Росія війну також не оголошувала, чим порушила Статут ООН і міжнародне право, але прикрилася так званою “сво”
Президент України Володимир Зеленський 24 лютого 2022 року своїм указом №64/2022 запровадив в країні воєнний стан, але не оголошував стан війни. Відтоді у суспільстві точаться дискусії, які загострюються донині, щодо правомірності введення такого правового режиму. Зокрема, заявляють, буцімто наша держава веде бойові дії і мобілізує громадян у військо незаконно, оскільки війну не оголошувала, що також, на думку деяких людей, обмежує і оборонні можливості. Своєю чергою, російська федерація грубо порушила Статут ООН та основоположні норми і принципи міжнародного права, коли фактично без оголошення війни та прикриваючись терміном “спеціальна воєнна операція” вторглася на територію України. Саме через цей факт у відповідь на попередні тези, відповідають, що оголошення війни з боку нашої держави може суперечити стану самозахисту.
Тож чи є порушенням українського та міжнародного законодавств оголошення воєнного стану після повномасштабного вторгнення рф без оголошення саме стану війни, а також чи є законною мобілізація у такому випадку? Інформатор розібрався у цьому питанні.
Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” він запроваджується в Україні або окремих її територіях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності. Влада, зокрема, може вживати наступні заходи:
Водночас законом визначення поняттю “стан війни” не надається. Цей термін згадується у 4-й статті ЗУ “Про оборону України”, відповідно до якого з моменту оголошення стану війни чи фактичного початку воєнних дій настає воєнний час, який закінчується у день і час припинення стану війни. Втім, визначення даного поняття також відсутнє у нашому законодавстві.
Однак питання про стан війни регулюють міжнародно-правові акти. Згідно з III Гаазькою конвенцією, військові дії між двома державами не можуть розпочатися без попередження у вигляді прямого і недвозначного оголошення війни або ж висунення ультиматуму, щоб цього уникнути. З цього виходить, що обов’язок це робити покладається на державу, яка здійснює агресію.
Після оголошення цього стану воюючі держави стикаються з низкою політичних наслідків. Зокрема, вони мають припинити дипломатичні та консульські відносини (що підтримав президент Зеленський), а також чинні політичні договори.
Тож оголошення стану війни з боку України фактично не має сенсу. Воно суперечить стану самозахисту, як зазначив юрист ВІ “Активна Громада” Вадим Букрєєв. За його словами, введення 24 лютого 2022 року воєнного стану без оголошення війни не вважається порушенням як міжнародного законодавства, так і українського. З точки зору міжнародного права, акт військової агресії вже визнається війною по факту, незалежно від відповідного оголошення, тому необхідність оголошувати цей стан відсутня.
Перш за все – у статті 4 ЗУ “Про оборону України” йдеться про те, що у разі збройної агресії президент має прийняти рішення про загальну або часткову мобілізацію. Аналогічний пункт є і в Конституції нашої держави. Водночас уточнень про те, що для проведення мобілізації треба оголошувати війну, ніде немає.
Колишній суддя Конституційного суду Віктор Шишкін в інтерв’ю “Громадському” зазначав, що розмови про “оголошення чи неоголошення” війни у контексті мобілізації є “спекуляцією людей, які самоусуваються від виконання своїх конституційних обов’язків”, зазначених ст. 17 і 65 Конституції щодо захисту держави. Він підтвердив, що мобілізація пов’язана з введенням саме воєнного стану, який діє в Україні з 24 лютого 2022 року.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.