В Україні можуть прийняти закони про подвійне громадянство: що зміниться

Читать на русском

Розповідаємо про законопроект та які зміни він передбачає

Читать на русском
В Україні можуть прийняти закони про подвійне громадянство: що зміниться

Розповідаємо про законопроект та які зміни він передбачає

На найближчій сесії народні депутати можуть розглянути законопроєкти №6368-д і №6369-д. Ці документи мають унормувати наявність у людей подвійного та множинного громадянства. Також цими документами розширять перелік підстав для втрати громадянства України і введуть обмеження для українців, які отримали російський паспорт. Що пропонується депутатами Верховної Ради – розкаже Інформатор.

Законопроєктом №6368-д («Про внесення змін до Закону України «Про громадянство України» щодо підстав і порядку набуття та припинення громадянства України») передбачається, що підставами для втрати громадянства України стануть:

  • добровільне набуття громадянином України громадянства держави-агресора чи окупанта (російської федерації наразі) або громадянства (підданства) держави, яка не визначена Кабміном як така, громадяни/піддані якої набувають громадянства України у спрощеному порядку;
  • виявлення фактів проходження військової служби громадянина України за контрактом у державі-агресорі (окупанті);
  • участь у збройній агресії проти України у складі збройних сил держави-агресора (окупанта) або держави, яка перебуває у стані збройного конфлікту з Україною чи сприяє (-ла) вчиненню агресії проти України;
  • засудження в Україні за злочин проти основ нацбезпеки України, миру, безпеки людства і правопорядку, за вчинення та заклики до теракту, створення/керування терористичної групи і фінансування тероризму;
  • засудження в Україні за створення злочинної організації, керівництво нею, поширення злочинного впливу, сприяння учасникам злочинних організацій.


При цьому дитина, яка за народженням отримала 2 громадянства, не є тією, хто добровільно набув громадянство (підданство іншої держави). Тобто це не є приводом, щоб у дитини забрали громадянство України. Також це стосується дитини, яка набула громадянства своїх усиновлювачів. І автоматичного набуття громадянином України іншого громадянства (підданства) внаслідок одруження з іноземцем. Але якщо перелічені категорії будуть користуватися в Україні паспортом іншої держави – за це їх можуть позбавити  українського громадянства.

До громадянства України не будуть приймати громадян, які загрожують національним інтересам, безпеці, громадському порядку, суверенітету і територіальній цілісності України. Також не будуть видавати громадянство України особам, які на території інших держав вчинили тяжкі або особливо тяжкі злочини (як їх можна трактувати за Кримінальним кодексом України).

Цікаво, що Кабмін зможе визначати держави, громадяни (піддані) яких можуть набути громадянство за спрощеною системою. Громадяни цих держав замість виходу зі свого попереднього громадянства мають подавати декларацію про визнання себе громадянами України. Тобто механізм, як зробити так, щоб вони не були громадянами двох держав одночасно – не прописаний. Також передбачається можливість надання громадянства України іноземцям, які проходили службу за контрактом у складі Збройних сил України або Національної гвардії України, але за умов безперервного проживання на території України не менше 3 років.

Але експертне управління парламенту застерігає, що через подібні нововведення може збільшитися вплив недружніх держав на Україну, громадяни яких будуть одночасно громадянами України, зокрема через вибори. Також не зрозуміло, як людина з двома і більше громадянствами буде проходити військову службу, як сплачувати податки. Експерти побоюються, що біженці будуть користуватися всіма привілеями громадян України, залишаючись і громадянами країн походження, у т.ч. безвізовим режимом. І може статися, що 10% громадян України складуть іноземці. В окремих компактних районах це може зашкодити функціонуванню органів влади. Парламентські експерти також побоюються, що росія і Білорусь можуть частину своїх громадян зробити громадянами України і створити агентуру мережу в Україні.

Законопроєктом №6369д («Про про запобігання та протидію загрозам національній безпеці України у сфері громадянства») передбачається, що кандидати на заняття посад в органах влади, держустановах мають декларувати (за наявності) у себе громадянство (або підданство) інших країн. Також вони мають декларувати, що подали документи для набуття іноземного громадянства (але наразі є лише громадянами України). Це робиться на фоні того, що окремі українські посадовці одночасно є громадянами інших держав, що заборонено законом. Також на тимчасово окупованих територіях росія активно видає свої паспорти українським громадянам, частина з яких продовжує працювати чиновниками. Тим, у кого залишається друге громадянство (або підданство), не дозволятимуть працювати на державній службі та звільнятимуть (хоча ця процедура у більшості випадків не прописана у законі).

Особа, яка має громадянство/підданство іншої держави, не може в Україні:

  • займати посади в органах державної влади, у поліції і прокуратурі;
  • балотуватися на виборах до Верховної Ради України, Верховної Ради Криму та місцевих рад;
  • бути членом української політичної партії;
  • працювати в СБУ (навіть якщо вийшла з громадянства/підданства іншої держави);
  • бути нотаріусом або арбітражним керуючим.


Під час виборів ЦВК або виборчі комісії, у разі наявності інформації про додаткове громадянство (підданство) у кандидата, будуть звертатися до СБУ чи Міністерства внутрішніх справ, щоб там перевірили, чи має людина громадянство (підданство) іншої держави. Відповідь будуть надавати протягом 2 днів. Якщо людина перестала бути громадянином України або набула громадянство/підданство іншої держави, їй відмовляють у реєстрації.

Ті, хто є громадянами держави-агресора (окупанта), насамперед росії, не матимуть права:

  • проводити в Україні передвиборчу агітацію та бути офіційним спостерігачами на виборах,
  • бути довіреними особами кандидатів на виборах,
  • бути представником партії у Центрвиборчкомі (ЦВК) та виборчих комісіях,
  • бути уповноваженими представниками кандидата у Президенти України у ЦВК,
  • бути помічниками народних депутатів,
  • бути директором дитячого садочка чи школи, керівником закладу вищої освіти та фахової передвищої освіти,
  • бути приватним виконавцем або його помічником.


Також щодо них зазначено, що українці з паспортами держави-агресора не можуть очолювати громади, бути старостами та працювати на керівних посадах у місцевому самоврядуванні, однак не зазначається, чи можуть це робити громадяни інших держав (які одночасно є громадянами України).

Цікаво, що обмеження по зайняттю державних посад не розповсюджуватиметься на українців, які станом на 18 березня 2014 року були зареєстровані на території тимчасово окупованих Автономної Республіки Криму та міста Севастополя, якщо вони задекларують, що отримали громадянство росії. Таким чином, багато прихильників росії з Криму зможуть офіційно стати українськими чиновниками.

Нагадаємо, раніше Інформатор писав про те, як українці можуть оформити закордонний паспорт за межами України. 

Дмитро Чернишов

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.