Вагон без людей: чому українці пересварилися через окремі жіночі купе

У 2010 році «Укрзалізниця» в рамках пілотного проєкту вже запроваджувала таку послугу. Проте вона не мала попиту

роздільні вагони
З 2013 року правоохоронців немає в потягах

Сьогодні близько 15% вагонів обов’язково оснащені камерами відеоспостереження та кнопками виклику провідника. Проте цього замало, щоб забезпечити безпеку під час нічних рейсів. 

Про те, що Укрзалізниця знов спробує впровадити окремі вагони для жінок та чоловіків стало відомо 23 травня. 

Таке рішення компанії стало відповіддю на петицію до уряду щодо безпеки жінок під час тривалих поїздок. 

петиція
Українці попросили про окремі вагони. Скрін зі сторінки петицій до Кабміну

 

«На довгих маршрутах, коли є необхідність сну у купейних чи плацкартних вагонах, пасажири можуть відчувати дискомфорт через пасажирів протилежної статі. Непоодинокі випадки неприйнятної поведінки такі як нав'язлива увага, умисні дотики до інших пасажирів тощо. Зокрема, відомі навіть випадки зґвалтування у купейних вагонах», - написала до Кабміну авторка петиції Ольга Ожогіна

На момент підготовки матеріалу таку ідею підтримали майже 24 тисячі українців. Вони погодилися, що виділення «одного окремого вагону для жінок та одного вагону для чоловіків зможе зробити поїздки безпечнішими та запобігти негативному досвіду пасажирів».

Про який «негативний досвід» йдеться

Мова йде про напади та зґвалтування чоловіками жінок під час подорожей нічними поїздами. Один з самих відомих таких випадків стався в ніч з 31 липня на 1 серпня 2020 року у поїзді «Маріуполь-Київ». Тоді чоловік з іншого купе напав на журналістку каналу «Інтер» Анастасію Лугову. 

«В купе я була з сином. Прокинулася від ударів по голові. Невідомий пробрався до нашого купе, вдягнений був лише в труси, заблокував двері і почав бити. Притиснув до ліжка. Тримав за горло і бив багато разів», - написала Анастасія Лугова у соцмережі.

напад
Жінку намагалися зґвалтувати у потягу. Фото з соцмереж

 


Прокинувся син, а чоловік в цей час вже оголився та почав приставати. Жінка, під приводом того, щоб син це не бачив, вивела його з купе. Нападник відвів її до свого купе та заблокував двері на верхній замок. Але через те, що син звав маму, жінка змогла вийти та знайти прихисток у провідниці іншого вагону.

нападник
У МВС оприлюднили фотографію зловмисника


Нападника затримали та передали поліції. Вже у жовтні того ж року справа дійшла до суду, але нападник з трьома судимостями Віталій Рудзько помер у СІЗО. Йому загрожувало до 5 років тюрми.

«Хочу підкреслити, що це не кінець моєї справи. Мене це не зупинить! Ми будемо відстоювати в суді свої права, тому що за те, що сталося, повинен нести відповідальність не тільки він», - заявила постраждала Анастасія

Жінка заявила, що хоче змінити систему безпеки пасажирів у залізничному транспорті.

Після цього інші жінки теж стали розповідати подібні історії, які трапилися в поїздах з ними самими чи з їх подругами та рідними.

«Мені пощастило більше, ніж Насті — я усього лише забилась хребтом та копчиком і останні дні відпочинку пролежала у ліжку зі знеболювальними, а не на лікарняному ліжку. Мені пощастило більше, ніж сотням інших дівчат — я вчасно взяла себе в руки та згадала стратегію поведінки із психічно нездоровою особистістю і це спрацювало», - відреагувала на напад Альона Гусєва

Історії про напади почали з’являтися одна за іншою.

«Відому ілюстраторку дитячих книжок і дизайнерку намагалися зґвалтувати в СВ вагоні потяга, - написала депутатка Інна Совсун. - Нападника ніхто не потурбував, він продовжив спокійно їхати до пункту призначення. Тоді як дівчину переселили в купе, яке повністю викупив інший пасажир, який, наче й виявив людяність, але прочитав лекцію про «п'яні чоловіки потребують інтиму». 

