Телемарафон втрачає аудиторію, а Госдеп США каже, що він порушує демократичні свободи: очільник Мінкульту анонсував трансформацію, а Суспільне каже про розлучення - чому коштовний медіапроєкт перестав задовольняти потреби суспільства
Сталося то, про що давно казали. Чинний очільник Мінкульту Ростислав Карандєєв заявив, що телемарафон “Єдині новини” буде змінюватися. На тлі стрімкої втрати інтересу аудиторії та критики на адресу Телемарафону з боку політиків та медіаспільноти, будь-які зміни тут, мабуть, підуть на користь. У той самий час “Суспільне” оголосило, що розширюватиме власне мовлення на Першому каналі. Формально "Суспільне" залишається в телемарафоні, проте вважає, що їх рішення є цивілізованим розлученням. Тож неочікувано виникли питання щодо долі дороговартісного державного медіапроєкту: він почав втрачати не лише аудиторію, а ще й мовників.
Як змінюватиметься телемарафон, чому влада усвідомила необхідність змін саме зараз та чи вдасться врятувати колись популярний медіапроєкт влади? Інформатор зібрав відповіді на ці питання.
Ще наприкінці квітня представники влади були впевнені, що з марафоном все гаразд та він триватиме до кінця війни. Таке враження склалося, наприклад, у Світлани Остапи, голови наглядової ради Суспільного мовлення:
"Я так розумію, що телемарафон буде точно ще тривати до кінця цього року. Також я неодноразово чула від представників влади, що телемарафон буде тривати до закінчення воєнного стану", - казала Світлана Остапа 30 квітня в інтерв’ю Еспресо.
Проте проблема посилилася саме наприкінці квітня. 24 квітня у звіті про дотримання прав людини у світі Держдеп США заявив, що український телемарафон порушує права та свободи громадян.
Зокрема, йдеться про те, що він “дотримується урядової лінії у висвітленні війни”. У тексті йдеться, що “Конституція та закони України передбачали свободу вираження поглядів, зокрема для преси та інших ЗМІ, але влада не завжди поважала ці права”.
У Держдепі також наголошували, що влада нібито обмежила медіасвободи та “забезпечила безпрецедентний рівень контролю над телевізійними новинами у прайм-тайм” законом про введення воєнного стану в лютому 2022-го.
Низка західних організацій теж критикували телемарафон та вимагали його закрити. Наприклад, Європейська федерація журналістів у зверненні до української влади просила переглянути концепцію або ж взагалі відмовитися від проєкту.
Спікери, близькі до ОП, намагалися захищатися. Без телемарафону в Україні буде “медіахаос” – таку думку висловив радник Єрмака Євген Лещенко (в ефірі цього ж марафону). Він додав, що спроба дискредитації проєкту – це частина російської пропаганди, а марафон є джерелом достовірної інформації.
Інший радник Михайло Подоляк в інтерв’ю називав телемарафон “необхідним для держави інструментом, щоб проводити інформаційну політику, враховуючи масштабну пропагандистську кампанію Росії”. Звіт від США Подоляк назвав “дивним”, а в Україні, за його словами, “нічого не забороняють та не піддають цензурі”.
Але, мабуть, таких коментарів виявилося замало, аби врятувати марафон. Тож зараз меседжі радикально змінюються. Про це зокрема свідчить інтерв’ю Карандєєва виданню Glavcom. Він заявив, що “відбудуться трансформації”. Але які саме, не розкрив, допоки не буде перших результатів. Але не лише саме це інтерв’ю.
Голова Комітету зі свободи слова Верховної ради Ярослав Юрчишин, який завжди намагається бути у владному тренді, теж вже висловився щодо “Єдиних новин”. Він сказав, що їм варто змінити концепцію. Або ж їх закриють.
Рішення Суспільного розширити власне мовлення на Першому каналі (через що буде обмежена трансляція телемарафону) - це дія іншого сенсу. Раніше Суспільне скаржилося на непорозуміння з неформальними керівниками марафону, що обмежили їм доступ до мовлення у вечірніх слотах, тобто у праймтайм. Щодо цього заяви керівників Суспільного були дуже різкими. Так, вони казали про спроби влади втручатися в редакційну політику Суспільного.
“Дехто з опозиції каже, що ми отримуємо листи з інформацією про спікерів. У нас такого немає, і, можливо, це турбує представників влади, що вони не можуть втручатися у редакційну політику нашого каналу”, - казала вже Світлана Остапа.
Рішення відокремитися від марафону Остапа називає "цивілізованим розлученням":
"Ми отримали письмові гарантії від РНБО, що такими діями не порушуватимемо рішення Ради безпеки. Команда Суспільного готова до поновлення цілодобового мовлення на Першому. Сподіваюсь, у нас усе вийде", - сказала вона у коментарі "Детектору медіа".
Заяви Карандєєва, який фактично визнав, що продукт телемарафону є недосконалим та не відповідає потребам української аудиторії та рішення про "розлучення", прийняте Суспільним - це зовсім різні речі. Проте вони підкреслюють неочікуваний момент: доля телемарафону, що вже давно набрид українцям, стала невизначеною. Марафон можуть закрити.
Результати опитування в грудні 2023 року дозволяють казати, так, люди втомлені від телемарафону. Тоді, в грудні, частка аудиторії “Єдиних новин” склала лише 10%. Це за умов того, що доступ до марафону мають 100% українців. Минуло пів року, проте ситуація може лише погіршилася.
У суспільства за майже два з половиною роки великої війни змінилися запити. Українцям набридло слухати нескінченні “позитивні новини” про війну, наближення “перемоги” та беззмістовні заяви офіційних осіб – здебільшого про те, що “все добре, але як саме, незрозуміло”.
“Єдині новини” створювали люди, які відповідали за інформполітику на початку війни та мали власне бачення. Серед них – колишній міністр культури Олександр Ткаченко та ексрадник ОП Кирило Тимошенко.Проте вони давно у команді влади не працюють. Можливо з відстороненням команди тих часів, швидко почала втрачатися й довіра аудиторії. Частково це визнав в інтерв’ю і Карандєєв:
“Все ж таки через телемарафон іде інформація, яка точно не є фейковою. Так, можливо, вона не настільки повна, але точно правдива”.
Що станеться з національним телемарафоном – достеменно невідомо. Але є можливість, що він залишиться в історії. І матиме цікаву статистику. Наприклад:
Додамо, що марафон мав безпрецедентне охоплення аудиторії на всіх можливих платформах: через ТБ, YouTube, Дію, радіо та онлайн-платформи.
Водночас дослідження USAID/Internews показало, що колись 71% українців довіряло інформації з марафону.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.