Чи потрібно відновлювати «Мрію»: думки за та проти

Читать на русском

Краще збудувати дрони

Читать на русском
Чи потрібно відновлювати «Мрію»: думки за та проти
Чи буде друга "Мрія"?

Краще збудувати дрони

Наприкінці лютого 2022 року росіяни спалили один з шедеврів світового авіабудування – літак Ан-225 «Мрія». СБУ зараз намагається з’ясувати, чи можна було цього уникнути. Президент Зеленський заявив, що літак має бути відновлений заради пам’яті загиблих у війні з росією льотчиків. Проте, гроші на літак, який і до війни мало використовували, можуть піти на більш маневрені й непомітні літаки для військових. 

7 листопада стало відомо, що новий літак АН-225 «Мрія» вже будується. Замість того, який було знищено на початку повномасштабного вторгнення в аеропорту Гостомеля під Києвом. В.о. гендиректора ДП «Антонов» Євген Гаврилов повідомив, вартість проєкту оцінюється в 500 млн євро. Другий літак готовий вже на 30%.

«Роботи над новим літаком тривають на секретному об’єкті. Частини розбомбленого літака та нові деталі будуть додані до так і не добудованого другого Ан-225», – цитує його видання Bild.

Окрім того, німецький аеропорт Лейпциг/Халле (Німеччина) продаватиме сувеніри, пов’язані з «Мрією», щоб допомогти зібрати кошти на будівництво другого літака.

Як знищили літак

Нагадаємо, що з початку лютого 2022 року літак «Мрія» знаходився на ремонті в аеропорту «Антонов» в Гостомелі. Хоча через ймовірність нападу його та інші судна пропонували перевести до Лейпцига. 27 лютого через атаку окупантів літак був спалений. В Укроборонпромі заявили, що на відновлення «Мрії» знадобиться понад 3 млрд доларів та понад п’ять років.

«Наше завдання зробити так, аби ці витрати покрила саме Російська Федерація, яка завдала умисної шкоди українській авіації та сектору вантажних авіаційних перевезень», - заявили в Укроборонпромі. Проте, щоб не чекати репарацій, «Антонов» відкрив рахунок для благодійних внесків на відбудову літака.

Після цього, 29 березня, оборонний державний концерн відсторонив генерального директора ДП «Антонов» Сергія Бичкова від виконання ним повноважень. А обставинами знищення літака зацікавилася Служба безпеки України. Правоохоронці досі з’ясовують, що робилося для збереження авіапарку? Чому не вивезли літаки за пропозицією їх евакуювати? І де було на початку повномасштабного наступу керівництво ДП «Антонов»? Відповідей поки не має.

«Колишнього гендиректора ДП викрито на організації незаконного переправлення за кордон українців призовного віку, - йдеться у заяві СБУ, - За даними слідства, у березні цього року посадовець подав до Держприкордонслужби список співробітників, які виїжджають за кордон для техобслуговування літаків. Але до складу групи на відрядження він включив сторонніх осіб. Серед них – його близький родич. Таким чином, ухилянти змогли перетнути кордон під виглядом фахівців-авіабудівельників».

Відновити «Мрію» на зло ворогам

В травні 2022 року президент Володимир Зеленський заявив, що Україна має побудувати новий літак «Мрія» у пам’ять про всіх загиблих на війні льотчиків. Таку думку він висловив під час спілкування з українськими студентами.

 

За словами президента, побудувати другий літак «Мрія» планували ще до війни. На це було потрібно 800 млн доларів. Але цих грошей не знайшли. Зараз ситуація змінилася. Як вважає Зеленський, «це питання іміджу нашої держави».

Після інтерв’ю виданню Bild в.о. гендиректора ДП «Антонов» Євгена Гаврилова, в компанії виступили із заявою – скільки потрібно грошей на літак поки що невідомо.

«Наразі розпочалися конструкторські роботи в цьому напрямку. За наявною експертною оцінкою, на теперішній час є близько 30% комплектуючих, які можна використати для другого зразка літака. Вартість побудови літака оцінюється щонайменше у 500 млн євро», - заявили в компанії. 

Проте, чи доцільно під час війни витрачати кошти на вантажний літак, який до цього не часто використовувався – питання актуальне.

Чому добудовувати «Мрію» погана ідея

«Мрію» почали створювати перед розвалом СРСР, у 1985 році. Його планували використовувати для перевезення орбітального корабля «Буран» та ракети «Енергія». Як розповів авіаконструктор Анатолій Вовнянко, який брав участь в створенні багатьох літаків марки «Антонов», в тому числі таких як Ан-124 «Руслан» і Ан-225 «Мрія», зруйнованим літаком майже не користувалися.

«Ми обов'язково мали наздогнати, зрештою, і щось показати. І буквально вже на останньому подиху справді Радянський Союз зробив цей шатл, зробив цю «Мрію». Одного разу цей шатл радянський здійснив політ, і на цьому вся програма закінчилася. І Радянський Союз розвалився. І розвалився так, що «Мрія» виявилася нікому непотрібною», - розповів Вовнянко.

Після цього літак знадобився на початку 2000-х. «А коли почалася пандемія, то літак знов знадобився. По-перше, закрилося багато трас, ринків і «Мрія» стала інтенсивно літати. Возити маски, всяке медичне обладнання. А після цього вона стала на прикол. Почали ремонтувати двигуни», - розповів авіаційний конструктор.

За його словами, будувати новий літак з нуля не доведеться. Є майже побудована ще одна «Мрія», на яку потрібно витратити 150-190 млн доларів. А не 500 млн євро, як заявили в «Антонові».

«Для другого літака у 1988-1989 роках був побудований фюзеляж, планер, крило і всі шасі. Тому планер, практично, другої «Мрії» готовий, - впевнений конструктор. – На відновлення літака потрібно 150-190 млн доларів та 2-3 роки. Але за ці 150 мільйонів ми можемо побудувати три літаки Ан-178 для ЗСУ, які реально потрібні сьогодні нашим військовим для того, щоб перевозити різні снаряди, боєприпаси. Він же невеликий літак, міг би розвозити у всі наші точки за ним важко полювати».

Вовнянко звертався у 2016 та 2019 роках до президентів Порошенко та Зеленського з відкритими листами. В них він розповідав про жахливий стан авіабудівної галузі України. Проте, за його словами, реакції на це не було. Навіщо тоді гнатися за іміджем та символізмом, коли вся галузь нагадує «обшарпаний гуртожиток»?

Чи є в рішенні добудувати «Мрію» економічна та практична доцільність? Літак у мирні часи не був завантажений замовленнями, а що казати про воєнний час. Який диктує зовсім інші потреби. Політолог, шеф-редактор сайту «Хвиля» Юрій Романенко вважає, що за гроші, які хочуть витратити на літак краще побудувати дрони. За його оцінками, один примітивний «шахід» коштує 30 тисяч доларів. Нагадаємо, що проєкт дронів «Горлиця» стартував під вимоги та потреби Збройних сил. Проте з 2017 року був поставлений фактично на паузу. Як писав сайт компанії Defense Express, це не було пов’язано з технологічними перешкодами, а виникло через відсутність послідовності у діях та рішеннях ДП «Антонов». Та через брак коштів.

«Норвегія оголосила, що продасть Румунії 32 винищувачі F-16 за 388 мільйонів євро. Наші горе-авіаконструктори з «Антонова» хочуть втюхати другий екземпляр «Мрії» за 500 млн євро. Ще раз. Половина країни сидить без світла, друга половина чекає прильоту на електростанції, що залишилися. 32 F-16 закрили б небо на два рази», - заявив Романенко.

Інформатор писав, що українські літаки отримали імена на честь міст-героїв.

 

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.