Як росія торгує нафтою попри західні санкції

Росія намагається вигадувати схеми, аби обійти західні санкції.

Як росія торгує нафтою попри західні санкції
Кремль робить ставку на “схеми”

Для безперешкодної торгівлі нафтою використовують маловідомі фірми з Гонконгу та Дубай, фірми-одноденки та маскування. Попри те, що об’єми продажів змінилися несуттєво, ціна опустилася до рівня встановленого мінімуму, водночас витрати на логістику та страхування суттєво зросли.

Махлюють у промислових масштабах

Країна-терорист розробила та впроваджує в життя схеми, які дають змогу оминати європейські санкції, пов’язані з нафтовим бізнесом. За даними видання The Economist, кремль робить це в промислових масштабах.

Видання повідомляє, що найбільш критичними для економіки росії виявився перший пакет західних санкцій, який запровадили після початку повномасштабного вторгнення в Україну. Але надалі росіяни навчилися «обходити» обмеження та продовжити торгувати нафтою на світовому ринку й за два місяці наростили показники зі збуту своєї продукції до довоєнних норм.

Водночас експорт російської нафти дуже залежить від цих альтернативних схем, адже з 5 грудня увійшла в дію рішення про встановлення максимальної ціни на російську нафту, яку надсилають морем. А 5 лютого 2023 року буде також накладено санкції на готові продукти ринку енергоносіїв — дизельне пальне та бензин. Очікується, що це ще більше ускладнить життя російським нафтовидобувникам.

Допомагають «друзі» й маскування

Росія використовує послуги лояльних країн, аби торгувати енергоресурсами. На Китай та Індію припадає переважна частина експортованої російської нафти, хай і за дисконтними цінами. Ймовірно, частину нафти вони перероблюють та продають далі.

Але виявилося, що росія також торгує свою нафтою за допомогою інших країн-посередників: Малайзії, Оману, ОАЕ, Ірану та Венесуели Щоб реалізувати такий сценарій, росія відкриває десятки фірм-одноденок, призначення яких здійснити одну-дві торгові операції. Вдаються також до маскування: танкери з російською нафтою перефарбовують та перейменовують, вони відключають транспондери. Так їхні маршрути важче відстежити. Танкери змішують російську нафту з «білою» і в такий спосіб теж вдається направляти її на світові ринки.

Росія використовує країни-посередники для того, аби перепродувати свою нафту
Росія використовує країни-посередники для того, аби перепродувати свою нафту

Оман і Об’єднані Арабські Емірати, імпортували більше російської нафти за перші десять місяців 2022 року, ніж за попередні три роки разом узяті. Частина була перепродана в Європу. Малайзія експортує в Китай удвічі більше сирої нафти, ніж може виробити.

«Сірі» ринки

Economist пише, що більшість російської нафти проходить через «сірі» території. Це порти, які не дотримуються граничних цін на російську нафту, але все ж є легальними. З цих портів нафту доставляють до країн, які не підтримують санкції проти росії й не користуються західноєвропейськими логістичними маршрутами. 

Росія сформувала флот зі 360 танкерів, але це старі посудини
Росія сформувала флот зі 360 танкерів, але це старі посудини

Нараз компанії країни-агресора використовують флот із 360 суден. Це становить 16 % від світових вантажних потужностей танкерів для сирої нафти. В основному це старі судна, які часто ламаються, але вони все ж виконують свою роботу. Тіньового флоту достатньо, щоби підтримувати експорт російської сирої нафти на нинішньому рівні, вважає видання.

Що буде далі

Попри всі «сірі» схеми, ситуація для росіян далеко не блискуча. Витрати на логістику нафти суттєво зросли, зокрема й через те, що майже вдвічі подовжилися торгові маршрути. Адже для того, щоби продати нафту в Європі, танкер йшов 25 діб, а для того, щоб завезти, скажімо, у Китай, потрібно 45 діб.

Найбільшою проблемою стало забезпечення страховки, адже понад 90 % усіх страхових операцій на цьому ринку здійснювали західні фірми. Без страховки судно не може увійти до більшості портів чи минути важливі протоки, як, Босфор. Російська держава змушена сама виступати гарантом таких страхувань, тому ці страховки сумнівної якості, їх не скрізь сприймають.

Росія продає практично ті ж обсяги нафти, що й раніше, але прибутковість торгівлі суттєво впала
Росія продає практично ті ж обсяги нафти, що й раніше, але прибутковість торгівлі суттєво впала

Країна-агресор наростила об’єми продажів, але ціни на світовому ринку через запровадження максимуму впали. Російський сорт нафти Urals торгується за ціною 60 доларів за барель. Ціна, як очікують, ще більш впаде в лютому після запровадження санкцій на продукти переробки російської нафти. Країни «Групи семи» запропонували Євросоюзу встановити ліміт цін на російські нафтопродукти в 100–110 доларів за барель,

Водночас у другій половині 2023 року через пожвавлення економіки Китаю можливий також ріст споживання нафти. Тож ціна російської нафти теж може зрости до 100 доларів за барель.

Раніше ми писали про те, що в Україні навесні можуть зрости ціни на бензин. Інформатор також розповідав про те, що Швейцарія запровадила новий пакет санкцій проти рф.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube