Наразі необхідні обсяги бензину до кінця літа вже законтрактовані, тому ніякого дефіциту не буде
18 червня Верховна Рада прийняла закон, яким скасовуються штрафи за невиконання норми про обовʼязкове додавання біоетанолу. Директор Консалтингової группи А-95 Сергій Куюн пояснив, навіщо пригальмували норму, яку щойно запровадили.
“Ми увійшли в сезон підвищеного споживання, попит росте. Між тим європейські виробники бензину - наші постачальники - задовольнити цей попит не можуть. Бо цей бензин є нестандартним для Європи, де споживають Е10. Вихід один - тимчасово повернутись до Е0. Про цю ситуацію було проінформовано уряд, разом знайшли рішення: закон про біобензин працює, але за невиконання штрафувати тимчасово не будуть. Наразі необхідні обсяги бензину до кінця літа вже законтрактовані, тому ніякого дефіциту не буде. А по біо процес буде йти, точно знаю, що дехто розпочав проектування потужностей для змішування бензину зі спиртом в Україні (наразі більшість трейдерів віддають перевагу імпорту готової суміші). А в цілому вважаю, що це гарна нагода переходити з наступного року на Е10. Буде легше купляти і будемо більше споживати свого продукту. Споживач це ніяк не відчує, а стимул економіці надасть непоганий”, - зазначив Сергій Куюн.
У травні 2025 року в Україну було імпортовано понад 5 тис. т високооктанового бензину марок А-98/100. Це найбільший місячний показник з 2009 року, або за всю історію спостережень Консалтингової групи «А-95». Це обумовлене зростанням попиту на ресурс через набуття з 1 травня чинності законом про обов’язкове додавання біоетанолу в бензин. Разом з тим ця норма не поширюється на бензини з октановим числом 98 і вище. Частина споживачів з недовірою поставилась до бензину зі спиртом, обравши високооктановий.
Нагадаємо, в червні 2024 року Верховна Рада ухвалила Закон № 3769-IX від 04.06.2024 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обов’язковості використання рідкого біопалива (біокомпонентів) у галузі транспорту».
Відповідно до положень Закону з 1 травня 2025 року буде обов’язковим додавання до бензинів не менше 5% біокомпонентів (біоетанолу). Ця вимога не поширюється на бензини з октановим числом 98 і вище, а також на пальне, яке купуватимуть Державне агентство резерву або Міністерство оборони.
Відповідно до законодавства, для суб’єктів господарювання, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, встановлена відповідальність у вигляді накладення штрафу в розмірі семи прожиткових мінімумівдля працездатних осіб за кожні 1000 літрів одержаної для реалізації партії бензинів автомобільних. На сьогодні це складає 21 196 грн за кожні 1000 літрів.
Біоетанол - це технічний спирт, який виготовляють на основі харчових або нехарчових біологічних компонентів. Його можуть також додавати до бензину на етапі виробництва, для підвищення октанового числа кінцевого продукту. Згідно з технічними регламентами, в звичайному бензині може бути лише до 10% такої речовини. У випадку, якщо вміст перевищує 30% - українське законодавство класифікує це пальне як "альтернативне". Воно оподатковується меншими ставками.
При цьому українська влада зацікавлена в тому, щоб споживання біоетанолу зростало. Це пов'язано із зобов'язаннями України перед Європейським Союзом щодо збільшення частки відновлюваних джерел у загальних витратах енергії на транспорті.