичною, оскільки з зазначеної дати дані про сплату внесків відображаються в системі персоніфікованого обліку Пенсійного фонду України та не потребують підтвердження.
Однак, до 1 січня 2004 року основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Якщо її втрачено, а також у випадках, коли у трудовій відсутні необхідні записи, для підтвердження стажу приймаються:

  • довідки з підприємства (правонаступника), архівних установ з обов’язковим посиланням на первинні документи;
  • виписки з наказів;
  • особові рахунки та відомості на видачу заробітної плати;
  • дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб;
  • трудові договори і угоди;
  • інші документи, що містять відомості про періоди роботи.

У випадку, коли документи про трудову діяльність не збереглись, стаж можливо підтвердити на підставі показань не менше, ніж 2-х свідків, які знають заявника по спільній роботі на одному підприємстві і мають документи про власну роботу за період щодо якого вони свідчать.

Як перевірити страховий стаж на сайті Пенсійного фонду

Відомості про страховий стаж формуються та відображаються (довідка ОК-5) згідно з інформацією, яка подається страхувальниками у звітних відомостях про нараховану заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, та інформацією про сплату страхових внесків. Зазначена інформація надходить до Пенсійного фонду України від Державної податкової служби в порядку міжвідомчого обміну. 

Звітність за найманих працівників подається страхувальниками (роботодавцями) щомісяця, протягом 20 днів, що настають за звітним місяцем. На заробітну плату (дохід) кожного працівника нараховується єдиний соціальний внесок (далі ‒ ЄСВ), що складає 22% від суми доходу. ЄСВ не віднімається із заробітної плати, роботодавці зобов’язані самостійно сплачувати ЄСВ за своїх співробітників.

Весь трудовий стаж, набутий до 01.01.2004, враховується до стажу на умовах раніше діючого законодавства і підтверджується трудовою книжкою або іншими документами (довідки, диплом, військовий квиток, свідоцтво про народження дитини тощо).

Окрім звітних відомостей про нараховану заробітну плату, страхувальники зобов’язані подавати в оперативному режимі відомості про початок роботи працівника, а також відомості про переведення, звільнення та інші зміни у трудових відносинах.

Починаючи з 2021 року, розпочався перехід ведення обліку трудової діяльності працівників із паперової форми в електронну. Формування електронної трудової книжки здійснюється не тільки із звітності страхувальників, але і шляхом внесення даних зі паперових документів (паперової трудової книжки тощо).

Відомості про трудову діяльність працівника подаються Пенсійному Фонду України через вебпортал електронних послуг (далі ‒ вебпортал) у вигляді копій паперових документів, виготовлених шляхом сканування з обов’язковим накладанням страхувальником або працівником кваліфікованого електронного підпису (КЕП).

Для користувачів вебпорталу в особистому кабінеті надано можливість перегляду електронної трудової книжки:

  • перша вкладка “Записи трудової книжки (за СПОВ)” містить інформацію про записи трудової книжки за СПОВ та відображає трудові відносини, як найманого працівника за основним місцем роботи, за даними персоніфікованого обліку Пенсійного фонду України;
  • друга вкладка “Відцифрована ЕТК” містить інформацію за результатами опрацювання скан-копій трудової книжки фахівцями Пенсійного фонду України;
  • третя вкладка “Скан-копії трудової книжки” надає можливість завантажити скан-копії документів, які надавалися для оцифрування.

Скан-копії трудової книжки відображаються в кабінеті застрахованої особи незалежно від того, ким їх було подано, а саме у вкладці “Мої звернення”. Тобто, реєстр застрахованих осіб ‒ це банк відомостей, що об’єднує інформацію про весь набутий особою стаж, включаючи період до 01.01.2004.

Страхувальнику, для подання відомостей про найманого працівника через вебпортал, потрібно: увійти до кабінету страхувальника за допомогою КЕП, у розділі “Комунікації з ПФУ” обрати пункт “Відомості про трудові відносини працівника”, заповнити необхідні дані, долучити до звернення кольорову скан-копію трудової книжки або іншого документа (формат файлу *.jpg або *.pdf), підписати та відправити до ПФУ.

Для подання відомостей про трудові відносини через особистий кабінет застрахованої особи потрібно: здійснити вхід на вебпортал за допомогою КЕП, в розділі “Комунікації з ПФУ” обрати пункт “Відомості про трудові відносини”, натиснути “Додати файл” та завантажити заздалегідь підготовлені скановані копії трудової книжки або інших документів. Поставити позначку, що підтверджує згоду на обробку персональних даних, підписати звернення КЕП та відправити до ПФУ.

Читайте нас у Facebook

Image
Оперативні новини: Україна, світ, війна. Підпишись 👇
Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити