Продажі через OLX, Rozetka, Airbnb чи Uber стануть прозорими для Податкової - адвокатка проаналізувала урядові законопроєкти

Два законопроєкти 12.09.2025 року надано на ознайомлення народним депутатам України

Податкова
Адвокатка про два законопроєкти про податки з громадян, які продають через інтернет

Кабінет міністрів подав законопроєкт: платформи OLX, Rozetka, Airbnb чи Uber самі утримуватимуть податки з доходів продавців і звітуватимуть державі. До 36 тисяч доларів на рік — без податку, малий дохід — 5 %, великі обороти — 18 %. Про це Інформатору розповіла Анна Даніель, адвокатка, кандидатка юридичних наук, керуюча Адвокатського бюро "Анни Даніель".

Кабінет міністрів України подав два взаємопов’язані законопроєкти: 1) Проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України "Про банки і банківську діяльність" щодо впровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи (№14025 від 09.09.2025 року), який розроблено з метою забезпечення запровадження в Україні міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи, та з метою гармонізації національного податкового законодавства з правом Європейського Союзу та Організації економічного співробітництва та розвитку, що сприятиме виконанню міжнародних зобов’язань України як країни-кандидата на членство в ЄС та ОЕСР.  Так, зокрема, законопроєкт спрямовано на імплементацію положень Модельних правил ОЕСР щодо звітності операторів цифрових платформ та положень Директиви Ради (ЄС) 2021/514 від 22 березня 2021 року про внесення змін до Директиви 2011/16/ЄС про адміністративну співпрацю у сфері оподаткування.

Законопроєктом передбачено внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України «Про банки і банківську діяльність». Так, Кодекс запропоновано доповнити новою статтею 347 «Міжнародний автоматичний обмін інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи», якою визначено основні вимоги до встановлення підзвітними операторами платформ підзвітних продавців та подання звітів про доходи, отримані підзвітними продавцями через платформи, для цілей Багатосторонньої угоди DPI.

Концепцією оподаткування доходів таких фізичних осіб передбачено встановлення ставки оподаткування таких доходів у розмірі 5 % та покладання обов’язків податкового агента на підзвітних операторів платформ. Підзвітними вважатимуть 2 категорії:

  • оператори цифрових платформ.
  • фізичні особи-продавці або надавачі послуг через такі платформи, які не є офіційно підприємцями (ФОП чи інше), але отримують доходи.

У зв’язку з цим Кодекс запропоновано доповнити новою статтею «Оподаткування доходів підзвітних продавців від здійснення звітної діяльності через цифрові платформи». Так, передбачено, що право на оподаткування доходів від здійснення звітної діяльності за ставкою 5 % має платник податку-резидент, який досягнув 18 років та відповідає одночасно всім таким вимогам:

  • платник податку має щонайменше один поточний рахунок, відкритий спеціально для цілей здійснення звітної діяльності, та повідомляє кожного підзвітного оператора платформи, з яким укладено договір щодо надання доступу до платформи, про номер (реквізити) поточного рахунку, через який здійснюються розрахунки під час здійснення звітної діяльності;
  • здійснює розрахунки під час здійснення звітної діяльності виключно у грошовій формі – готівковій або безготівковій – з використанням поточного рахунку, відкритого спеціально для цілей здійснення звітної діяльності;
  • щодо платника податків не прийнято рішення щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) у порядку, встановленому Законом України «Про санкції»;
  • не є самозайнятою особою відповідно до Кодексу;
  • не використовує працю найманих осіб;
  • обсяг доходу, отриманий фізичною особою – підзвітним продавцем протягом календарного року від здійснення звітної діяльності, не може перевищувати 834 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (близько 6,7 мільйона гривень станом на 01.01.2025 року);
  • не здійснює продаж підакцизних товарів.

Водночас законопроєктом встановлено, що, якщо фізична особа – підзвітний продавець протягом звітного періоду (календарного року) здійснила не більш трьох продажів товарів через платформу на загальну суму, яка не перевищує еквівалент 2 000 євро за календарний рік за офіційним курсом гривні щодо євро, встановленим Національним банком України станом на 1 січня звітного податкового року, така особа має право не відкривати поточний рахунок в банку для здійснення звітної діяльності, а використовувати наявні поточні рахунки в банку, відкритті для власних потреб.

2) Проєкт Закону про внесення змін до статті 50 Цивільного кодексу України щодо впровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи (№14026 від 09.09.2025 року), який розроблено з метою забезпечення запровадження в Україні міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи, та з метою гармонізації національного податкового законодавства з правом Європейського Союзу та Організації економічного співробітництва та розвитку, що сприятиме виконанню міжнародних зобов’язань України як країни-кандидата на членство в ЄС та ОЕСР. Законопроєктом передбачено внесення змін до частини другої статті 50 Цивільного кодексу України, якими передбачено, що не підлягає державній реєстрації як підприємець фізична особа, яка здійснює звітну діяльність, визначену підпунктом 14.1.286.11 підпункту 14.1.286 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, через оператора платформи, за умови, що така діяльність здійснюється у порядку, встановленому статтею 1781 Податкового кодексу України.

До звітної діяльності відповідно проєкту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України «Про банки і банківську діяльність» щодо впровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи», який взаємопов’язаний з проєктом Закону, відноситься будь-який з видів діяльності, що здійснюється продавцем через платформу за винагороду: а) надання в оренду нерухомого майна, у тому числі житлової та нежитлової нерухомості, а також будь-якого іншого нерухомого майна та місць для паркування; б) особисті послуги; в) продаж товарів; г) надання в оренду транспортних засобів.

Реалізація положень законопроєкту за предметом правового регулювання не матиме безпосереднього впливу на розвиток окремих регіонів; ринок праці, рівень зайнятості населення; громадське здоров’я, покращення чи погіршення стану здоров’я населення або його окремих груп; екологію та навколишнє середовище, обсяг природних ресурсів, рівень забруднення атмосферного повітря, води, земель, зокрема забруднення утвореними відходами. Водночас прийняття законопроєкту акта сприятиме: запровадженню в Україні міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи, що натомість дозволить підвищити рівень дотримання вимог податкового законодавства та збільшити потенційні податкові надходження до бюджету України; створенню прозорого та справедливого податкового середовища; виконанню міжнародних зобов’язань України як країни-кандидата на членство в ОЕСР; наближенню України на шляху до членства в Європейському Союзі шляхом гармонізації національного податкового законодавства з правом ЄС; виконанню міжнародних зобов’язань України перед Міжнародним валютним фондом. 12.09.2025 року їх надано на ознайомлення народним депутатам України.

Слідкуйте за нами у Telegram

Image
Оперативні новини та разбори: Україна, світ, війна
Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити