Експерти пропонують зробити містам правильні висновки, й це не відмова від електротранспорту, а його модернізація й підвищення стійкості до катаклізмів - деталі - Інформатор Україна
В 2022 році міський транспорт в Україні зіштовхнувся з кількома кризами – паливною та енергетичною. Однак у більшості міст електротранспорт продовжив працювати в умовах війни. Які висновки з роботи електротранспорту можна винести з минулого року і на що варто звернути увагу в майбутньому?
Коли в квітні-червні країна зіткнулася з дефіцитом палива, трамваї та тролейбуси стали вимушеною альтернативою автобусам та маршруткам. Деякі міста, особливо на заході України, в той період приділяли особливу увагу електротранспорту. Наприклад, мерія Івано-Франківська всіляко закликала городян більше користуватись тролейбусами. Якраз влітку минулого року до міста надійшли 5 вживаних "рогатих" із Зальцбурга, посиливши парк КП "Електроавтотранс".
«Завдяки отриманим тяговим двигунам, підіймачам і запасним частинам, які нам надали абсолютно безкоштовно, ці тролейбуси зможуть працювати довше і ремонтуватися швидше», – повідомив міський голова Руслан Марцінків.
Російські обстріли об'єктів енергетичної інфраструктури України в жовтні-листопаді започаткували зворотній тренд: в містах почали скорочувати частоту руху електротранспорту та закривати деякі маршрути, замінюючи тролейбуси та трамваї автобусами. Наприклад, у середині листопада 2022 року в Запоріжжі було закрито чотири тролейбусних та три трамвайних маршрути, ще на декількох зменшився інтервал руху. Відновили рух запорізького електротранспорту лише 23 лютого цього року. В деяких містах часом виникали критичні ситуації, коли через перебої з електропостачанням, зупинявся весь електротранспорт. Так було, приміром, у Черкасах на початку листопада, що стало наслідком ракетних обстрілів 31 жовтня. Також, по факту, припинив роботу єдиний трамвайний маршрут Житомира.
Одним із викликів, з яким зіштовхнувся міський електротранспорт у 2022 році – це пошкодження інфраструктури внаслідок обстрілів. Передусім, мова йде про міста, які знаходяться чи знаходились в близькості до лінії фронту. Таким, зокрема, був Чернігів у березні, коли російські війська оточили місто. Обстріли ворожої артилерії призвели до значних пошкоджень контактної мережі Чернігівського тролейбусного управління: 45 зі 110 км мережі було знищено. В результаті, коли місто було деблоковано на початку квітня, знадобилось два місяці, аби частково відновити роботу тролейбусної системи.
"Для повного відновлення контактної тролейбусної мережі Чернігова до довоєнного стану потрібно 100 мільйонів гривень", - повідомив начальник управління транспорту міськради Олександр Рижий.
На відміну від Чернігова, Харків зазнав значно більших ушкоджень трамвайної та тролейбусної мережі. Місто понад півроку знаходилось у безпосередній близькості до лінії фронту, зазнаючи регулярних обстрілів з ворожого боку. Найбільше дісталось Салтівському трамвайному депо. В результаті, близько 60 вагонів були повністю знищені, ще 50 зазнали ушкоджень. Крім Салтівського депо, ушкоджень також зазнали деякі трамвайні лінії і павільйони та зупинки громадського транспорту. Наразі Харків шукає кошти для відновлення депо.
«Міська влада активно співпрацює з Європейським інвестиційним банком з оцінки руйнувань транспортної сфери і насамперед електричного транспорту, щоб у майбутньому відновити та створити нові маршрути електротранспорту, закупити рухомий склад та впровадити вектор розвитку зеленого міста», - повідомив на початку лютого міський голова Ігор Терехов.
За підрахунками аналітичної групи AllTransUA, в минулому році міста України отримали 52 тролейбусів та 34 трамваї. Як і раніше, значну частку зберігає вживаний рухомий склад з Європи, який, однак, знаходиться у кращому стані, ніж наявний український.
"В 2022 році українські міста отримали 52 одиниці рухомого складу, з яких 30 нових та 22 вживаних. В основній масі поставки нових тролейбусів були закінченням поставок до Луцька та Миколаєва, що фінансувались за кошти МФО. Також, Вінниця та Чернівці придбали нові тролейбуси за кошти місцевих бюджетів," - стверджують в аналітичній групі.
Якщо говорити про поставки трамваїв, то частка вживаного рухомого складу ще вища – 25 з 34. Нові трамваї за кошти МФО (6 і 2 відповідно) отримали лише Київ і Львів. Ще одним новим трамваєм розжилася Одеса.
Частина вживаного рухомого складу з Європи була поставлена у вигляді гуманітарної допомоги. Особливих успіхів на цьому напрямку досяг Харків. Місто отримало 20 трамваїв з Праги. В кінці 2022 року частина цих вагонів вже курсувала вулицями міста. Крім того, два інших чеських міста, Брно і Плзень, теж висловили бажання підтримати Харків: перше пообіцяло подарувати 2 трамваї та 6 тролейбусів, а друге – 2 тролейбуси. Достеменно відомо, що тролейбуси з Плзеня вийшли на харківські маршрути в грудні. Решту, очевидно, слід очікувати вже протягом поточного року.
Експерти радять містам готуватись до розвитку електричного транспорту в рамках післявоєнної відбудови, причому не тільки містам, які фізично постраждали від воєнних дій, а усім.
"Електричний транспорт повністю відповідає Європейському Зеленому Курсу та Європейській стратегії сталої й розумної мобільності, й на це точно будуть доступні кошти, на відміну, наприклад, від закупівель дизельних автобусів", - каже голова правління громадської організації Vision Zero Віктор Загреба.
На його думку, фокус уваги варто зміщувати з рухомого складу на інфраструктуру.
«Якщо рухомий склад суттєво оновлювався в минулі 10 років, то інфраструктура - практично ні. Колії, контактні мережі, депо - й до війни це все було технологічно та фізично застарілим, з одиничними винятками. Старі технології підвіски дротів, старі рішення з’єднань та інше не дозволяють тролейбусам їхати хоча б з середньою швидкістю велосипеда. В плани модернізації, крім цього, слід включати генерування відновлюваної енергії для власного споживання, й стаціонарні батарейні станції. З 2022 року слід робити правильні висновки, й це не відмова від електротранспорту, а його модернізація й підвищення стійкості до катаклізмів», - вважає експерт.
Ще один момент, на який варто було б звернути увагу владі міст в поточних умовах, це закупівля не стандартних тролейбусів, а батарейних, с запасом автономного ходу на 20 км. Адже це, як мінімум, гарний спосіб бути більш стійкими до вимушених вимкнень електроенергії.
Раніше ми писали, що під час повітряної тривоги поїзди метро не їздять через київські мости, а міська електричка продовжує курсувати відкритими ділянками і через Дніпро. Чому перекривають рух мостами, де курсують поїзди метро, розповів начальник КП "Київський метрополітен" Віктор Брагінський.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.