В Україні затвердили освітню програму для старшої школи - що зміниться для учнів

Типова освітня програма для старшої школи є ключовим документом для втілення цієї реформи

МОН
МОН затвердило Типову освітню програму для старшої школи

Міністерство освіти і науки України затвердило Типову освітню програму для старшої школи. Вона надає можливості для учнівства 10–12 класів обирати свій освітній шлях. Про це повідомили у пресслужбі МОН. 

Учень/учениця визначається з пакетним рішенням предметів і курсів, яке входить до профілю за замовчуванням. Обираючи, наприклад, математичний профіль, учень/учениця поглиблено вивчатиме математику й інші обовʼязкові предмети цього напряму. Учень/учениця вибирає предмети/курси в межах профілю, які допоможуть поглибити знання та вдосконалити вміння у профільному напрямі. Наприклад, комбінаторний аналіз для математичного профілю.

Учень/учениця обирає предмети й курси поза профілем для свого всебічного розвитку. Наприклад, навчаючись на математичному профілі, може обрати курс драматургії й театру. Також навчальний план містить предмети/курси, обовʼязкові для всіх учнів і учениць. Усі предмети, які є обовʼязковими для складання державної підсумкової атестації після 12 класу (у форматі ЗНО / НМТ), учні й учениці вивчатимуть упродовж трьох років.

Що ще змінює Типова освітня програма:

  • Можливість формувати змінні групи, щоб забезпечити вивчення вибіркових предметів і курсів.
  • Зменшення кількості обов’язкових предметів. Якщо раніше в 11 класі учні були змушені одночасно опановувати щонайменше 14 предметів, то тепер у 12 класі цей перелік може скоротитися до 5–8 (залежно від профілю). Особливо це актуально для шкіл, які впроваджують інтегроване навчання. Наприклад, курс природничих наук для гуманітарних профілів або інтегрований мовно-літературний курс — для STEM-профілів.
  • Можливість для шкіл самостійно створювати програми непрофільних предметів і курсів за вибором. Вони не обов’язково мають базуватися на затверджених модельних навчальних програмах — заклад освіти може розробити власний зміст.

Якою буде кількість годин для вивчення різних освітніх галузей

Типова освітня програма містить типові навчальні плани (таблиці з переліками годин на вивчення предметів/курсів) для трьох кластерів:

  • Мовно-літературний;
  • Соціально-гуманітарний;
  • STEM.

У межах цих кластерів ліцеї зможуть формувати різноманітні профілі. 10 клас — профільно-адаптаційний цикл (у ньому учні можуть змінити профіль):

  • Кількість годин для обов’язкових освітніх компонентів у першому семестрі 10 класу є однаковою для всіх учнів і учениць. Це дасть змогу надолужити можливі освітні втрати, поступово адаптуватися до нових форматів навчання, а головне — ознайомитися з особливостями обраного профілю.
  • У першому семестрі учні й учениці матимуть години для предметів і курсів за вибором.
  • У другому семестрі кількість годин для профільних предметів збільшиться.

11–12 класи — профільний цикл

  • Навчальний план містить більшу кількість годин для вивчення обраного профілю та вибіркових предметів і курсів.
  • Щороку кількість таких годин зростатиме, а кількість годин на обовʼязкові для всіх предмети — зменшуватиметься.

Що передбачає Типова освітня програма для профільної школи

Типова освітня програма (ТОП) — це інструмент, за допомогою якого академічний ліцей створює власну освітню програму для учнівства 10-12 класів. Проєкт ТОП для академічних ліцеїв розроблено на основі Державного стандарту профільної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 27 липня 2024 року № 851. Побудова індивідуальної освітньої траєкторії в ТОП:

  • КРОК 1. Вибір профілю навчання. На цьому етапі учень/учениця визначається з пакетним рішенням, яке входить до профілю за замовчуванням. Обираючи, наприклад, математичний профіль, учень/учениця автоматично отримує поглиблену математику та інші обовʼязкові предмети цього напрямку.
  • КРОК 2. Вибір додаткових курсів, що поглиблюють/розширюють профіль. Учень/учениця обирає додаткові предмети та/чи інтегровані курси в межах обраного профілю, які допоможуть поглибити знання та вдосконалити вміння у профільному напрямку. Наприклад, комбінаторний аналіз для математичного профілю. КРОК 3. Вибір позапрофільних предметів. Учень/ учениця обирає предмети та інтегровані курси поза профілем для задоволення особистих інтересів та забезпечення різнобічного розвитку. Наприклад, учень/учениця STEM-профілю може обрати курс драматургії і театру. Така трирівнева система вибору дає змогу побудувати власну освітню траєкторію, знайшовши баланс між обовʼязковими та вибірковими компонентами, що відповідає принципу індивідуалізації навчання. Усі предмети, які є обовʼязковими для ДПА-12, у всіх профілях учні та учениці вивчатимуть упродовж трьох років, щоб добре підготуватися до складання ЗНО/НМТ.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Україна на часі Youtube