З 1 грудня 2023 року скасовується мораторій на проведення податкових перевірок. У разі проведення перевірки від ДПС має бути надіслане повідомлення, підписане керівником чи його заступником. Як підготуватися до податкових перевірок – поради від фахівців.
Дізналися про перевірку – перші дії
Під час підготовки до перевірки рекомендуємо звернути увагу на таке:
- чи є серед контрагентів високоризикові? По ним треба перевірити всі первинні документи. ДПС шукає зачіпки про неможливість здійснення господарських операцій з такими контрагентами, щоб визнати їх або недійсними або «безтоварними»;
- чи в порядку оформлення документів за очікуваним напрямом перевірки? Він вказаний у копії наказу на проведення, звернути увагу на документування причин операцій. Наприклад, акти наданих послуг мають точно передавати їх суть і не бути розпливчастими. «Надано послуги консультування» – не підходить. Треба більш детально. Також опис номенклатури в накладних і податкових накладних має бути ідентичний;
- чи є документи про походження всіх товарів, які знаходяться в реалізації та можуть підтвердити право власності на товари? Досить важливе питання, зокрема у ФОП, які працюють без РРО. Це може свідчити про наявність прихованої неоподатковуваної господарської діяльності;
- чи є всі документи за предметом перевірки в межах 1095 днів? В обсяг перевірки ДПС має право включити всі документи, але строк давності по ним – 1095 днів з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи. Зверніть увагу, що перебіг даного терміну призупинений на час COVID-карантину (з 12 березня 2020 року) та воєнного стану
Які документи повинні пред'явити податківці
При проведенні документальних виїзних (планових і позапланових), фактичних перевірок податківець має пред’явити:
- направлення на проведення такої перевірки, в якому зокрема мають бути мета та вид перевірки, реквізити наказу, підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвища посадових осіб, які проводять перевірку, підпис керівника або заступника;
- копію наказу про проведення перевірки;
- посвідчення, що дозволяє ідентифікувати особу податківця.
У разі проведення документальної невиїзної планової та позапланової перевірки має бути надіслане повідомлення, підписане керівником чи його заступником.
Якщо знайдені певні помилки у вищеперелічених документа чи якщо певного документа не вистачає – можна відмовити податківцям у доступі до об’єкта, склавши акт у довільній формі.
Ще одна рекомендація – зробити копії всіх документів, включаючи посвідчення.
Правила поведінки при податковій перевірці
Загальні поради:
- не давайте податківцям документи, які вони не просили. Ви нічого цим не порушуєте. Всі документи краще надавати по мірі того, як їх запросили;
- відмовляйте від надання документів, які не пов’язані з предметом перевірки. Податківці можуть при цьому навіть скласти акт відмови у довільній формі. Така вимога з боку перевіряючих – їхня адміністративна відповідальність за ст. 16621 КУпАП;
- не залишайте податківців одних з оригіналами первинних документів. Вони не мають права вилучати оригінали. Вони можуть отримувати лише завірені копії документів, що належать до предмета перевірки. Копії засвідчуються підписом платника податків або його посадової особи, а також скріплюються печаткою, якщо така є (індивідуальна податкова консультація ДПС від 16.01.2021 № 169/ІПК/99-00-07-05-01-06);
- відмовляйте у запиті на проведення інвентаризації, якщо немає постанови від ДПС. Однак, якщо постанова є, то відмова від інвентаризації має наслідком арешт майна.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: