Клієнтам банків для уникнення проблем із фінмоніторингом варто бути обачними: уникати незвичних операцій, використовувати лише прозорі та підтверджені джерела доходів, мати документи на підтвердження доходів та, за можливості, дбати про фінансову гігієну, яка зменшить ризик блокування
Щомісяця читачі Мінфіну залишають десятки відгуків щодо блокування рахунків через фінмоніторинг. У серпні таких скарг побільшало. Причини блокування банки не розголошують, з огляду на правила фінмоніторингу. Але користувачів також непокоять терміни перевірок, які можуть тривати від декількох днів до декількох місяців. Навіть після надання необхідних документів на вимогу фінустанови, рахунки залишаються тривалий час замороженими.
Наприклад, клієнт àbank під ніком Virapv розповів, що його рахунки не розблоковують понад 8 днів. У коментарях під цим відгуком інший користувач говорить про строк у три місяці.
«Я чекав 3 місяці поки забрав свої 19000 грн. Спочатку ще хотіли 30% комісії від балансу. Але дали зняти без %, рахунок закрили. Часу пішло більше 3х місяців у мене», — повідомляє Дмитро Сащук.
Без доступу до власних коштів на термін понад 2 місяці залишився клієнт Альянс Банку під ніком devlxxx.
«15.06.25 отримав переказ коштів на суму 41600 2-ма платежами. Ввечері банк вже був заблокований. Впродовж майже 2-ох місяців від підтримки чую одне і те ж саме «банк на перевірці», — ділиться користувач.
З його слів, спочатку у банку сказали, що перевірка триватиме місяць, але через місяць рахунок так і не розблокували. У підтримці, куди звернувся devlxxx, пояснили, що «у банку зʼявилися додаткові питання».
На звернення «Мінфіну» щодо термінів проведення перевірок податковий адвокат ЮК «Приходько та партнери» Євген Ясинський відповів, що блокування рахунків банками здійснюється у межах виконання вимог Закону «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення». Він не містить чітко визначеного максимального строку, протягом якого банк повинен завершити перевірку та розблокувати рахунок клієнта, у разі відсутності порушень.
«Тривалість процедури залежить від обсягу та характеру фінансових операцій; наявності у банку додаткових запитань до клієнта. У практиці банківського сектору перевірка зазвичай триває від декількох днів до декількох тижнів», — коментує Євген Ясинський.
За його словами, після надання клієнтом документів, що підтверджують джерела походження коштів та економічний зміст операцій, банк зобов’язаний здійснити їх аналіз та прийняти рішення щодо подальшої долі рахунку. Якщо у банку немає підстав вважати операції ризиковими, він має розблокувати доступ до рахунку.
У разі блокування рахунку, юрист радить клієнтові:
Водночас самим користувачам для уникнення проблем із фінмоніторингом варто бути обачними: уникати незвичних операцій, використовувати лише прозорі та підтверджені джерела доходів, мати документи на підтвердження доходів та, за можливості, дбати про «фінансову гігієну», яка зменшить ризик блокування.