Укрзалізниця докладає чимало зусиль для подолання проблеми спекуляції квитками на міжнародних рейсах, але подолати мафію самотужки не може
Зранку у середу, 11 грудня, на об’єктах Укрзалізниці у Києві розпочалися обшуки. Правоохоронці намагаються викрити ймовірну злочинну групу серед залізничників. Судячи з того, що пишуть ЗМІ, йдеться про розголужену мафію, членами якої були як прості провідники, так і керівництво перевізника.
Зранку оперативники Департаменту стратегічних розслідувань Нацполіції, слідчі поліції Києва та працівники Солом’янської окружної прокуратури із залученням співробітників Департаменту корпоративної безпеки АТ "Укрзалізниця" проводять слідчі дії за місцями мешкання причетних до кримінальних схем службовців, в офісних приміщеннях структурного підрозділу УЗ. Окрім того, слідчі дії проходитимуть у потягах міжнародного сполучення під час їх відправлення та прибуття.
"Судячи з опису хлопнули тих, кому провідники мали платити за вихід у рейс", - прокоментував ЦТС пресреліз АТ УЗ блогер Олександр Рудоманов.
Видання ЦТС пише, що причиною обшуків, за даними джерел, дійсно може бути викриття схеми розподілу провідників на напрямки. Щоб їздити за кордон, провідники мали платити хабар. Його розмір, за даними журналіста Євгена Плинського, міг складати від 3 до 5 тис. дол. за потяг, і ці кошти провідники отримували від перевезення безбілетних пасажирів або товарів.
У Національній поліції в свою чергу повідомили, що йдеться про зловживання посадовців із міжнародними пасажирськими перевезеннями.
"Дії фігурантів призвели до збитків та створення штучного дефіциту квитків на найпопулярніші маршрути у вільному продажу", - зазначили в Нацполіції.
Силовики додали, що слідчі дії тривають не лише в офісах УЗ, а й у поїздах міжнародного сполучення під час вирушення та прибуття.
"Йдеться про кримінальне провадження, що розслідується за фактами зловживань групи посадових осіб підрозділу "Укрзалізниці" під час обслуговування та здійсненням перевезень пасажирів потягами міжнародного сполучення", - додали в відомстві.
“За пропозицією СЕО УЗ ми провели Хакатон. І ось я піднявся (потужно!) зі свого (м'якого!) дивана та разом із залізничниками, професіоналами в мобільному зв'язку і фінансах розпочав боротьбу з перекупниками залізничних квитків. Мене приємно здивувала закулісна робота залізничників — їхніх IT-фахівців та аналітиків. Вони відстежують кожен квиток на дефіцитні напрямки, аналізують користувачів, а надто активних автоматично блокують. І багато чого іншого, про що не можна писати. Таку роботу не проводить навіть більшість приватних компаній, не кажучи вже про державні. Якби я все ще керував «Київстаром» чи «Карлсбергом», точно запросив би деяких менеджерів із УЗ”, - написав очільник наглядової ради Національного авіаційного університету Петро Чернишов 8 грудня.
Судячи з коментарів під його дописом, проблема перекупів на Укрзалізниці є надзвичайно гострою. Більше того, в умовах відсутності авіасполучення, коли всі, в тому числі високі гості та західні дипломати, їздять Україною переважно залізницею, перекупи псують імідж України.
Петро Чернишов назвав чотири основні напрямки боротьби з перекупами з боку УЗ:
“Закликаю купувати квитки через офіційний сайт і застосунок УЗ. Не буде попиту — не буде перекупів. Якщо немає квитка на Київ–Варшава, не панікуйте. Увімкніть в апці «Моніторинг із авто-викупом» або оберіть подорож через Хелм, де квитків значно більше, а вагони зручніші. Один важливий для мене питання залишився відкритим. Ми з дружиною допомагаємо багатьом європейським волонтерам, які їздять потягами. Звісно, у них немає «Дії». Їм доступна лише частина квитків, наприклад Київ–Хелм. Для решти потрібна авторизація в «Дії». Може, варто розширити її доступність для власників посвідки на проживання?”, - підсумував Петро Чернишов.
Найвищі шанси придбати квиток на поїзд випадають одразу після відкриття продажів. Старт продажів на рейси по Україні починається за 20 діб до відправлення. Квитки стають доступні о 08:00. Щоб знизити пікові навантаження на систему, в Укрзалізниці вирішили дещо розмежувати час відкриття продажу квитків на міжнародні та внутрішні рейси. Старт продажів на поїзди польського, словацького та австрійського напрямків починається також за 20 днів до відправлення. Квитки в Польщу можна придбати з 09:00, на Словаччину та Австрію – з 08:00. Купити квиток до Молдови можна за 30 днів до відправлення, продажі стартують о 08:00.
Придбати квиток на потяг можна до моменту відправлення його зі станції. На сайті Укрзалізниці дійсно можна придбати квиток з Києва за дві хвилини до відправлення поїзда.
Вартість проїзного документа складається з вартості квитка, плацкарти, ПДВ (20%), страхового збору (0,17%), плати за продаж проїзного документа (розмір встановлює перевізник). Також можуть включатися додаткові послуги: постільна білизна, напої, багаж. Ставки тарифу квитка і плацкарти у внутрішньому сполученні диференційовані залежно від дальності поїздки, типу вагона (загальний, плацкартний, купейний, люкс, третій клас, другий клас, перший клас), категорії поїзда за швидкістю ("Інтерсіті+", "Інтерсіті", "Регіональний експрес", "Регіональний", "Нічний експрес", "Нічний швидкий", "Нічний пасажирський"), рівня якості послуг (фірмовий та звичайний). До вартості квитка і плацкарти застосовуються коефіцієнти індексації тарифного регулювання за календарними періодами року (є 13 періодів), коефіцієнти за днями тижня (0,9 щовівторка та середи й 1,1 – у п'ятницю та неділю). Крім того, залежно від рівня сервісу в поїзді (вагоні) застосовуються так звані коефіцієнти фірмовості, від яких здебільшого залежить підвищена вартість. Якщо у вагоні є кондиціонер, то ціна квитка буде вищою. На його вартість впливають навіть неочевидні фактори: ремонт вагона або проходження ним атестаційної комісії.
У проїзному документі вказана загальна вартість квитка. Вона включає страховий збір, ПДВ і додаткові послуги. Біля ціни вказане роз’яснення, за який пункт сплачується та чи інша сума. Це важливо, адже окремі складники вартості квитка перераховуються по-різному, залежно від часу, за скільки відбувається повернення.
У цих роз’ясненнях важливо звернути увагу на два пункти: КВ – квиток і ПЛ – плацкарта. Плацкарта – це частина вартості проїзних документів у всі типи вагонів (зокрема купейні, спальні чи "Інтерсіті"), яка засвідчує право пасажира зайняти окреме пронумероване місце в залізничному вагоні.
Коли пасажир здає квиток, Укрзалізниця повертає суми КВ та ПЛ. Не повертається комісійний збір, а також стягується комісія за повернення. Згідно з правилами УЗ, повернути квиток можна до і після відправлення потяга (наприклад, якщо пасажир не встиг на рейс).
Повернуті квитки стають доступними для придбання не відразу. В Укрзалізниці кажуть, що час, протягом якого вони знову з'являються в продажу, диференційований. Повернення відбувається з певною затримкою, щоб зменшити можливість шахрайських дій та перекупання квитків.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.