Попри війну, український ринок все ще залишається в межах першої п’ятірки за об’ємом бізнесу серед 25 країн присутності сервісу та є пріоритетним для головного офісу Glovo
Генеральний директор Glovo Марина Павлюк розповіла в інтерв’ю про розвиток в умовах війни та найближчі плани компанії в Україні. Попри все, у 2022 році компанія почала працювати в 5 нових містах та відкрила цілу низку нових сервісів.
До вторгнення Україна була третім за величиною ринком для Glovo і центральним для регіону Східної Європи. Попри війну, український ринок все ще залишається в межах першої п’ятірки за об’ємом бізнесу серед 25 країн присутності сервісу та є пріоритетним для головного офісу Glovo.
“У 2022 рік ми входили вже як частина німецької компанії Delivery Hero та мали амбіційні плани зростання бізнесу в містах, де ми вже були присутні, та збільшення зони покриття сервісу у нових містах. Наші плани зосереджувалися навколо розвитку вертикалі q-commerce – ми збирались розширювати мережу магазинів Glovo Express, а також підключати партнерські супермаркети. У фокусі був розвиток “хмарних” кухонь та власних віртуальних франшиз. Повномасштабне вторгнення дещо призупинило відкриття нових магазинів, однак, з іншого боку, прискорило запуск власних брендів і появу онлайн-послуг на платформі – телемедицину, замовлення клінінгу тощо. У містах, де через воєнні дії не було можливості відновити роботу сервісу, ми зробили доступними послуги онлайн-консультацій з лікарями та надали можливість донатити благодійним організаціям у зручний спосіб всередині додатку”, - розповідає Марина Павлюк.
З початком повномасштабного російського вторгнення Glovo ми призупинили операції сервісу у всіх містах лише на два дні. Цей час був необхідний, щоб узгодити подальші кроки і зрозуміти, як працювати далі. Ми відстежували ситуацію у містах, де було відносно безпечно, і поступово почали відновлювати роботу, рухаючись із західного регіону до центру. З літа компанія навіть почала розширювати штат. Навіть за умов повномасштабного вторгнення, Glovo з’явився у п’яти нових містах на Заході України.
“Glovo починався як стартап, тому компанія звикла до короткострокового планування на три, максимум шість місяців, і оперативно підлаштовується під зовнішні зміни. За період повномасштабного вторгнення ми вкотре переконались в основних перевагах нашої бізнес-моделі. Перші місяці вторгнення ситуація була настільки гострою, що багато людей і ГО не мали доступу до продуктів, ліків, послуг, тому компанія відмовилась від комісії за користування платформою для партнерів, включно з аптеками, та якийсь час не отримувала фінансової вигоди. Весь операційний дохід компанія перераховувала ГО “Повернись живим” та забезпечувала дохід активним кур’єрам. Ми адаптували нашу діяльність до умов воєнного часу: платформа працює згідно з комендантськими годинами та синхронізована із повітряними тривогами. У містах, де ситуація залишається напруженою, під час сигналу тривоги додаток припиняє роботу та відновлює її, коли небезпека минає. За умов, коли у містах більшість закладів і магазинів ще не відновили роботу, ми розширили радіуси покриття мережі Glovo Express і створили для наших користувачів більше можливостей замовляти. З кожним тижнем, ми бачимо, що партнери хочуть працювати, відкриваються нові заклади”, - розповідає Марина Павлюк.
На кінець 2022 року Glovo уже зміг відновити бізнес на 90% довоєнного рівня. Glovo працює вже в 38 містах. Сервіс швидко повертається до міст, що були звільнені та активно відновлюють ресторанну інфраструктуру. Так, восени Glovo повернулось до Харкова, а в грудні відновили роботу в Миколаєві. На жаль, через високий ступінь небезпеки сервіс все ще не працює у Херсоні.
Важливим напрямом розвитку в 2022 році був розвиток власних брендів. З літа компанія почала працювати над віртуальними франшизами Glovo Concepts.
“Ми передаємо їх у користування партнерським закладам на певних умовах, і це допомагає партнерам збільшити прибуток у середньому на 10-15% та оптимізувати витрати. Попри війну, продовжуємо реалізацію трьох важливих проектів: Glovo Acts, Glovo Access та Glovo Local,” - каже Марина Павлюк.
Glovo Acts полягає у допомозі постраждалим від російської агресії українським містам через співпрацю з місцевими органами влади для покращення та розбудови велосипедної інфраструктури. До кінця 2022 року Glovo інвестувала в програму понад 2 млн гривень.
Glovo Access - програма, спрямована на те, щоб разом із місцевими урядами й неприбутковими організаціями допомагати внутрішньо переміщеним особам і тим, хто опинився у складних життєвих обставинах через війну.
Glovo Local допомагає невеликим компаніям пришвидшити диджиталізацію, розширити канали продажу і знайти нових клієнтів. Ми пропонуємо особливі умови для внутрішньо переміщеного бізнесу і того, що постраждав від війни.
“Мережа Glovo Express наразі складається з одинадцяти магазинів у п’яти містах країни. Рівень продажів та інші показники вже значно перевищили довоєнні, тому у 2023 році плануємо відкриття в нових містах та розширення мережі. Навіть в умовах планових відключень електроенергії наші магазини працюють і доставляють усім охочим необхідні товари. Ми поповнили асортимент ліхтарями, павербанками, свічками та термосами, на які зараз величезний попит. Під час блекаутів важливо залишатись на зв’язку, тому люди активно замовляють сім-картки та підключаються до різних операторів. Збільшився попит на ready-to-eat їжу – сублімовану або вже готову, яку просто необхідно підігріти чи залити окропом. Магазини Glovo Express працюють і під час блекаутів: вмикаємо генератори, приміщення освітлюємо за допомогою портативних ламп та ліхтарів”, - каже Марина Павлюк.
“Ми у Glovo звикли до створення короткострокових планів, та, починаючи з 2022 року, сервіс став частинкою компанії Delivery Hero і ми почали розробляти стратегію на рік. Зараз планування відбувається в умовах абсолютної невизначеності. Це нова навичка, яку українські бізнеси мають засвоїти цього року та використовувати в наступному. Кожна компанія адаптувалась по-своєму, бо універсального підходу не існує. Виклики 2023 року неможливо передбачити, та ми робимо обережні прогнози й віримо у позитивний розвиток подій. Маємо амбіцію працювати всюди, де буде український прапор. Багато буде залежати також від швидкості відбудови міст та інфраструктури, та нарощення потенціалу ринку HoReCa шляхом відновлення покриття ресторанів і запуску нових. Ми налаштовані не відставати та маємо план розширення роботи сервісу”, - каже Марина Павлюк.
Марина Павлюк приєдналася до Glovo у 2018 році та була серед перших співробітників, що запускали бізнес в Україні. Впродовж 2018-20 років вона керувала розробкою та імплементацією маркетингової стратегії, удосконаленням користувацького досвіду (UX), відповідала за позиціонування іспанського бренду Glovo в Україні, а також за співпрацю з брендами та комунікаційну стратегію. З 2020 року Марина відповідала за ці напрями у регіоні Східної Європи та Центральної Азії (Казахстані, Киргизстані, Грузії, Вірменії) та обіймала посаду директора з маркетингу та розвитку компанії Glovo.
Компанія Glovo заснована в Барселоні, сьогодні працює у понад 1500 містах у 25 країнах світу на трьох континентах – Європі, Центральній Азії, Африці. Щомісяця у всьому світі платформою Glovo користуються понад 5 млн активних користувачів, замовлення доставляють понад 70 тис. кур'єрів, а кількість асоційованих партнерів сягає 150 тис. осіб.
В Україні сервіс Glovo розпочав роботу у жовтні 2018 року і до 24 лютого 2022 року був представлений у 39 містах. У період повномасштабного російського вторгнення сервіс відновив роботу вже у 38 містах.
Раніше Інформатор повідомляв, що річна аналітика Glovo Delivered 2022 свідчить, що минулого року українці в 1,5 раза частіше замовляли доставку мексиканської їжі. Водночас все частіше користувалися доставкою непродовольчих товарів, а найщедріші чайові залишали у невеликих містах.