У випадку нападу на Анастасію Лугову «Укрзалізниця» звільнила провідника та начальника потягу. Вони вмовляли жінку не звертатися в поліцію, щоб у них не було проблем та пропонували за це гроші.

У жовтні 2021 року стало відомо, що суд зобов'язав державну компанію виплатити 100 тисяч гривень моральної компенсації постраждалій журналістці. 

Після нападу «Укрзалізниця» у серпні 2020 року запустила перший пасажирський потяг з воєнізованою охороною. Проте це проблему не вирішило.

Реакція соцмереж на окремі вагони

В більшості жінки виступають за окремі вагони, а чоловіки проти. В кожної сторони свої аргументи. Жінки справедливо кажуть, що ще не було відомо випадків зґвалтування чоловіків жінками у потягах та окремі вагони - це більше про безпеку, ніж про зневагу та сегрегацію. А чоловіки у відповідь нагадують, як жінки боролися за рівні права, а тепер, нібито, хочуть «відкотити» все назад.

Вагон без людей: чому українці пересварилися через окремі жіночі купе 4

Вагон без людей: чому українці пересварилися через окремі жіночі купе 5

Справедливості заради треба сказати, що жінки теж можуть «бухати» в потягах до ранку та поводитися неадекватно.

Вагон без людей: чому українці пересварилися через окремі жіночі купе 6

Звісно, кожен чоловік у потязі – це ще не нападник. Проте, якщо заради комфорту та безпеки жінки хочуть їздити в окремих вагонах й це можна зробити – то чому б ні?

Вагон без людей: чому українці пересварилися через окремі жіночі купе 7

Вагон без людей: чому українці пересварилися через окремі жіночі купе 8

Пасажирки обирають вранішні рейси, щоб не їхати нічними потягами та почуватися у безпеці.

Вагон без людей: чому українці пересварилися через окремі жіночі купе 9

Вагон без людей: чому українці пересварилися через окремі жіночі купе 10

В «Укрзалізниці» окрім пілотного проєкту щодо окремих купе для жінок говорять про тривожні кнопки, сигналізацію, відеоспостереження та посилене патрулювання. Проте це є у нових вагонах, які складають 15% від всього рухомого пасажирського складу.

Під час пілотного проєкту купувати квитки у жіночі купе можна буде тільки через мобільний застосунок «Укрзалізниці».

Роздільні вагони не «прижилися»

У 2010 році в якості експерименту Львівська залізниця вводила роздільні купе для чоловіків і жінок в 12 поїздах (на потяг був один «розділений» вагон). Пізніше до пілотного проєкту доєдналася Донецька залізниця. Проте послуга не мала попиту та залишалось багато непроданих квитків. 

«При купівлі квитків онлайн не завжди можливо визначити стать людини. Що мається на увазі? Існують імена та прізвища, які важко ідентифікувати за статевою ознакою: це можуть бути іноземці, або так звані подвійні імена», - так в «Укрзалізниці» пояснювали невдалу спробу запровадити окремі вагони у березні 2020 року.

Натомість зараз в держкомпанії говорять, що «розробляються IT-рішення та будуть внесені відповідні зміни до нормативних актів».

«З правової точки зору ми не можемо відмовити пасажиру у купівлі квитка. Наприклад, пасажиру-чоловіку потрібно їхати, а вільні місця залишились лише в «жіночому» купе, Укрзалізниця не може відмовити такому пасажиру», - в такий спосіб аргументували відмову від роздільних купе.

Щодо охорони, то у 2013 році правоохоронці перестали слідкувати за порядком у потягах. Планувалося, що у 2022 році «Укрзалізниця» та Нацполіція домовляться про їх повернення, але новин про це немає. 

Питання роздільних вагонів – це не про зневагу до чоловіків, а про можливість обирати для себе комфортні умови та почуватися у безпеці. Для цього згодяться тривожні кнопки, камери відеоспостереження, засоби захисту чи жіночі купе. Також важлива реакція провідників та начальників потягів, які б не відверталися, а реагували на напади, допомагали та затримували кривдників. Не менш важливе невідворотне покарання. 

Інформатор писав, що спортсмен на візку перевірив вокзал Києва на безбар'єрність.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube