Для підтримання хорошого когнітивного резерва потрібно переглянути свої щоденні звички
Когнітивні функції мозку знижуються з віком. Це природний процес, а не результат хвороби. Проявляється це у сповільненні обробки інформації, погіршенні пам'яті та концентрації уваги, а ще у труднощах з плануванням і виконанням кількох завдань одночасно. Зазвичай зміни починаються після 40 років, а у деяких людей після 65 і пізніше. Відтермінувати цей вік цілком можливо і для цього не потрібна "золота таблетка".
Як пише видання ScienceAlert, посилаючись на фахівців-нейропсихологів, зберегти ясність мозку навіть у похилому віці допоможуть певні корисні звички, сформовані протягом життя. Це так званий когнітивний резерв, який дозволяє мозку людини протистояти наслідкам старіння. Саме завдяки йому можна запобігти деменції та іншим хворобам.
Вчені пояснюють когнітивний резерв по різному. Одні зосереджуються на структурі самого мозку, припускаючи, що на його стійкість до пошкоджень впливає кількість нейронів. Інші говорять, що активний спосіб життя може уповільнити процес старіння мозку, зміцнюючи його біологічну стійкість. А третя група вчених взагалі наголошує на функціональній гнучкості мозку, що дозволяє йому мобілізувати свої ресурси різними способами або використовувати альтернативні нейронні мережі для компенсації вікових втрат. Це так звана модель когнітивного резерву.
Ці різні моделі є частиною загальної концептуальної основи, яка розрізняє резерв мозку, підтримку мозку та когнітивний резерв. Кожна модель заснована на певній ідеї, але вони доповнюють один одного і підкріплені емпіричними даними. Модель когнітивного резерву залишається найбільш широко вивченою.
Когнітивний резерв не є чимось незмінним, він розвивається завдяки досвіду та навчанню, а тому може зміцнюватися протягом усього життя. Нові дослідження показали, що структуроване стимулювання пам'яті може викликати значні зміни в мозковій активності. У більш освічених людей певні зони мозку активуються більш цілеспрямовано під час навчання та запам'ятовування. Це свідчить про те, що він використовує більш ефективні стратегії.
Інші дослідження також виявили роль освіти в структурі та функціонуванні мозку, а саме між тривалістю навчання, об'ємом сірої речовини та активацією мозку в контексті пам'яті. Тобто всі ці дослідження підтверджують, що когнітивний резерв можна розвивати з досвідом і регулювати за допомогою когнітивного тренування в будь-якому віці.
Раніше вважалось, що найкращим способом для формування когнітивного резерву є освіта, бо саме вона виступає інтелектуально стимулюючим фактором, що сприяє розвитку ефективних нейронних мереж у мозку. Але останні дослідження показали, що це не так, бо когнітивний резерв не формується в дитинстві або дорослому віці, він сформується, підтримується і зміцнюється протягом усього життя.
Тобто для ясності мозку досвід має бути різний, включаючи навчання, активну соціальну взаємодію та когнітивно стимулююче дозвілля. Прикладами таких занять є гра на музичному інструменті та в складні настільні ігри, такі як шахи, а ще участь у волонтерській чи іншій діяльності, яка вимагає навичок планування та вирішення проблем.
Гарною підтримкою когнітивного здоров'я мозку людини також є вивчення нових мов. Навіть за умови, що вивчення мови почали у літньому віці. Користь все одно буде відчутна. Це підтверджено новими дослідженнями. Тобто підтримка гарного когнітивного здоров'я в будь-якому віці вимагає поєднання доступних, мотивуючих та стимулюючих втручань. Поєднання кількох моделей кращий результат.