Найголовніше: більше не буде жодних анонімних платежів. І ви, і банк знатимете, кому ви відправили кошти і від кого отримали
Після більш ніж 30 років функціонування системи електронних платежів (СЕП) НБУ вирішив суттєво її вдосконалити. 25 серпня 2025 року на сайті Національного банку з’явилась інформація щодо намірів запровадити трекінг-сервіс платіжних операцій.
Від 1 грудня 2025 року Національний банк пропонує встановити обов’язок:
Зазначені вимоги також стосуватимуться й небанківських надавачів платіжних послуг, які виконують платіжні операції через СЕП через банк, який є учасником цієї системи. Крім того, в рамках впровадження технології Open Banking Національний банк України оголосив про впровадження від 1 жовтня 2025 року низки вимог, які роблять кожен переказ максимально прозорим та зрозумілим для всіх учасників процесу, а саме:
Паралельно з підсиленням вимог до банків нововведення мають на меті створити суттєві переваги для банківських клієнтів. Адже тепер вони більше не стикатимуться з незрозумілими кодами чи абревіатурами у банківських виписках. Кожна операція супроводжуватиметься зрозумілою інформацією про контрагента.
Крім того, точнішими і зрозумілішими стануть звичні для багатьох комунальні платежі: буде визначено, які організації відповідають за перерахування комунальних коштів, що усуває плутанину під час сплати житлово-комунальних послуг.
Має покращитись безпека розрахунків і, що дуже суттєво, зменшити ризик шахрайства через виключення випадків використання схожих зі справжньою назв фірм та організацій.
Зрозуміло, що у користувачів банківських послуг може виникнути питання: як адаптуватися до нових правил, щоб перехід відбувся максимально безболісно?
Національний банк спроєктував систему так, щоб оновлення відбулось автоматично і максимально непомітно для переважної більшості. Ніяких додаткових дій користувачам банківських послуг здійснювати не доведеться. Що ж необхідно знати і розуміти користувачам банківських послуг — власникам банківських карток?
Щойно запрацює трекінг-сервіс платіжних операцій, клієнт банку зможе у будь-який момент з’ясувати, де на поточний момент знаходиться його платіж: чи він відправлений з банку, чи отриманий іншим банком чи клієнтом. І твердження «платіж між банками може йти до трьох банківських днів», як це раніше полюбляла заявляти банківська служба технічної підтримки, відтепер втрачає сенс, адже завжди можна побачити, хто насправді притримує платіж: банк-відправник чи банк-отримувач.