Пам’ятайте: ви головна зацікавлена особа, і якщо нічого не робити, гроші будуть недоступні впродовж невизначеного часу
Уявіть ситуацію: ви зайшли в Інтернет-банк, щоб провести якийсь платіж, зробити переказ на картку в іншому банку чи просто сплатити комунальні послуги. Раптом виявляєте, що кошти на рахунку заблоковані й ви не можете користуватися власними грошима. Що робити в такому разі? Панікувати однозначно не варто, але й сидіти склавши руки теж.
Це питання варто поставити відразу, як стало відомо про блокування рахунку. Співробітники банку зобов’язані повідомити, хто і чому заблокував клієнтські кошти. Це може бути державний чи приватний виконавець, податкова служба, суд чи інший орган. Залежно від цього будуть наступні дії. Має сенс перевірити, чи не занесена інформація щодо вас до Єдиного реєстру боржників чи Автоматизованої системи виконавчого провадження АСІП. Якщо рахунок заблоковано виконавчою службою, запис про це має бути на одному із цих сайтів.
Якщо причиною блокування рахунку стала постанова виконавчої служби, і рахунок заблокований через несплату аліментів або штрафів, має сенс оперативно погасити заборгованість. Після цього треба подати до виконавчої служби документи, що підтверджують погашення: платіжні доручення або меморіальні ордери, взяті у банку. Виконавець зобов’язаний протягом двох робочих днів винести ухвалу про зняття арешту та направити його до банку. Якщо цього немає, нагадуйте виконавцю і банку необхідність дій.
У разі, якщо блокування рахунку відбулося на вимогу правоохоронних органів у рамках розслідування кримінальної справи, єдине, що може зробити клієнт, — сприяти правоохоронним органам. Тут на швидке розблокування розраховувати не доводиться.
Найпоширеніший випадок — блокування рахунку на вимогу служби фінансового моніторингу. Часто банк блокує кошти клієнта, керуючись власним внутрішнім становищем здійснення фінансового моніторингу операцій. У цьому випадку клієнту буде запропоновано надати фінансові документи, що підтверджують походження коштів, та пояснюють мету проведення тих чи інших операцій за рахунком.
Кожен банк індивідуально складає перелік документів, які клієнт має надати у таких випадках; Універсального набору немає. Якщо в банку питання щодо суми коштів, що надходять до банку, він обов’язково вимагатиме від клієнта документи, що пояснюють походження коштів і джерела доходів. Це може бути:
У випадку, якщо у банку виникли питання до числа вхідних переказів, клієнт повинен довести, що ці перекази не пов’язані з підприємницькою діяльністю. Якщо раптом клієнт банку займається волонтерською діяльністю, він одразу ж (до початку рухів по рахунку) повинен повідомити про це банк та надати підтверджуючі документи. В іншому випадку банк обов’язково відреагує на надходження великої кількості різних сум та заблокує рахунок як на вхід, так і на вихід.
Якщо ви вважаєте, що ваш рахунок заблоковано незаконно, це рішення можна оскаржити в суді. Для цього доведеться подати до суду позов про визнання дій виконавця незаконними та зняття арешту. Зазвичай позов необхідно подати протягом десяти днів з моменту, коли ви дізналися про порушення своїх прав. Варто врахувати, що під час подання позову необхідно сплатити судовий збір. У будь-якому разі, якщо вирішили відстоювати свої права у суді, має сенс проконсультуватися із досвідченим юристом.
В Україні діють особливі правила щодо арешту банківських рахунків, на які надходять цільові кошти, особливо в умовах воєнного стану. Відповідно до Закону України «Про виконавче провадження» не підлягають арешту такі надходження:
Ці кошти захищені від арешту, навіть якщо рахунок підпадає під загальну постанову про арешт майна боржника. Якщо арешт накладено на рахунок, на який надходять цільові виплати, необхідно зробити таке:
Загальні поради:
Пам’ятайте: ви головна зацікавлена особа, і якщо нічого не робити, гроші будуть недоступні впродовж невизначеного часу.
Як раніше повідомляв Інформатор, якщо ФОП отримав повідомлення від банку про проходження фінансового моніторингу? Ваші дії та слова в цей момент можуть вирішити долю вашого рахунку. Адвокат Богдан Янків пояснює, як правильно поводитися під час фінмоніторингу та чого категорично не можна робити чи говорити. Адже фінансовий моніторинг ФОП – це не по одиничний випадок! Успішне проходження фінансового моніторингу залежить передусім від вашої поведінки та готовності до співпраці з банком.