Ціни на автоцивілку злетіли в космос: в чому причина та чого чекати далі

Штраф за відсутність автоцивілки зараз — 425 грн, а це щонайменше удесятеро менше, ніж вартість поліса

Страхування автовласників від відповідальності перед третіми особами
Страхування автовласників від відповідальності перед третіми особами

В Україні злетіли цінники на поліси автоцивілки. Змінилися не лише ціни, а й умови автострахування. Все через зміни в законодавстві. Наразі страховики лише вчаться працювати в нових умовах, тож ціни можуть мінятися. 

Шалене зростання цін на автоцивілку в 2025 році

«Наприклад, до Нового року поліс у Києві коштував 1 800—2 500 грн, а зараз — від 4 300 до 7 000 грн», — говорить керівник страхового бізнесу компанії Treeum Дмитро Соколов. Конкретні суми залежать від самого авто, стажу водія тощо. На деякі машини поліси коштують до 10 тис. грн і навіть більше. 

Соколов пояснив таку суттєву зміну цін новим законодавством, яке регулює страхування автовласників від відповідальності перед третіми особами (яке, нагадаємо, є обов’язковим).
Нові цінники на автоцивілку з січня 2025 року виставили всі страхові компанії. Подорожчання, порівнюючи з минулим роком, коливається в середньому від 70% до 100%. 

Наприклад, hotline finance дає такий розклад за цінниками на автоцивілку на авто з об'ємом двигуна 1,6 літрів у Києві: 

  • Страхова компанія VUSO — близько 5 800 грн,
  • «Express Страхування» — 5 113 грн,
  • INGO — 5 190 грн,
  • «Євроінс» — 5 197 грн,
  • ТАС — 5 271 грн,
  • «Княжа» — 5 336 грн,
  • Uniqa — 5 770 грн.

У Львові, Дніпрі, Одесі та інших великих містах таке саме авто можна застрахувати приблизно на 1 000 грн дешевше. Для авто з двигуном 2 літри ціни вищі в середньому на 700−1 000 грн. А поліси на автоцивілку для машин із мотором від 3 літрів коштують взагалі по 9−10 тис.

«Вартість полісів значно зросла — на 80−100%. Наразі середня ціна становить близько 4 тис. грн, але різниця між мінімальною та максимальною вартістю є досить суттєвою — від 500 грн для транспорту, як-от мотоцикл, до 50 тис. грн, наприклад, на автобуси, зареєстровані у Києві», — розповіла директор департаменту методології компанії VUSO Тетяна Павлюченко. 

Чому автоцивілка так сильно подорожчала

Головна причина — набрання чинності новим законом про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів. Ціни на автоцивілку, стеля яких раніше регулювалася, «відпустили». Тепер страхова компанія сама може визначати вартість поліса, з огляду на ситуацію на ринку та свою витратну частину.

«Наприклад, я можу продати поліс автоцивілки хоч за гривню, або навіть подарувати, якщо, наприклад, клієнт купує у мене „Зелену картку“ на рік. Тут уже включається маркетинг», — пояснив заступник голови правління Української пожежно-страхової компанії Ігор Сахар.

За його словами, багато страховиків поки що лише «намацують ціни». Не виключено, що найближчим часом вони можуть змінитися. Ціну формуватиме попит та пропозиція, але вона повинна дозволяти страховій компанії мати можливість вчасно розраховуватися з постраждалими та відповідати законодавчим вимогам.

«Суттєво змінилися якісні параметри страховки. Водій тепер купує поліс насамперед для себе, адже при настанні страхового випадку він зможе безпосередньо звертатися до своєї страхової компанії, а не до страхової компанії винуватця ДТП. Також зросли ліміти відшкодування за майно та здоров’я постраждалих, відмовилися від франшизи у цьому виді страхування. Ці та інші зміни позначилися на цінах. Ми стежимо за тим, щоб вартість полісу для людей була якомога нижчою та доступнішою. Але на минулорічні цінники чекати немає сенсу", — зазначив Дмитро Соколов.

