На обсяги й ціни пального впливають не тільки попит, але й дефіцит в Європі
Від генераторів залежні й самі АЗС. Оператори витрачають бензин на те, щоб забезпечити цілодобову роботу, і це також позначається на ціні пального. Окрім того, в Європі вже бракує палива. І якщо вони сама себе не зможе забезпечити бензином, то що дістанеться Україні? Наразі ситуація стабільна, проте напружена.
Директор компанії Prime Group Дмитро Льоушкін відзначив, що ціни вже почали зростати. Але великого здорожчання не очікується – до кінця року не більше, ніж на гривні. Він пояснив, що є два фактори, які впливають на це. По-перше, зростають витрати на собівартість роботи, адже всі АЗС також працюють на генераторах. Вони досить потужні й споживають багато пального, яке коштує недешево. Тому ця ціна покладається на остаточну вартість одного літра бензину. Це новий чинник для підняття собівартості, якого раніше не було.
“І він для всіх однаковий тому, що немає у нас регіонів, де з електрикою легко. Проблеми з електрикою по всій країні. Тому ці гривні – це зараз націнка на те, щоб АЗС працювали цілодобово. Встановлюються обладнання, встановлюються генератори, майже всі встановлюють Starlink. Це все коштує грошей і доповнює собівартість”, – так коментує ситуацію Дмитро Льоушкін.
Другий фактор – Україна залежна від паливного ринку Європи, а там зростає вартість пального. Це пов’язано з дефіцитом, а він, своєю чергою, – з відмовою від російської нафти і переорієнтацією на постачання з Близького Сходу. І це ще одна проблема.
Раніше європейські нафтопереробні заводи споживали російську нафту. Тепер вони відмовились від неї і переходять на постачання з Саудівської Аравії та країн Близького Сходу. І це великий обсяг роботи, який виконується вперше, адже змінюється логістика: трубопроводів немає, і треба просувати танкери. Хтось не встиг, хто “пробуксував” – коли відбуваються великі зміни, щось може піти не так. За словами директора Prime Group, угорський MOL відвантажував без проблем, а зараз – тільки для свого регіону. Румунський Rompetrol також ”порізав” обсяги. В Польщі підняли ціни, бо на всіх не вистачає. І зараз неможливо замовити морські постачання тому, що відсутні великі обсяги. А ті, що є, можуть імпортуватись і бензовозами. Поки що вистачає і цього, постачання є, і показники не критичні. Що буде далі – сказати важко, ситуація напружена. Фахівець висловив побоювання, що через дефіцит в Європі може початись дефіцит і в Україні. Ми не зможемо купувати там паливо через його брак, а інших місць для імпорту немає.
“Дали обсяг купити – ми його купуємо. Якщо не дадуть по 100 грн, а дадуть по 120 грн – будемо платити. Тобто будемо тягатись гаманцем з європейським ринком. Поки що ситуація рівна, але розвиток подій дуже напружений. Коли воно зайде далі – будемо моніторити. Можливо, ситуація зміниться наприкінці тижня. Можливо, наприкінці місяця. Або в середині наступного місяця. Ми залежимо від європейського ринку і стоїмо в черзі останні на постачання. Не будуть європейці імпортувати нам, коли вони самі залишаться без палива”.
Другий місяць поспіль росія вдається до ракетного обстрілу енергоінфраструктури України. За останніми даними, пошкоджено близько 50% системи. Це призводить до планових та екстрених відключень світла. Мешканці багатоквартирних будинків, аптеки, ресторани, банки та лікарні запасаються генераторами, які працюють на бензині. Мінекономіки йде назустріч і скасувала дотримання вимог законодавства стосовно локалізації, сплати ПДВ та ввізного мита під час закупівлі генераторів. А міськрада Львова ухвалила рішення про компенсацію містянам 50% вартості генераторів. Все це в купі може призвести до збільшення споживання бензину.
Раніше ми писали про те, що Гетманцев анонсував підвищення тарифів на комунальні послуги. Також читайте про те, як запустити газовий котел, якщо немає електроенергії.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.