Підвищення податків: Гетманцев готує для бізнесу страшні сюрпризи

Гетманцев хоче стягувати підвищенний військовий збір заднім числом та виступає проти податку на розкіш

Очільник податкового комітету ВР Данило Гетманцев
Очільник податкового комітету ВР Данило Гетманцев

2 жовтня закінчився строк подання правок до урядового законопроєкту 11416д про підвищення податків. До нього подали понад 1300 правок. Вдень 2 жовтня відбулась робоча група, щодо обговорення ситуації. Як зазначає народний депутат Ярослав Железняк, на п’ятницю, 4 жовтня, планують затвердити законопроєкт до другого читання і максимально швидко прийняти після 7 жовтня. Попри протести бізнесу, планують затвердити найменш популярний варіант. Ба більше, підвищенний військовий збір хочуть стягувати заднім числом. 

Що планують в комітеті Гетманцева

“Відкладати строк до 1 листопада не будуть. Тобто по зарплатам заднім числом військовий збір впровадять. Ніякої заміни підвищення (хоча б часткової) військового збору на підвищення ПДВ не сприймається. Сорі, шановний бізнес, але у мене тут якийсь цензурні аргументи закінчились”, - розкрив плани податкового комітету Ярослав Железняк.

“До законопроекту про підвищення податків 11416-д прогнозовано подано 1377 поправок. Більшість з них спам-поправки, які не містять змістовного навантаження і використовуються виключно для виступів в залі. Під час цих виступів вам розкажуть як все погано і як було б добре, якщо б при владі були вони. Вже тоді напевно податків би взагалі не було. Таким чином опозиція традиційно, прогнозовано та героїчно прагне затягнути прийняття закону про фінансування армії”, - прокоментував ситуацію Данило Гетманцев. 

Позиція бізнесу: податкові ставки не можуть змінюватись заднім числом

2 жовтня Спілка українських підприємців та Федерація роботодавців України виступили з відкритою заявою. Вони наголошують, що сьогодні варто зосередитись на зниженні адміністративного навантаження та детінізації бізнесу без втручання в роботу білого бізнесу. 

“Податки та збори, їх ставки не можуть змінюватися заднім числом! Це підриває довіру бізнесу до влади та суперечить положенням Податкового кодексу України. Збільшення ставок це - тиск на доброчесний бізнес, збільшення тіньового сектору економіки, який за розрахунками Міністерства економіки України вже досяг 40% і взагалі не оподатковується, та крок до знищення бізнесу в Україні”, - йдеться в заяві.

Для збільшення надходжень бізнес пропонує:

  • скоротити видатки держави;
  • переглянути вже сьогодні мінімальну заробітну плату, яка не відповідає ринку та факту виплат працівникам.

Військовий збір замість податку на розкіш

«Коли держава приходить до людей і каже: мені не вистачає на армію ось стільки, будь ласка, давайте кожен із нас скинеться на цю святу мету, і потрібно швидко, для цього є тільки дві відповіді на сьогодні – це військовий збір і ПДВ. Тільки два ці потужні податки здатні швидко зібрати гроші в бюджет з усіх платників рівно», – вважає Данило Гетманцев

Водночас Гетманцев висловив думку, що запровадження податків на розкіш малоефективне, крім того депутати не можуть домовитися про його параметри. Водночас підвищення військового збору і ПДВ – це справедливий підхід, на його думку. 

Як наповнити бюджет

Економіст Олексій Кущ піддав урядовий законопроєкт нищівній критиці: “Зазвичай військовий збір — це такий собі квазіподаток на доходи, він нічим не відрізняється за своєю суттю від податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). Останній зараз становить 18%, а військовий збір до прийняття цього закону — 1,5%. Звичайно, можна було просто запровадити ПДФО у розмірі 19,5%. Так було б простіше для всіх платників податків, але саме назва «військовий» і слугує тим евфемізмом, який пом’якшує у колективній свідомості токсичність теми додаткових податків. Водночас суми військового збору, які сплачуються платниками податків, потрапляють до загального бюджетного котла, а точніше, на казначейський рахунок, де ці платежі розчиняються в потоці інших податків і зборів. А отже, суто формально досі немає цільового принципу використання військового збору на потреби ЗСУ”.

Він дивується, чому якщо із заробітної плати простого українця можна утримати 18% податку на доходи, 5% військового збору та ще нарахувати на фонд оплати праці 22% ЄСВ, то чому банки, які отримали рекордні надприбутки 2024 року, не можуть сплатити разово 50% із них. 

Олексій Кущ запропонував такі джерела наповнення бюджету:

  • Застосування мита на експорт сировини у розмірі 3% може принести у бюджет до 40 млрд грн на рік.
  • Поступове скасування пільгової нульової ставки ПДВ при експорті сировини. Це відшкодування 2023 року майже повернулося на довоєнний рівень і становило 131,6 млрд грн (у перший рік війни — 84,38 млрд грн). Значна частина цих коштів пішла торговельним посередникам, а не виробникам, частина — фірмам-скруткам. До 20% відшкодування ПДВ можна віднести до сірих і тіньових схем, а це до 30 млрд грн на рік.

Про законопроєкт №11416д

17 вересня Верховна Рада України з другої спроби ухвалила у першому читанні законопроєкт №11416д, який передбачає історичне збільшення податків. Цього року до бюджету планується додатково залучити 58 млрд грн. А вже у 2025 році – 137 млрд грн.

Основні зміни передбачають: 

  • Підвищення військового збору з 1,5% до 5% доходу; 
  • Збільшення податків на 1-2 та 4 групу ФОП (військовий збір у 5% від суми двох мінімальних зарплат на місяць, зараз це складе додатково по 800 грн на місяць);
  • Авансові внески на АЗС (підприємства, що займаються роздрібною торгівлею пальним, зобов’язані щомісяця сплачувати авансові внески у розмірі 0,5 мінімальної заробітної плати за кожен кубічний метр резервуарів для зберігання пального);
  • 1% військового збору з обороту для ФОП 3-ї групи;
  • 25% прибутку для небанківських фінансових установ (крім страхових компаній);
  • Помісячна звітність ПДФО (для економічного бронювання);
  • 50% податок на прибуток банків в 2024 році.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube