В Україні навесні можуть зрости ціни на бензин, у чому причина

Але катастрофічної нестачі бензину й дизельного палива не очікується

В Україні навесні можуть зрости ціни на бензин, у чому причина
Експерт паливного ринку та директор ТОВ "Консалтингова група А-95" Сергій Куюн

У березні-квітні 2023 року в Україні можуть зрости ціни на пальне через те, що поточні запаси закінчуватимуться, а нові об'єми потрібно буде постачати з Європи. Водночас катастрофічної нестачі бензину, ДП (дизельного пального) не очікується.

Про це розповів експерт паливного ринку та директор ТОВ "Консалтингова група А-95" Сергій Куюн в інтерв’ю "Обозревателю".

Чи можливе подорожчання пального протягом найближчих місяців?

Сергій Куюн вважає, що ситуація буде цьогоріч дуже турбулентною через те, що світовий ринок внаслідок війни в Україні трансформується так, як ніколи не трансформувався. Фактично йде заміщення російських обсягів на інші, це перебудова і логістичних ланцюгів, і ресурсної бази. 

“Україна й українці просто змусили всю планету обертатися в зворотному напрямку. І якщо мені б хтось сказав, що Європа за рік відмовиться від російської нафти та нафтопродуктів, я би не повірив. Якщо б це було в січні минулого року, це було неможливо. Такого ніхто не міг собі уявити. Втім ми це бачимо. Ембарго на нафту стартувало з 5 грудня, а 5 лютого почне діяти ембарго на російські нафтопродукти і, звичайно, це просто революційні події. Європі доведеться знайти нові джерела постачання, вони вже простежуються. Це насамперед Азія – Китай, Індія, а також арабські країни – Кувейт, Саудівська Аравія”, - каже експерт.

Зі свого боку на російські нафтопродукти й нафту теж шукатимуть ринки збуту, тому що для них це дуже важлива стаття доходів бюджету. Ці потоки будуть переорієнтовуватися із Заходу на Схід. Відповідно, ця вся перебудова завжди супроводжується турбулентністю. 

“Є дуже багато ризиків, що десь щось одразу не запрацює, десь чогось не вистачатиме, відповідно, це створює ризики коливання цін. Тому, думаю, основні події розгорнуться у березні-квітні, коли вже потік російських нафтопродуктів припиниться і, відповідно, почнуться пошуки, а точніше, реалізація цих нових постачань. Наскільки вона буде вдалою, своєчасною, це зараз ніхто не може сказати. Але йдеться про дуже великі обсяги. Це мільйони тонн на місяць, які треба знайти й привезти в Європу просто з якихось інших куточків світу. Я не виключаю, що може бути й зростання ціни. Це всі передбачають. І, тим більше, буквально сьогодні світові інформагенції пишуть і звертають увагу на те, що відроджується економіка Китаю після локдаунів, які були там багато років. Загалом світова економіка, наприклад, аероперевезення та інше, зростають, починають зростати. Це все буде потребувати більше пального, більше нафти. Відповідно, це попит, а він завжди провокує ціни”, - каже Сергій Куюн.

Чи варто очікувати подорожчання палива на початку лютого?

До початку ембарго на російські нафтопродукти з 5 лютого всі підготувалися. Українські заправні мережі залиті пальним десь на найближчий місяць. Оперативні січневі постачання дуже великі. 

“Ми накопичуємо пальне, і те саме роблять європейці, беручи і закуповуючи й російське пальне, поки воно ще не заборонене. При цьому січень і лютий – місяці мінімального споживання, ми їх пройдемо, я впевнений, взагалі без якихось проблем. А ось у березні, коли вже ці запаси почнуть вичерпуватися і треба буде нові постачання робити, то чи надійдуть ті постачання, чи всі вони надійдуть, чи своєчасно вони надійдуть, яка буде на них ціна? Ось тут вже буде найбільше запитань. Вважаю, це вже буде ближче до квітня, розпочнуться якісь події”, - каже Сергій Куюн.

Чи варто очiкувати дефіциту пального? 

“На ринку виникали дискомфорти й раніше, і погодні умови на це впливають, і політична ситуація. Але я просто не вірю в те, що Європа не купить собі те ж дизпальне, просто в це не вірю. І вони це довели на прикладі ринку з природним газом, від якого залежність від росії колосальна. Так, вони змогли цей дефіцитний ресурс замістити повністю. Я упевнений, що вони дадуть просто більше грошей, це буде трохи дорожче, ну, можливо, на 10% дорожче, наприклад, за рахунок фрахту, бо далеко везти дуже. Але я не вірю, що заправки просто будуть стояти”, каже Сергій Куюн.

Нафтове ембарго

Європа готується до другої хвилі ембарго на російську нафту, яке запрацює з 5 лютого. Воно передбачає відмову від імпорту усіх російських нафтопродуктів. Ситуація на ринку пального досить напружена. Через те, що Україна стала частиною ринку пального Європи, їй теж потрібно готуватися до можливої "турбулентності".

Німеччина обнулила російський енергетичний імпорт. Але тепер націоналізований владою НПЗ "Роснафти" у місті Шведт у січні буде завантажений на 50%, а що буде у лютому – ще невідомо. Це впливає й на інші країни. До прикладу, Польщу, яка "закриває" свої західні регіони саме німецьким дизелем. Тож, все більше уваги буде прикуто до перевалювального комплексу Baltchem у Щецині, що майже на кордоні з Німеччиною. Як нещодавно з’ясувалося, його ще влітку придбала українська компанія "Укрпалетсистем", відома також як UPG. Зараз перевалка працює виключно на український ринок, забезпечивши у грудні 65 тисяч тонн ДП, або 10% від загального імпорту.

Що буде з цінами на пальне в Україні у 2023 році

Ціни на бензин в Україні залежать здебільшого від цін на європейському ринку і курсу гривні. При цьому прогноз щодо вартості пального на цей рік є досить оптимістичним. Оскільки власне виробництво в Україні майже повністю знищене через ворожі обстріли, країна залежить виключно від імпорту з Європи. При цьому дефіциту не очікується. 

Нагадаємо, в Україні вирішили повернути акцизи на пальне. Крім того, українське посвідчення водія адаптували до документів ЄС. Також Інформатор писав, чому дешевшає нафта

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube