Найбільші проблеми та конфлікти між банком і клієнтом виникають не через перелік тарифів, а через пункти договору, які клієнти не читають
Під час відкриття картки клієнти часто не читають або просто не встигають прочитати договір про приєднання, який банк пропонує підписати або погодити онлайн. Разом із тим саме в цих документах містяться ключові, іноді «непомітні» для клієнта умови, які визначають його права та обов’язки. Дар’я Броннікова юристка практики обслуговування та захисту бізнесу та банківського права RELIANCE проаналізувала для «Мінфіна» такі договори 5 найбільших банків України — ПриватБанк, Ощадбанк, Укрексімбанк, Райффайзен Банк, ПУМБ.
“Як адвокат у сфері банківського та фінансового права, можу сказати: найбільші проблеми та конфлікти між банком і клієнтом виникають не через перелік тарифів, а через пункти договору, які клієнти не читають. Нижче — аналіз типових умов, які банки вміщують у договори про приєднання, а також пояснення, що вони означають для фізичної особи”, - пише Дар’я Броннікова.
Більшість банківських договорів оформлені як договір приєднання (ст. 634 ЦК України). Це означає, що:
Юридичний наслідок: клієнт підписує те, що вже підготовлено банком, при цьому його можливість впливати на зміст договору — мінімальна.
Це один із найбільш «непомітних» пунктів. Як це зазвичай прописано:
Що це означає на практиці:
Ризик: якщо ви не заходите в мобільний додаток або не читаєте новини банку, можете пропустити зміну тарифів — і фактично погодитесь на них автоматично.
Навіть якщо банк рекламує обслуговування як «безкоштовне», спрацьовують умови, прописані «в глибині» договору чи тарифів. Типові приховані платежі:
Практична порада: завжди вимагайте повну версію тарифів, а не коротку рекламну таблицю.
У договорах передбачені пункти, згідно з якими:
Думка адвоката: банки часто включають дуже широкі формулювання, які дозволяють передавати дані «у випадках, передбачених договором» — тобто практично будь-куди.
Договори містять норми, що:
Це пов’язано з фінмоніторингом, але інколи банки зловживають цим правом.
Рекомендація: зберігайте підтвердні документи про походження великих сум.
Поширена норма:
Важливо: багато банків відмовляють у поверненні коштів за шахрайськими операціями, якщо клієнт сам повідомив дані картки, CVV або коди підтвердження.
У багатьох банках відкриття картки дорівнює автоматичному погодженню можливого кредитного ліміту. Тобто клієнт може навіть не підозрювати, що вже підписав кредитний договір, який стане чинним у момент активації кредитного ліміту.
Ризики:
Типові пункти:
Важливо: багато клієнтів дізнаються про штрафи лише після появи заборгованості.
Деякі договори передбачають:
“Банківські договори про приєднання — це документи, складені банками максимально в своїх інтересах, у юридично грамотний і часто складний для пересічного клієнта спосіб. Користувачі, відкриваючи картку за кілька хвилин у додатку, фактично погоджуються на: односторонню зміну умов обслуговування; майже необмежену передачу персональних даних; можливість блокування коштів без попередження; відповідальність за шахрайські операції до моменту повідомлення банку; приховані платежі, комісії та штрафи. Юридично проблемними є не самі картки, а саме недосліджені клієнтом умови”, - пише Дар’я Броннікова.
Адвокатка рекомендує клієнтам заздалегідь ознайомитись документами, які пропонує банк для підписання, а також завжди читати публічну пропозицію та тарифи повністю; зберігати копію договору та версію тарифів, які діяли на момент приєднання; перевіряти додаток банку на зміни умов; не погоджуватись на кредитний ліміт, якщо не плануєте користуватись кредиткою; стежити за всіма СМС/Push-повідомленнями від банку; у випадку блокування рахунку — одразу вимагати письмове обґрунтування. Якщо виник спір із банком — важливо діяти оперативно: подавати офіційні заяви, вимагати документи, фіксувати дати. Нерідко правильно оформлена претензія дає можливість повернути кошти або відновити доступ до рахунку без суду.
Як повідомляв Інформатор, державний ПриватБанк за підсумками трьох кварталів 2025 року збільшив чистий прибуток порівняно з аналогічним періодом минулого року на 4,7% – до 50,63 млрд грн, що склало 42,4% від усього фінансового результату банківської системи. Про це свідчать дані Національного банку. До трійки лідерів увійшли ще один держбанк – Ощадбанк – із чистим прибутком 13,88 млрд грн, що на 17,3% більше показника дев'яти місяців минулого року, а також Райффайзен Банк – 7,33 млрд грн, що на 19,2% більше за показник минулого року.