В Укрзалізниці відповіли Інформатору, коли подорожчають квитки на потяги

Інформатор попросив в Укрзалізниці прокоментувати суперечливі заяви їхнього керівника Олександра Перцовського та члена наглядової ради Сергія Лещенка

Укрзалізниця
Укрзалізниця

Керівник Укрзалізниці Олександр Перцовський раніше зазначав, що підвищувати тарифи для громадян УЗ не планує, водночас збитки від пасажирських перевезень покриватиме бюджет. Натомість Сергій Лещенко заявив про плани "динамічного ціноутворення" для СВ та першого класу Інтерсіті. Інформатор попросив Укрзалізницю зіставити сказане двома їхніми посадовцями, детальніше - у нашому матеріалі.

Директор з інформаційної політики АТ "Укрзалізниця" Сабіна Абляєва та її заступник зі стратегічних комунікацій Сергій Щур зазначають, що ціноутворення для залізничного транспорту не є гнучким: тариф підлягає державному регулюванню, тож Укрзалізниця не може самостійно впливати на зменшення або збільшення вартості проїзду, надання сезонних знижок тощо.

Актуальну вартість проїзних документів можна дізнатися за посиланням https://booking.uz.gov.ua/, обравши номер поїзда та дату поїздки. Якщо зміниться вартість проїзних документів, відповідна інформація буде розміщена на офіційних каналах комунікації Укрзалізниці.

Щодо динамічного ціноутворення обіцяного членом наглядової ради АТ "Укрзалізниця", у компанії це коментують так: "Деталі механізму динамічного ціноутворення ще допрацьовуються й будуть презентовані після завершення розробки".

Ставки квитка та плацкарти у внутрішньому сполученні наразі диференційовані залежно від дальності поїздки, типу вагона (загальний, плацкартний, купейний, люкс, 3-й клас, 2-й клас, 1-й клас), категорії поїзда за швидкістю («Інтерсіті+», «Інтерсіті», «Регіональний експрес», «Регіональний», «Нічний експрес», «Нічний швидкий», «Нічний пасажирський»), рівнем якості послуг (фірмовий та звичайний поїзд).

До вартості квитка та плацкарти застосовуються коефіцієнти індексації тарифного регулювання за календарними періодами року (13 періодів), коефіцієнти зниження – 0,9 (по вівторках та середах) та підвищення – 1,1 (по п'ятницях та неділях) за днями тижня. Крім того, залежно від рівня сервісних послуг у поїзді (вагоні), застосовуються коефіцієнти фірмовості, від яких здебільшого й залежить підвищена вартість. Формування вартості проїзду здійснюється з урахуванням відправлення поїзда з пункту його формування або обороту. Після проходження вагоном атестаційної комісії або ремонту ціна також може змінюватись.

До складових вартості проїзного документа включається вартість квитка, плацкарти, податок на додану вартість (20%), страховий збір (страховий платіж – 0,17%), плата за продаж проїзного документа (розмір плати встановлюється перевізником) та може включатися за бажанням пасажира плата за користування комплектом постільних речей та інші послуги, що надаються суб’єктом господарювання.

Про що говорили Перцовський і Лещенко

За словами Олександра Перцовського, доходи Укрзалізниці від пасажирських перевезень далекого сполучення у 2025 році складуть близько 7 млрд гривень, тоді як витрати - 20 млрд гривень. Проте, у 2026 році підвищення вартості квитків у соціальному сегменті не планується.

В Укрзалізниці для збалансування фінансів замість підвищення тарифів планують поступово впроваджувати систему ПСО (Public Service Obligations) - аналогічну тій, що застосовується для забезпечення населення та підприємств ТКЕ газом за регульованими цінами. Після запровадження ПСО планується змінити державний бюджет і передбачити у ньому видатки на компенсацію збитків Укрзалізниці у розмірі від 16 млрд гривень.

Як пояснив голова Укрзалізниці, фінансовий стан компанії погіршився, оскільки доходи від вантажних перевезень уже другий рік поспіль не компенсують збитки від пасажирських перевезень. Збитки зросли через зміну ситуації на фронті та скорочення перевезень вугілля і металургійної продукції та руйнування підприємств у цих галузях.

Натомість член наглядової ради Укрзалізниці Сергій Лещенко зазначив, що нині визначені три кроки, щоб виправити ситуацію на УЗ. Перший - внутрішня оптимізація залізниці, зокрема питання продажу брухту, яке може дати до 10 мільярдів гривень. Також планується підняття динамічного ціноутворення для СВ та першого класу “інтерсіті”.

За словами Лещенка, всі роки в Україні працювала система, коли збитки пасажирських перевезень компенсувалися коштом вантажних. Однак після початку великої війни почався «ефект доміно», нині всі внутрішні резерви залізниці для компенсації збитків пасажирських перевезень вичерпані. За його словами, цьогоріч було втрачено фактично всю вугільну галузь Донеччини, гірничо-збагачувальні комбінати також зупиняються. А залізнична інфраструктура постійно під обстрілами.

1 листопада президент Володимир Зеленський оголосив про нові програми підтримки українців взимку. Її складовою частиною стала програма «УЗ-3000». Йдеться про можливість безкоштовно проїхати 3000 км Україною потягом. Ця ініціатива викликала багато питань. 2 листопада Укрзалізниця дала на них відповіді.

Слідкуйте за нами у Telegram

Image
Оперативні новини та разбори: Україна, світ, війна

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити