А-банк та банк Південний встановив плату в розмірі 30% під час закриття з ініціативи банку
Банки мають право розірвати договір банківського обслуговування (закрити рахунки клієнта) з власної ініціативи. Це регулюється як внутрішніми правилами банку, так і чинним законодавством, включаючи норми закону № 361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню поширення зброї масового знищення» 2019 року.
Банк може розірвати відносини, якщо клієнт:
Саме неможливість підтвердити джерело походження коштів, розміщених на банківських рахунках, найчастіше стає причиною розриву ділових відносин із клієнтом. Приводом для виникнення підозр служать операції, які відділ банківського фінансового моніторингу, відповідно до своїх внутрішніх процедур, визначає як такі, що «мають ознаку фіктивності».
У разі, якщо:
Щоб цього не сталося, клієнт повинен бути готовий обґрунтувати доцільність операцій з використанням коштів на банківському рахунку.
Якщо клієнт банку:
У таких випадках банк зобов’язаний негайно припинити співпрацю з клієнтом згідно з нормативами НБУ та міжнародними зобов’язаннями України. Цей пункт, на відміну попереднього, дуже конкретний і однозначний. По ньому помилок не може бути.
Відповідно до статті 1060 Цивільного кодексу України, договір банківського рахунку є публічним, але банк може відмовитися від нього, якщо:
Є банки, які розраховують отримання певного доходу з кожного клієнта. І якщо клієнт цей дохід своїми операціями не забезпечує, він стає нецікавим для банку і з ним можуть розірвати відносини.
У випадку, якщо клієнт:
Банк має право розірвати договір у односторонньому порядку.
У разі причин для розірвання ділових відносин банк зобов’язаний повідомити клієнта про припинення обслуговування, зазвичай за 30 днів (якщо інше не передбачено договором). Однак у екстрених випадках (наприклад, у разі підозри у скоєнні злочину чи необхідності блокування відповідно до вимог Закону про фінансовий моніторинг) рахунок може бути заблокований негайно. Після чого клієнт повідомляється про те, що банк вирішив розірвати з ним ділові відносини.
Першим з українських банків, який публічно запровадив фіксовану комісію під час закриття рахунку фізичної особи з ініціативи банку, став А-банк. З осені 2023 року у своєму публічному договорі він зазначив комісію у розмірі 30% від залишку на рахунку за закриття рахунку при розірванні відносин з ініціативи банку. Також з вересня 2023 року банк Південний встановив плату в розмірі 30% під час закриття з ініціативи банку; причина — боротьба з шахрайськими «дропами».
Згодом деякі українські банки також вирішили запровадити у себе подібні комісії. Наразі при розірванні ділових відносин з ініціативи банку стягуються такі комісії:
При цьому великі банки таких комісій для фізичних осіб не вводили.
Що з приводу подібних комісій та їх введення часто «заднім числом» думають юристи?
Засновник проекту «Антиколектор онлайн», юрист Сергій Андрущак у коментарі до Finance.ua розповів, що суди вищих інстанцій давно визнали споживача банківських послуг слабкою стороною таких правовідносин. Клієнту залишається лише погодитись з умовами банківського обслуговування без можливості внесення правок у такий договір чи правила.
«У свою чергу, банки часто зловживають таким станом речей, а також повідомляють про внесення правок до тарифів чи правил уже постфактум. А клієнт під час підписання договору банківського обслуговування погоджується, що все відбувається саме в такому порядку», — каже він.
Переконати банк у тому, що права клієнта порушені, практично неможливо в порядку досудового врегулювання. Залишається лише один вихід — звернутися до суду із позовом про захист прав споживача чи стягнення (списання) несправедливої комісії чи інших надуманих витрат. Варто зазначити, що позиція банків та реальна судова практика нерідко перебувають у прямому протиріччі.
Юрист ДО «Право на захист» Микола Кірєєв вважає, що банк має повідомити клієнта про зміни. Надати можливість ознайомитись з ними. І, як правило, передбачити період розірвання договору без штрафних санкцій у разі незгоди з новими умовами. Також клієнт має право оскаржити рішення банку, якщо його операції було визнано «сумнівними», а обслуговування припинено.
Насправді ж подібних випадків звернення до судів — одиниці. Тому, коли ви відкриваєте рахунок у банку, поцікавтеся, яку комісію бере фінустанова при розриві відносин з ініціативи банку. Зайвим точно не буде.
Раніше Інформатор писав, як ФОПу пройти фінансовий моніторинг без грошових втрат.