Люди скаржаться на якість пального
Західні аналітики називають декілька причин здешевшання нафти. В Україні ціни не будуть рости через повернення акцизів на пальне. Однак вони можуть підвищитися через здорожчання нафти.
Про це в інтерв'ю розповів директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн. Ситуація на ринку стає катастрофічною, через якість нафтопродуктів.
Ціни на пальне складається з декількох складових, дві найбільші з них:
"Ми будемо мати збільшення податкової складової, а точніше її появу тому, що у нас були нульові акцизи. Тобто вона з'являється, але зараз такий період, коли інша складова (собівартість закупівлі пального) зменшується і відповідно ми не будемо мати зараз підвищень на заправних станціях. В контексті останніх подій, коли нафта провалилася нижче 90 доларів за барель, у нас навіть буде зберігатиметься потенціал для зменшення подальшої ціни. Єдине що, якщо ціна на нафту буде такою низькою", - заявив Куюн.
Тобто все залежить від ціни на нафту, якщо вони далі будуть знижуватися, ціни будуть або такими ж чи ще навіть менше. За будь-яких умов можна говорити, що ціна на заправках однозначно не зросте. Автогаз під питанням тому, що на нього теж ціна падає разом з нафтою і не факт, що вона ще зросте.
"Якщо і була ймовірність, то в межах однієї гривні на літр, але зараз через те, що світова ціна продовжує падати, то можливо уникнемо будь-яких коливань", - наголосив Куюн.
У нас 70 % ринку газу потрапляє за імпортом, у нього є свої особливості ціноутворення. Він не завжди залежить від цін на нафту і нафтопродукти, але здебільшого повторює динаміку цін на нафту. Відповідно він буде дешевшати і дешевшає.
Західні аналітики кажуть, що причиною падіння цін на нафту є рецесія, зміцнення курсу долара. Однак ці ж причини вони можуть назвати і коли ціни на нафту підуть в гору. Трейдери не сприймають це, як довгострокову тенденцію. Вони кажуть, що якщо ціна провалиться нижче 80 доларів за барель, то вона до нового року може стати 150 доларів за барель.
"Світ і особливо Європа готуються до ембарго, спочатку в грудні — нафтове, а у лютому буде на нафтопродукти. Поляки нервують... Якщо ситуація по нафті більш-менш спокійна ситуація, немає очікування грудневих подій, то по нафтопродуктах (особливо дизпальне — три мільйони на місяць), як замістити оці російські обсяги є досить серйозні побоювання, компанії нервують. Ніхто не хоче підписувати терм-контракти (річні) з обов'язками по постачанню. Ніхто не може і не хоче гарантувати, що ці обсяги для України будуть", - сказав Куюн.
За підрахунками, зруйновано трохи менше ніж 30 нафтобаз. Це найбільші термінали, які були. Довго намагалися зрозуміти логіку цих ударів. З 2014 року усі контракти на постачання російського дизпального в Україну, вони потребували окремої процедури і реєстрації у федеральній службі експортного контролю росії. Там потрібно було задекларувати: звідки, куди ти везеш.
"Там була конспірологія, що хтось проник в базу даних податкової по якімсь акцизним накладним. Вони все це бачать і відповідно ці всі бази була зруйнована. Руйнування та збитки різні. Те що задекларовано зараз: Amic - 20 мільйонів доларів збитків через війну, ОККО - 25 мільйонів доларів, у більш-менш великих мережах теж співставні витрати. Компанії документують усі наслідки для того, щоб мати підтвердження для подальшого відшкодування збитків", - додав Куюн.
Ситуація на ринку стає катастрофічною, через якість нафтопродуктів. Люди скаржаться на якість пального. За його словами, видобуток газоконденсату в країні зберігся.
"Його не можна зупинити, бо супутній продукт видобутку природного газу, який нам зараз дуже потрібен. Куди його дівати, той конденсат? Експортувати його не можна, а переробляти немає де, бо легальні заводи зруйновані — Кременчук, Шебелинка. Ціна на конденсат падає і тут з'являються міні-НПЗ. Ціна стабільного бензину (продукт прямої перегонки конденсату) до 15 гривень за літр. На колонці продукт коштує 50 гривень, а стабільний бензин 15 гривень, у три рази дешевше, його купа", - акцентував Куюн.
За його підрахунками, зараз працюють 10 міні-НПЗ. Обсяги - 35 тисяч тонн сировини на місяць, тобто 20 тисяч тонн бензину. Це до 20 % ринку.
Після ударів окупантів по паливній інфраструктурі Україна стала критично залежною від імпорту нафтопродуктів. Відомо, що країна нарощує обсяги імпорту палива. Саме тому зараз немає ажіотажу на пальне, на АЗС відсутні черги, а ціни не демонструють тенденції до стрімкого зростання. За прогнозами споживання у вересні-грудні щомісяця нашій країні потрібно 500-550 тисяч тонн пального. 95% імпортованого бензину та 72% дизельного палива ми отримуємо з країн ЄС. Лідерами постачання є Румунія, Литва, Словаччина, Греція, Болгарія та Польща. Українці можуть безкоштовно отримати пальне — деталі тут.
Нагадаємо, в Україні вирішили повернути акцизи на пальне. Крім того, українське посвідчення водія адаптували до документів ЄС.
Також Інформатор писав, чи варто боятися нової паливної кризи.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.