Більше виплат без франшизи та зносу: що змінилося в автострахуванні

Новий закон щодо автоцивілки загалом суттєво змінює правила цього виду страхування. Основні нововведення такі: 

  • Поступове підвищення розмірів страхових сум (максимального розміру страхових виплат) — до встановлених у країнах ЄС рівнів. Вже з 1 січня цього року за шкоду, надану життю та здоров’ю постраждалих, платитимуть по 500 тис. грн на особу (раніше — 320 тис. грн), або 5 млн грн на один страховий випадок, незалежно від кількості постраждалих.
    За майнові збитки постраждалі отримуватимуть 250 тис. грн (раніше — 160 тис. грн) на особу, або 1,25 млн на один страховий випадок, незалежно від кількості постраждалих. Після скасування військового стану суми зростуть до 1 млн грн для постраждалих у ДТП осіб (ліміт із одного страхового випадку — до 20 млн грн), і до 2 млн — за майнову шкоду. Після вступу України до ЄС виплати стануть ще більшими.
  • Впроваджуються швидкі страхові виплати за страховиків-банкрутів (до 90 днів).
    Запускається пряме врегулювання при всіх ДТП без постраждалих осіб (якщо збитки завдано лише авто). Це означає, що водій може звернутися до своєї страхової компанії, а не до страховика «винного» учасника аварії, як було раніше. Це правило поширюється і на ті випадки, коли винуватець ДТП взагалі не має поліса автоцивілки.
  • Скасується поняття «зносу» при розрахунку розміру страхової виплати, а самі виплати здійснюватимуться у розмірі, необхідному для відновлення транспортного засобу. Раніше за всіма авто, якщо вони не тільки з салону і вже зняті з гарантійного обслуговування, при розрахунку страхової виплати враховували «знос». Він міг суттєво зменшити виплату, оскільки страховики вважали, що на стару машину можна поставити недорогу запчастину з розбірки. А якщо знайти вживану комплектуючу автовласник не міг, йому доводилося доплачувати зі своєї кишені.
  • Запроваджується вільне ціноутворення
  • Зменшено термін розгляду заяви на виплату — з 90 до 60 днів із дня звернення.
    Скасування франшизи. Раніше в середньому на ринку вона становила 10−15%. Тобто частину коштів мав доплачувати власник полісу зі своєї кишені. 

Ігор Сахар каже, що самі страховики поки що тільки розбираються з особливостями автоцивілки по-новому. І перший, не зовсім приємний сюрприз, що вже сплив для бізнесу, — невизначеність із пільговою категорією клієнтів.

«Раніше частина водіїв (інваліди 1 групи, учасники бойових дій) мали право не купувати автоцивілку. Їхню відповідальність страхувала держава. Тепер вони повинні купувати поліси, хоча й зі знижкою у 50%. Нюанс у тому, що держава пообіцяла компенсувати страховикам суми знижок, але поки що Кабмін тільки шукає джерела для таких компенсацій, і, за моєю інформацією, у першому півріччі цього року грошей не буде. При цьому продаж полісів за пів ціни вже активно триває. Як це зрештою вплине на портфель збитковості страховиків — незрозуміло", — зазначає Ігор Сахар.

Також, за його словами, на ринку почалася плутанина зі страховими агентами. Вони одержують від страхових компаній певний відсоток комісійних із кожного проданого полісу. Але після того, як цінники на поліси злетіли, страховики почали «обрізати» комісійні.

«Агенти чомусь захотіли також вдвічі більше отримувати, хоча їхня робота жодним чином не змінилася. Коли страхові компанії почали зрізати комісійні, агенти почали бігати по страховиках у пошуку тих, хто запропонує більше. Крім того, НБУ виставив додаткові вимоги до страхових агентів. У світлі всього цього, поки що незрозуміло, як далі працюватимуть агентські мережі і чи залишаться вони на ринку взагалі», — каже Ігор Сахар. 

А що, як не купувати поліс?

Через різке підвищення цінників на автоцивілку, у багатьох водіїв може з’явитися спокуса взагалі не купувати поліс. Такі випадки були й раніше. «У мене якось закінчилася страховка, грошей на нову не було. Тож я якийсь час їздив без полісу. Вирішив, що, якщо спіймають, заплачу штраф, це все одно набагато дешевше, ніж придбання нової страховки», — розповів киянин Ілля.

Ігор Сахар каже, що у них продажі автоцивілки поки що не впали. Але, на думку голови Асоціації «Страховий бізнес» Черняховського, армія «відмовників» справді може збільшитись. Адже штраф за відсутність автоцивілки зараз — лише 425 грн, а це щонайменше удесятеро менше, ніж вартість поліса.

Реформа автострахування

З 1 січня 2025 року в Україні набрав чинності новий Закон "Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів". Цей закон не лише модернізує існуючі правила страхування, але й наближає їх до стандартів Європейського Союзу.

Після ухвалення нового закону про "автоцивілку" в Україні мають оновити Єдину базу даних договорів обов’язкового страхування авто. Моторне (транспортне) страхове бюро з боку НБУ чекає трансформація – впровадження дворівневої системи корпоративного управління. Загалом оновлення умов роботи ринку автотранспортного страхування – це вимоги на шляху України до євроінтеграції.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube