За зразком Ізраїлю: відновити авіасполучення в Україні можна до закінчення війни

Україні є в кого перейняти досвід авіаперевезень в умовах постійної загрози

Літак у небі
Щоб “відкрити небо” потрібно докласти багато зусиль, але це можливо

Авіаперевізник Ryanair заявляє, що розглядає сценарій відновлення авіаперельотів до кінця цього року, а для того, аби гарантувати безпеку пасажирів пропонує використати досвід Ізраїля. Тель-Авів постійно перебуває в стані війни, але завдяки поєднанню потужної системи протиповітряної оборони та заходів внутрішньої безпеки зберігає авіаційне сполучення зі світом. Україна цілком може повторити цей досвід, але ключовим залишається наявність на озброєнні західних винищувачів, що дасть можливість убезпечити всю територію України та захищати цивільні літаки в повітрі.

Ryanair заявляє, що працює над цим

Лоукостер Ryanair розглядає сценарій відновлення польотів цивільної авіації над Україною вже до кінця цього року, не чекаючи на закінчення війни. Про це повідомив виконавчий директор Ryanair Майкл О’Лірі в інтерв’ю «Інтерфакс-Україна».

«Розглядаємо два плани: один, коли війна закінчиться і все відкриється в один чи два дні. І другий, найбільш вірогідний, згідно з яким ми можемо запланувати невелику кількість рейсів уже наприкінці цього року», — заявив О’Лірі.

Йдеться про запуск авіарейсів із Києва та Львова, а якщо дозволять умови, то й з Одеси. У компанії вважають, що спочатку відновлять обмежену кількість рейсів до європейських міст: Варшави, Кракова, Берліну, Франкфурта-на-Майні, Мілана, Риму, Лондона, Брюсселя, Амстердама, Парижу та ін.

«Два аеропорти неушкоджені та готові запрацювати хоч завтра. Вони є в Києві та Львові. Ми думаємо, що аеропорт в Одесі також буде доступний досить скоро», — висловив сподівання О’Лірі.

З Києва на початках планують рейси до 25 міст, зі Львова — до десяти, а з Одеси — до п’яти. У компанії вважають, що це можливо, якщо використати досвід Ізраїлю. Ryanair проводить консультації з ізраїльськими експертами, щоб організувати роботу. Для того, щоб втілити заплановане в життя, потрібно багато роботи та мільярди доларів.

Як це організовано в Ізраїлі

В Ізраїлі від заснування країни практично ніколи не припинявся воєнний стан, змінюються вороги, але постійна загроза зберігається. Однак країна має такий атрибут нормального життя, як цивільні авіаперевезення. Вороги часто вдаються до тероризму, коли за успішну операцію вважається навіть убивство кількох цивільних, тому ізраїльські фахівці з безпеки підійшли до розв’язання питання комплексно й мають свої напрацювання.

Коли говорять про ізраїльське ППО, найперше згадують про «Залізний купол» — славнозвісну систему, яка створена, аби знищувати ракети та безпілотники, що можуть загрожувати містам. Вона також потрібна, аби гарантувати безпеку авіаперельотів, адже літаки найбільш вразливі, коли стоять на землі. «Залізний купол» може вражати цілі на відстані від 4 до 70 км, причому система обирає, які з них несуть загрозу, а які впадуть на пустках. Одна пускова установка може запустити за раз до двадцяти ракет.

Іранські БПЛА
"Залізний купол" пристосований до знищення безпілотників та примітивних ракет. Фото: FMT

Варто зауважити, що хоч був випадок успішного знищення реактивного снаряду «Граду», системі доводиться мати справу здебільшого із саморобними реактивними снарядами, та безпілотниками терористів, які, звісно, значно простіші, ніж ті ж російські «Х-55». Водночас Ізраїль значно менший за Україну, тож вони мають менший час підльоту: до Ашкелона долітають за 45 секунд, до Бєер-Шеви — за 60 сек, до Тель-Авіва — за 90 сек.

Крім «Залізного купола» є ще американо-ізраїльська система «Хец» («Стріла»). Її спеціально розробляли для захисту від балістичних ракет. Створюючи цю систему, хотіли, аби за своїми характеристиками вона перевершила американський зенітно-ракетний комплекс Patriot. Ракета-перехоплювач комплексу є гіперзвуковою, а всі компоненти пересувні й можуть переміщатися на підготовлені місця, щоб ускладнити ворогу його втявлення.

Ізраїль також має на озброєнні «Кела Давид» («Пращу Давида») — це одна з найновіших американо-ізраїльських розробок, яка теж має замінити Patriot. Вона призначена для перехоплення ворожих літаків, безпілотників, тактичних балістичних ракет середньої та великої дальності, а також крилатих ракет на відстані від 40 до 300 км. «Праща Давида» стала на озброєння у 2017 році і вже встигла гарно себе зарекомендувати, знищивши сирійські балістичні ракети.

Щоби протидіяти загрозі збиття літаків у повітрі, протиповітряна оборона повинна бути мобільною. За прикладом НАТО, Ізраїль активно використовує для цього авіацію. ЦАХАЛ має на озброєнні комплекси повітря-повітря, наприклад, Rafael Python-5. Їх запускають з ізраїльської копії французького літака Mirage, та копій американських F-15I Ra'am («Грім») і F-16I Sufa («Шторм»). Ці ракети можна запускати по цілі незалежно від того, у яку сторону летить сам літак-носій.

Для того, щоб унеможливити збиття літака з переносного зенітно-ракетного комплексу, типу «Ігла», розробили систему протидії, яку встановлюють безпосередньо на цивільні літаки. Вона отримала загальну назву DIRCM, що розшифровується як «Спрямовані інфрачервоні засоби протидії». Система складається з радіолокаційного датчика та лазера. Коли DIRCM виявляє, що на неї скеровано ракету ПЗРК, лазер вводить в оману систему наведення ракети, не даючи можливості відслідковувати літак-мішень. Це значно ефективніше за теплові пастки

Крім того, в аеропортах Ізраїлю діє жорстка система безпеки. Будь-кого підозрілого можуть витягнути прямо із черги на літак і довго та нудно перевіряти, шукаючи протиріччя у його розповіді. Натомість це дає можливість уникнути терактів.

«Ми починаємо відслідковувати кожного, хто в'їхав до аеропорту з моменту проходження ним першого пункту огляду на в'їзді до моменту його виїзду з аеропорту або до посадки в літак. На кожному етапі пересування пасажира, крім того, що відстежуються його пересування, використовується великий спектр обладнання: металодетектори, сканери, газоаналізатори»,  — розповідає Ітай Алон з Фішерівського інституту аерокосмічних стратегічних досліджень.

У принципі, все можливо

Можна не сумніватися, що росія спробує зірвати плани на встановлення авіаперельотів, хоча б суто з пропагандистською метою. Але за підтримки Заходу, цілком реально відтворити систему безпеки, подібну до ізраїльської. Над Києвом уже створено трирівневу систему протиповітряної оборони, подібне можна відтворити й для Львова, а він ще й досить далеко від лінії фронту. А щодо Одеси, то нема сумнівів, що ППО довкола міста підсилять найближчим часом, особливо зважаючи на те, що путін прагне зруйнувати її порт.

Для знищення безпілотників над аеродромами навіть не потрібні мобільні групи, адже відомо, куди ці БПЛА полетять, тож для цього є ППО ближнього радіусу дії, як найновіші Gepard ІІ, або Skynex, які компанія Rheinmetall постачає в Україну. Установки типу Patriot, які виконуватимуть функції «Пращі Давида» є дороговартісними, але їх цілком можливо залучити, тим більше, що Німеччина на саміті НАТО у Вільнюсі обіцяла дві такі. Знайти DIRCM для тої відносно невеликої кількості літаків, як планує залучити в Україні Ryanair, не повинно бути складним завданням, як і налагодити систему безпеки в аеропортах.

Система "Патріот"
Patriot довели свою ефективність в руках українців. Фото з відкритих джерел

Найцікавіше, як буде розв’язано проблему захисту літаків від нападу, коли вони будуть у повітрі. Для того, щоб це було надійно, потрібно мати винищувачі із ракетними системами повітря-повітря. Теоретично, Україна має на озброєнні радянські МіГ-29, зокрема й модернізовані в країнах НАТО. Вони можуть нести на борту радянські ракети Р-27, Р-73 чи українські «Грань». Але Р-73 не ефективна в хмарну погоду, а Р-27Р потребує значного наближення для ураження, через це важкою ціллю може стати навіть ворожий БПЛА, особливо, якщо зважити на їхню непомітність. У разі якщо росія отримає можливість використати ракети «повітря-повітря» Р-77 з нових МіГ-35, нам буде важко щось протиставити, адже ці ракети летять на відстань до 200 км, МіГ-29 навіть не помітять наближення ворожих літаків через застаріле обладнання.

Ситуацію можуть виправити західні літаки, як F-16. Ця платформа може нести найрізноманітніше озброєння, зокрема й натівські ракети «повітря-повітря», як AIM-120 AMRAAM дальнього радіусу дії, це, до речі, модифікація тієї ж ракети, яку використовують для вже звичних нам норвезьких NASAMS. У версії для F-16 вона може втрапити у ворожий літак на відстані понад 160 км. Вкупі з меншою помітністю літака та кращою електронікою, це створює серйозні проблеми для росіян і примусить їх сім раз подумати, перш ніж наближатися для удару з повітря.

Можливо, це станеться швидше, ніж здається

Держсекретар США Ентоні Блінкен сказав, що для того, щоби підготувати персонал та обладнання для обслуговування, потрібно кілька місяців. Та все ж міністр оборони Олексій Резніков вважає, що F-16 надійдуть на озброєння в нашій країні наступного року.

МіГ-35
Допоки ЗСУ не отримають західні літаки, російська авіація, як МіГ-35, буде серйозною проблемою. Фото: Naked Science

Видання Politico опублікувало матеріал, у якому стверджує з посиланням на власні джерела, що США стримує початок навчання українських пілотів. Воно не розпочнеться, поки Державний департамент не схвалить передачу інструкцій з експлуатації, авіасимуляторів та інших навчальних матеріалів. Однак радник президента США з питань національної безпеки Джейк Салліван спростував ці дані, стверджуючи, що Білий дім не буде перепоною для передачі західних літаків.

Зважаючи на те, що директор Ryanair Майкл О’Лірі за визначенням має серйозні зв’язки із західними політиками, його заява щодо відновлення авіасполучення до кінця року, вселяє надію. З іншого боку, рішення авіаперевізника про вихід на ринок до завершення бойових дій вказує на те, що на Заході очікують на затягування війни. Що ж, принаймні, це означає, що від підтримки України ніхто не збирається відмовлятися.

Раніше ми розповідали про те, що в Ryanair розглядають два сценарії відновлення польотів над Україною. Також ми розповідали про те, як, на думку речника Повітряних сил Юрія Ігната, F-16 допоможуть виграти війну.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube