За словами експерта, прямих негативних наслідків від ситуації з НАБУ не буде, оскільки артнери не відмовлять Україні у воєнній і економічній підтримці під час нової хвилі російської навали
Законодавчі зміни щодо НАБУ та САП є великою помилкою та потенційною проблемою. Прямих негативних наслідків, ймовірно, не буде, оскільки міжнародні партнери не припинять підтримувати України під час російського наступу. Утім, зовнішньополітичні і внутрішньополітичні проблеми згодом все ж з'являться - можливо, у післявоєнний час.
І це торкнеться навіть президента Володимира Зеленського. Про це заявив політолог Володимир Фесенко у Facebook.
"Для України як держави проблема буде в тому, що ліквідація незалежності НАБУ і САП створить серйозні перешкоди для руху України до Євросоюзу, і під час переговорів, і, особливо, на фінальній стадії вступу до ЄС, якщо до неї дійде справа. Виникає і внутрішньополітична проблема, яка проявляється вже зараз – суттєве посилення внутрішньополітичної поляризації в умовах ескалації війни з ворогом. Може загостритись і суспільне ставлення до проблем з корупцією", - зауважив експерт.
За його словами, рішення щодо повноважень НАБУ і САП, а також загострення політичних конфліктів навколо теми боротьби з корупціє можуть вдарити по рівню довіри до президента Зеленського, а ще - по його електоральних перспективах. Водночас у зовнішньополітичному плані це може ускладнити стосунки з деякими міжнародними партнерами.
"Системного і довгострокового негативу від удару по НАБУ і САП може бути набагато більше, ніж якихось ситуативних зисків для президентської команди", - наголосив Фесенко.
Він зазначив, що війна проти антикорупційних інституцій і антикорупційного законодавства почалася з моменту створення НАБУ і САП. Нинішня атака на ці органи, каже він, є далеко не першою - зокрема, за участі СБУ. Раніше були і кримінальні справи проти колишнього очільника НАБУ, і дискредитаційні атаки проти антикорупційних інституцій, і конфлікти з іншими правоохоронними органами - з СБУ в тому числі. Крім того, були рішення Конституційного суду, які били по легітимності НАБУ, і по антикорупційному законодавству.
"Значна частина політичних і адміністративних еліт, представників старих правоохоронних органів і судових інституцій були вкрай негативно налаштовані проти антикорупційних інституцій і антикорупційного законодавства, і боролися проти них, зокрема і в прихований спосіб. І цей спротив може бути і надалі, зокрема проти антикорупційного законодавства", - додав політолог.
Антикорупційні органи виживали за рахунок позиції українського громадянського суспільства і активному тиску з боку наших західних партнерів. Саме другий чинник був набагато потіжнішим, додає експерт, а НАБУ і САП взагалі могли б не створити, якщо б Україна не прагнула отримати безвізовий статус в стосунках з ЄС. Тому необхідно було в обмін на це створити антикорупційні інституції і нове антикорупційне законодавство.
Він підкреслив, що НАБУ і САП створювались і починали свою діяльність при фінансовій і політичній допомозі міжнародних партнерів. А Мінюст США допомагав цим антикорупційним інституціям та іноді захищав їх. Хоча при адміністрації Дональда Трампа такої підтримки вже немає.
"До роботи НАБУ і САП, як і взагалі до ефективності нашої антикорупційної політики, було і є чимало претензій, і навіть гострої критики. Але це не означає, що треба позбавити незалежності антикорупційні інституції в умовах, коли потреба в боротьбі з корупцією тільки зростає. Нинішні події навколо НАБУ і САП не ставлять фінальну крапку в їх історії. Як саме створення цих антикорупційних інституцій залежало від активності і впливу громадянського суспільства України і наших західних партнерів, так і відновлення їх незалежності буде залежати від тих саме чинників. Питання лише в тому, коли це відбудеться – в найближчій перспективі, після завершення війни і повоєнних виборів, чи коли критично постане питання про можливість вступу України до ЄС", - резюмував Володимир Фесенко.
22 липня ВР ухвалила в цілому законопроєкт №12414. Фактично тепер керівник САП стає номінальною фігурою, а НАБУ втрачає незалежність і перетворюється на підрозділ Генпрокуратури. В НАБУ та САП наголошували, що антикорупційна інфраструктура України, вибудувана з 2015 року разом із міжнародними партнерами, буде зруйнована.
А 21 липня СБУ та Генпрокуратура провели масштабну спецоперацію через вплив Росії на орган. В результаті викрили низку працівників НАБУ на зв’язках з РФ. Повідомлялося, що обшуки в детективів не мають політичного підтексту - мова йде викриття державної зради, торгівлі з ворогом та діяльності в інтересах Росії.
Кажуть, все це через те, що гучне кримінальне провадження НАБУ проти друзів Зеленський сприйняв як особисту образу. Інформатор зібрав інформацію про те, що саме сталося 22 липня у Верховній Раді.
В Єврокомісії вже заявили, що згортання боротьби з корупцією унеможливить вступ України до ЄС.
Нагадаємо, у 2024 році за даними соцопитування соціологічної групи «Рейтинг» українці зазначили, що корупцію вважають гіршим лихом, ніж війна.