Обладнання інтернет-провайдерів заборонено демонтувати: експерт про ухвалений ВР закон

У парламенті проголосували за зміни до законодавства, які значно спростять життя інтернет-провайдерів та громадян, які користуються Інтернетом. Медіаексперт Олександр Глущенко пояснює переваги нововведення

Інтернет-зв'язок в Україні, Олександр Глущенко
Інтернет-зв'язок в Україні, Олександр Глущенко

17 грудня Верховна Рада України проголосувала за зміни до Закону про електронні комунікації. Цей документ забороняє електрикам, комунальникам, ОСББ та іншим перерізати та знімати кабелі та інше обладнання інтернет-провайдерів під час воєнного стану. Тобто громадяни отримають більш стабільний інтернет, а провайдерам доведеться менше замінювати кабелів власним коштом. Детальніше про це Інформатор поговорив з експертом з телекомунікацій Олександром Глущенком. 

Депутати Верховної Ради більшістю голосів в цілому 17 грудня ухвалили законопроєкт №9593, яким вносяться зміни до ст. 115 Закону України "Про електронні комунікації". Ініцатори законопроєкту - нардеп Олександр Федієнко та 23 інших депутатів. Тепер документ має підписати Володимир Зеленський, щоб він набув чинності. 

"Завдяки ухваленому закону для провайдерів зміниться на краще те, що під час воєнного стану ніхто не матиме права знімати, зрізати їхні магістральні кабелі. Бувало, що енергетики наводять лад у себе на опорах, та можуть обрізати кабель провайдера. Або власники інфраструктури. Зараз це заборонили. Такі речі приводили до того, що у кінцевого споживача страждає зв'язок. Ці норми націлені на захист у першу чергу кінцевого споживача, у другу - операторів. У операторів електронних комунікацій інколи бувають складні відносини з володільцями інфраструктури. Якщо хтось обрізав магістраль, приїздять співробітники провайдера та починають заново її відновлювати своїм коштом", - зазначає медіаексперт Олександр Глущенко. 

За словами Олександра, бувало чимало випадків, коли енергетики обрізали те, що висить на опорах - як "нелегалів", так і тих, хто заплатив. Також у каналізації під час різних очищень можуть обрізати дроти. Все це призводило до того, що у кінцевого споживача зникав зв'язок. В умовах воєнного стану зв'язок - це цінність. 

"Є ОСББ, наприклад, в якому ухвалюють дивні рішення. Когось з операторів не пускають, когось виганяють. Або ЖЕКи так теж можуть зробити. У цьому випадку це "остання міля" до абонента. Якщо мешканець будинку хоче, щоб прийшов якийсь провайдер, якого ще немає у будинку (скажімо, не влаштовують наявні постачальники), то ОСББ чи ЖЕК не мають права це заборонити. Якщо діяти за процедурою, то коли оператор заходить у будинок, володільці інфраструктури не мають права порізати його дроти, вимкнути, чинити перепони", - підкреслює експерт.

Згідно з ухваленим законом, демонтаж електронних комунікаційних мереж або їх частин можливий лише за рішенням постачальника послуг або суду. Таке обмеження запроваджено для забезпечення безперебійного надання комунікаційних послуг населенню та об’єктам критичної інфраструктури. Закон зобов'язує органи місцевого самоврядування сприяти постачальникам електронних комунікаційних мереж у забезпеченні їх сталого функціонування та надавати допомогу для відновлення пошкоджених мереж.

Депутати передбачили особливі умови для роботи в умовах воєнного стану. Дозволено розміщення техзасобів електронних комунікацій на об’єктах інфраструктури до укладення договору, якщо це необхідно для забезпечення потреб військових формувань. При цьому постачальник зобов’язаний повідомити власника інфраструктури про такі роботи та ініціювати укладення договору протягом місяця, а сам договір має бути укладений не пізніше як за 4 місяці з дня розміщення обладнання.

Чи готові мобільні оператори забезпечити українців інтернетом при відключення світла

15 липня Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (НЦУ) оновив вимоги до роботи базових станцій (БС) мобільних операторів в умовах воєнного стану. Рішення НЦУ відобразило позицію Ставки Верховного головнокомандувача щодо забезпечення українців зв'язком під час відключень електроенергії. Мобільних операторів під загрозою великих штрафів зобов’язали забезпечити автономну роботу БС протягом 10 год: з 1 жовтня за таким стандартом мають працювати щонайменше 60% базових станцій, а до кінця січня 2025 року – 100%. 

"Ніхто у світі не зміг би виконати прописані вимоги до 1 жовтня. Це надзвичайно масштабні обсяги роботи", – розповідає технічний директор "Київстару" Володимир Лутченко. 

Нещодавно президент "Київстару" Олександр Комаров заявив, що його компанія тільки в другому кварталі 2025 року планує збільшити час автономної роботи 30% мережі до 6 год. Брак часу – одна з головних перешкод для виконання оновлених вимог щодо автономної роботи БС. Більшість батарей оператори купують у Китаї, а доставити їх в Україну морем наразі неможливо. Схожі процедури відбуваються з купівлею генераторів.

"Мінімальний термін доставки обладнання в Україну становить 120 днів. Під час попередніх замовлень ми орієнтувалися на терміни з минулого розпорядження НЦУ. Складно передбачати блискавичну зміну умов роботи постачальників та підрядників і збільшити все в рази за короткий термін", – розповідають у Vodafone. 

До 1 жовтня 2024 року не менше 60% базових станцій операторів повинні були бути забезпечені автономним резервним живленням, щоб відповідати новій нормі. До 1 листопада – 70%, до 1 грудня – 80%, а до кінця січня 2025 року – 100%. До 1 грудня 2024 року не менше як 25% базових станцій в кожній області мали бути підключені до генераторів із запасом паливно-мастильних матеріалів або обладнані змінним блоком акумуляторних батарей на перші 72 години.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube