В рамках закону про фінмоніторинг з метою виявлення та запобігання незаконному походженню коштів фінустанова має право перевіряти клієнтів, аналізувати підозрілі дії
Деякі українські громадяни стикаються з блокуванням коштів на банківських рахунках у державній фінустанові "Ощадбанк". За таких обставин необхідно знати, як діяти, та до якої суми банк зобов'язаний надати доступ у 2025 році. Про це розповідає клієнт банку на порталі "Мінфін".
Один з громадян звернувся до представників банку за роз'ясненням, чому були заблоковані кошти на рахунку Ощадбанку. За його словами, фінустанова не надала жодних законних обґрунтувань для застосування обмежень.
"18 жовтня 2025 року Ощадбанк заблокував суму на моєму рахунку в розмірі 5102 грн. Будь-яких законних підстав для обмеження користування власними коштами банк не надав. Крім того, банк не забезпечує належну онлайн-підтримку...", — йдеться у повідомленні.
На порталі зазначили, що банк не блокує рахунки за відсутності підстав. Для того, щоб з'ясувати причини, необхідно звернутися до свого відділення.
Банк має право обмежити доступ до рахунку, якщо у громадянина є будь-яка заборгованість, або операції за сумами викликали сумнів. В рамках закону про фінмоніторинг з метою виявлення та запобігання незаконному походженню коштів фінустанова має право перевіряти клієнтів, аналізувати підозрілі дії.
У такому разі на основі рішення державного/приватного виконавця рахунки в банку можуть підлягати навіть арешту, незалежно від їх цільового призначення.
Водночас, щоб отримати доступ до заблокованих коштів після з'ясування причин, громадянин може звернутися до виконавця, написати заяву на користування дозволеною законодавством сумою. Йдеться про визначення поточного рахунку для видаткових операцій.
Так, у разі арешту рахунку через борги, дозволяється використовувати суму у розмірі двох мінімальних зарплат. У 2025 році мінімалка становить 8 тис. грн, тому йдеться про суму 16 тис. грн на місяць.
Також зняти арешт можуть, якщо боржник погасить усю суму боргу, якщо завершиться дія виконавчого провадження, на основі рішення про скасування заходів щодо забезпечення позову.
Клієнти Ощадбанку можуть звернутись до посадовців центрального апарату. Таке право надається у разі наявності складних проблем, невирішених іншим чином.
Юристи радять завчасно думати про фінмоніторинг, ще під час відкриття рахунку та під час користування (до блокувань). Приміром, Федір Колосов дав такі поради:
"Якщо фізична особа не має офіційних доходів, але отримує певні зарахування на банківську картку, то про це необхідно зазначити в своєму профілі, який надаєте банку. Наприклад, зазначити такі можливі виплати, як допомогу від родичів, стипендію тощо. Також треба бути готовим пояснити кожний платіж, тому необхідно зберігати відповідні документи, чеки, боргові розписки (якщо вам винні кошти) та інші виписки", — підказав Олександр Ромасєв з Eternix.
Та все ж юристи під різноманітні підробітки радять оформляти ФОП (фізособу-підприємця), і в рамках цієї діяльності отримувати кошти виключно на рахунок ФОПу. В жодному разі не на рахунки фізособи.
"Не використовувати особисті рахунки для ведення господарської діяльності. Касаційний цивільний суд Верховного суду чітко встановив, що у разі, якщо клієнт порушив банківське законодавство, зокрема використав рахунок фізичної особи для здійснення підприємницької діяльності, то дії банку щодо встановлення клієнту високого рівня ризику легалізації (відмивання) доходів та розірвання ділових відносин є правомірними. Отже, суди всіх інстанцій будуть дотримуватися цієї позиції Верховного суду при прийняті рішень", — уточнив Ромасєв.
Коли ж блокування рахунку все ж відбулось, керуючий партнер юридичної компанії "Максим Боярчуков та Партнери" Максим Боярчуков порадив такий алгоритм дій:
Попри все, треба продовжувати відстоювати власні права. Найперше, якщо банк заблокує рахунок та примусово його закриє, треба вимагати видачу грошей з нього готівковою. Загалом, за вищезгаданою постановою НБУ №65, в людини є дві можливості:
Перший варіант дуже небезпечний і його радять лише в крайньому разі, оскільки після такого переказу рахунок в іншому банку теж зазвичай блокують.
"Це "отруєний" переказ, який створює серйозні проблеми на майбутнє. Ставиться "чорна мітка" у призначенні платежу. Банк, що закриває рахунок, у призначенні платежу вкаже щось на кшталт: "Переказ залишку у зв'язку з розірванням відносин на підставі закону про фінмоніторинг". Виникає миттєвий статус високоризикового клієнта: система моніторингу нового банку миттєво побачить, і розцінить вас як клієнта, від якого вже відмовилася інша фінансова установа через високі ризики. Новий банк одразу присвоїть вам високий рівень ризику. Це означає посилений контроль, низькі ліміти операцій та високу ймовірність повторних блокувань вже на новому місці", — підтвердив Максим Боярчуков.
Та якщо вже погодились на безготівковий переказ, постарайтеся оперативно зняти гроші в іншому банку. Краще навіть у банкоматі й того ж дня. Будьте готові до блокування й цього рахунку, одразу підшукуйте інший банк. Отримати всі гроші готівкою з примусово закритого рахунку — справжня проблема останнім часом. Банки або навідріз відмовляють людям в цьому, або лімітують видачу готівки — віддають не всю суму, а лише частину. Як, приміром, вищезгаданий Райффайзен Банк в розмірі 30 тис. грн. Чи взагалі відмовляють у видачі будь-яких сум кеша. Тому, коли суми на рахунках значні, то варто звернутися до суду, й, як запевнюють юристи, цілком реально в банку виграти.