Дорожники Труханова з Одеси освоять 142 млн грн на фортифікаціях Харківщини після скандалу з Дегтярівським мостом у Києві

Одна з найбільших дорожніх компаній України Ростдорстрой з Одеси знайшла для себе новий напрям роботи – будівництво фортифікаційних оборонних укріплень неподалік від кордону з Росією. Фірма належить Юрію Шумахеру та Євгену Коновалову, близькими до мера Одеси Геннадія Труханова, а ще запам’яталась скандальним ремонтом Дегтярівського шляхопроводу на Шулявці у Києві

Геннадій Труханов з Одеси, шляхопровід на Шулявці у Києві, фортифікації
Геннадій Труханов, Дегтярівський шляхопровід у Києві, укріплення на Харківщині. Колаж: Інформатор

У 2024 році Харківська ОВА виділить 142 млн грн на будівництво оборонних споруд фірмі Ростдорстрой. Ця компанія активно брала участь у Великому будівництві Зеленського, створюючи автостради та ремонтуючи дороги, отримуючи мільярди. Це дані з системи закупівель ProZorro. Також Ростдорстрой займається скандальним ремонтом Дегтярівського мосту на Шулявці у Києві, на якому впали конструкції у 2023 році. Довкола фортифікацій на Харківщині вже кілька тижнів триває скандал за участі громадських активістів, журналістів, військових та обласної влади. Виявилося, що частина укріплень існує на папері, частина збудована неякісно, а ще багато з них не звели через запізнення реакції влади. Можливо, це пов’язане з вибором підрядників.

Раніше Інформатор писав, що понад 1,08 млн грн на будівництво укріплень на Харківщині дістанеться двом фірмам, пов’язаним з громадянами Росії та депутатами від ОПЗЖ. Також ми з’ясували, що на закупівлю деревини для фортифікацій Харківської області понад 440 млн грн розподілили між цікавими фірмами, де серед власників робітниця заводу, яка зловживає алкоголем та принижувала свою матір і не могла закрити кредит на 4 тис. грн; позбавлена батьківських прав продавчиня нелегального алкоголю з боргом за опалення у 10,5 тис. грн; крадій пляшки віскі Jack Daniels; брат колишнього чиновника Мінекономіки з Києва та деякі інші.

7 угод з Харківською обласною адміністрацією на будівництво укріплень отримало підприємство ТОВ «Ростдорстрой» («РДС») з Одеси. Йому заплатять 142 млн грн. Фірма будівельників доріг існує з 2005 року, на ринку будівництва та ремонту доріг – з 2009 року. Власники «РДС» - депутат Одеської міської ради від партії «Довіряй ділам» Геннадія Труханова Юрій Шумахер та Євген Коновалов, який у 2015 році балотувався до міськради Одеси від «Довіряй ділам».

Юрій Шумахер – депутат міськради Одеси з 2002 року і по сьогодні. У 2010 році його обрали від Партії регіонів, у якій був Геннадій Труханов, а у 2015 та 2020 роках – вже від партії Труханова «Довіряй ділам». За даними Panama Papers, Юрій Шумахер та Геннадій Труханов володіли спільно офшорною компанією Corderoy Trading Limited на Віргінських островах. А за даними Bihus.info компанії з групи Шумахера-Коновалова у 2020 році офіційно профінансували виборчу компанію партії «Довіряй ділам» на 1,5 млн грн.

За даними аналітичної платформи YouControl з 2015 року «Ростдорстрой» отримав підряди від державних організацій на 82 млрд 748 млн 757 тис. 343 грн. За 2023 рік фірма має понад 6 млрд грн чистого доходу. У 2015-2019 роках приблизно 10% всіх доріг України ремонтували фірми з групи «РДС»: ТОВ «Ростдорстрой» та ПП «Київшляхбуд» тих же власників з Одеси.

«РДС» працює по всій Україні. Зокрема, у Києві за 2020-2024 роки вони займалися ремонтом Пейзажної алеї (15,3 млн грн), Дегтярівського шляхопроводу на Шулявці (920 млн грн). До речі, на останньому у вересні 2023 року впали конструкції під час монтажу балок. Але ці недоліки виправили та закінчили роботи на ньому до травня 2024 року. При цьому, за підрахунками журналістів, вартість ремонтних робіт на Дегтярівському шляхопроводі була завищена. А ПП «Київшляхбуд» протягом останніх 5 років у Києві ремонтував дороги за 1 млрд 497,1 млн грн. У Харкові ж компанія почала працювали з 2021 року.

Великі гроші – гучні скандали

Фірму «РДС» підозрювали у змові з депутатами Одеської міськради та розтраті державних коштів у період з 2014 до 2016 року на ремонті доріг Одеси за участі інших дорожніх компаній. НАБУ оцінювало збитки одеситам від дій дорожніх компаній у 800 мільйонів гривень, а вартість робіт завищувалася. Втім, пізніше справу закрили.

У 2017 році «Ростдорстрой», «Київшляхбуд» та інші компанії фігурували у розслідуванні Генпрокуратури про розкрадання бюджетних коштів на ремонтах доріг та ухилення від сплати податків у 2016 році на загальну суму 272,98 млн грн. Але про цю справу відтоді нічого не відомо.

Також «Ростдорстрой» фігурує у справі про можливе розкрадання бюджету комунальним підприємством «Київавтодор». Отримавши від «Київавтодору» гроші протягом 2016 року, «Київшляхбуд» перерахував 180 млн. грн. «Будівельній компанії Ескадор», яка у свою чергу передала 83 млн. «Ростдорстрою», при цьому останній і сам отримав 19 млн грн від «Київавтодору». В ухвалі Печерського районного суду Києва йдеться про те, що «Ростдорстрой» та «Київшляхбуд» пізніше нібито переказували кошти фіктивним підприємствам та перетворювали їх у готівку.

Крім цього, фірма «Ростдорстрой» згадувалася у справі про можливі махінації Служби автомобільних доріг (САД). Слідчі підозрювали чиновників Служби у лобіюванні інтересів певних компаній. Працівники САД відхиляли вигідні пропозиції та ставили переможцями «своїх людей». За це чиновники нібито отримували «відкати» у розмірі 10-15% суми тендеру. У результаті під час перевірок ремонтів доріг вартість матеріалів було завищено, а окремі ремонти на дорогах були зроблені халтурно і не були закінчені.

У «РДС» були й інші неприємні епізоди. У 2020 році журналісти видання «Наші гроші» перерахували кримінальні провадження зі стислим описом, у яких фігурував «Ростдорстрой». Втім, всі ці кримінальні справи з часом «розвалювалися», як часто і трапляється з великими підприємствами. А відсутність вироків та рішень судів говорить про те, що фірма не винна попри можливі порушення.

Будівництво фортифікаційних споруд на Харківщині

Скандал навколо ліній оборони у Вовчанську почався з "крику душі" військовослужбовця Дениса Ярославського. 12 травня він написав пост на власній сторінці Facebook, де емоційно розповів про те, що за весь цей час на Харківщині мали б збудувати бетонні укріплення в мінус три поверхи. Однак, як наполягає Ярославський, не було навіть мінних полів на першій лінії, через що росіяни зайшли в область легше, ніж мало б бути:


"За 2 роки на українському кордоні повинні були стояти бетонні укріплення в мінус 3 поверхи! А не було навіть мін. Ми приходимо до думки, що це або шалене злодійство, або навмисний саботаж", - написав Ярославський.

Голова Харківської ОВА Олег Синєгубов розповів, що третю лінію оборони на Харківщині, за яку відповідає його адміністрація, розпочали будувати приблизно за 10 тижнів до наступу РФ на область - з 1 березня. До цього була постанова, контракти та інші бюрократичні процедури. Очільник області також пояснив, що ці фортифікаційні споруди відрізнялись від тих, що зводили у попередніх роках.

"Раніше ми робили ходи сполучення, однак не мали їх облаштовувати до заходу військ (просто копали траншеї, не перекриваючи їх деревом – Ред.). Бо деревина псується під впливом погодних умов. Однак нові фортифікації передбачали й облаштування ходів сполучень, і певну технологію, певне дерево, розмір тощо. Після того ми мали отримати карти-схеми – це позначення того, де на місцевості треба збудувати ту чи іншу фортифікаційну споруду – взводний опорний пункт (ВОП), протитанковий рів, тетраедри, невибухові загородження тощо", - сказав він.

Загалом на будівництво фортифікаційних оборонних укріплень та постачання необхідних для цього будівельних матеріалів Харківська обладміністрація виділила вже понад 8 млрд грн. Цими питаннями займається Департамент житлово-комунального господарства та паливно-енергетичного комплексу Харківської ОДА. Його з 13 липня 2023 року очолює Едуард Яровой. 

У Верховній Раді України після скандалів створили тимчасову слідчу комісію (ТСК) для розслідування ситуації з будівництвом фортифікаційних оборонних споруд. Нардеп Ярослав Юрчишин заявив, що створення ТСК напряму пов'язано із ситуацією на Харківщині. За його словами, відповідна пропозиція "була раніше", однак проблеми виявлені там, зокрема розслідування про постачання деревини для укріплень Харківщини дали додатковий поштовх цьому процесу. До повноважень тимчасової слідчої входить вивчення обставин та підготовки деяких питань. Зокрема, це облаштування фортифікаційних споруд, інженерних загороджень на лінії зіткнення та цільового використання коштів, виділених на їх облаштування.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube