Розповідаємо, чому інтернет в Україні продовжуватиме дорожчати
Останнім часом в Україні ціни на інтернет-послуги почали зростати. При цьому деякі інтернет-провайдери, які надавали послуги останні кілька років, продають свої мережі та йдуть з ринку.
Інформатор поспілкувався з експертами та представниками інтернет-провайдерів та готовий розповісти, чому відбувається підвищення вартості інтернету в Україні.
Ми звернулися до Анатолія Фроленкова, партнера консалтингової групи E&C.
- З'явилася інформація, що в Україні повально закриваються інтернет-провайдери та дорожчають послуги. Чому це відбувається?
Повального закриття інтернет-провайдерів як такого немає, проте намітилася тенденція до того, що дрібні провайдери продаються та зупиняють надання послуг. Для них це стає економічно невигідним. А ось збільшення вартості – це неминуча ситуація на ринку, до якої призвели кілька причин.
Перше – це зовнішньоекономічні причини. В Україні стає невигідно займатись інтернетом. Собівартість надання послуги постійно зростає, починаючи від електрики та закінчуючи оплатою праці персоналу та витратами на утримання офісу провайдера. Більшість обладнання, яке необхідне для надання послуг інтернету, закуповується в іноземній валюті. Крім того, йде підвищення мита на інтернет-кабель. Таким чином, істотно зменшується маржа і операторам просто стає невигідно надавати послуги.
Друге - Україна щороку входить до топ-5 світових країн із найнижчою вартістю інтернету. На європейському континенті в Україні найдешевший інтернет - навіть у Молдові вартість послуг у 1,5-2 рази вища. Водночас Україна входить до топ-20 країн світу за якістю послуг інтернету. Таким чином, собівартість надання послуги зростає, якість висока, і операторам стає невигідно займатися наданням послуг.
– У Києві вже розпочалося підвищення цін на інтернет. Чи варто чекати на подорожчання по всій Україні?
Ця тенденція йтиме по всій країні. У Києві ціна на послуги досить довго трималася на одному рівні за рахунок високої конкуренції, незважаючи на те, що рівень доходів у киян трохи вищий. Ще один момент – інтернет вже давно став частиною commodity, тобто однією з комунальних послуг, тому оплату інтернету більш правильно прирівнювати до звичайного комунального платежу. Вартість комунальних послуг також зростає, а ціни на інтернет-послуги залишаються на тому ж рівні тривалий час.
Чому така тенденція у Києві? Для більшості людей $10 (умовні 200 гривень), порівняно з комуналкою, не є захмарною сумою. Коли в літній період людина платить за комуналку в районі 1000-1500 гривень, а в зимові місяці ця сума сягає 3000 гривень ($100), то заплатити $10 за послугу першої необхідності високої якості – це нормально.
- Тобто, варто очікувати, що ціни на інтернет досягнуть $10?
Найімовірніше, наступного року 100-мегабітні тарифи подолають планку у 200 гривень. Це якщо говорити про регулярні тарифи. Звичайно, можуть бути й акційні тарифи, але це цілком можлива тенденція. Раніше 100 мегабіт - це була межа, вище за яку оператори не могли стрибнути. Якщо просто підвищити ціну – це викличе негатив у людей, тому оператори роздавали додаткові "плюшки" на зразок телебачення, мобільного зв'язку. Зараз оператори вже дивляться у бік гігабітного інтернету, і деякі вже навіть думають над швидкістю 10 гігабіт. Однак перехід на нові технології потребує значних вкладень від самих операторів на модернізацію мереж.
Оператори вже награлися у демпінг, і розуміють, що це шлях у нікуди. Тому провайдери, які надавали послуги за 1 чи 99 гривень, будуть змушені або підвищувати ціни, щоб утримувати інфраструктуру, або продавати бізнес та йти з ринку. Для звичайного користувача різниця у вартості інтернету за 150 чи 200 гривень не дуже велика. Можна переплатити, але отримати послугу, яка не вилітає кожної ночі. Хороший інтернет – це інтернет, який не помічають. А от як тільки починаються проблеми – тоді люди вже дивляться у бік зміни оператора.
- Чи може статися, що дрібні провайдери не залишаться на ринку?
Тенденцію укрупнення ринку ми помічаємо вже давно. У більшості країн (не беремо Китай та арабські країни, де один національний оператор) є кілька ключових операторів. Їх можна поділити на три категорії. Однією з них є домашні мережі, що розвивалися у нульових роках, і які не встигли переступити поріг у 10 000 абонентів. Вони отримують прибуток з кожного абонента, однак їхня кількість досить мала, а витрати на обслуговування абонентів зростають. І певного моменту власник такого оператора думає "А може краще просто піти влаштуватися на роботу і спокійно спати, не брати кредити для побудови бізнесу і так далі?".
Тим більше технічно грамотних фахівців забирають в IT, де зі старту пропонують зарплату $2-3 тисяч, що найчастіше вище, ніж прибуток такого провайдера. Ця тенденція розпочалася у 2010-х роках, і багато гравців залишають ринок, тому що не вигідно працювати за такими цінами. Ці ціни сформувала конкуренція, і вона вбила тих провайдерів, які не змогли переступити поріг абонентів.
- Тобто середня ціна за інтернет у світі становить близько $10?
Ні, вона набагато вища. У європейських країнах вартість послуг інтернету у 2-3, а іноді навіть у 4 рази вища, ніж в Україні. Ми не говоримо про якісь відсотки, ціни різняться в рази.
Підсумовуючи, можна виділити три основні причини зростання цін:
Співвласник інтернет-провайдера "Фрегат" Сергій Шишкін підтвердив, що така тенденція є.
- Чому провайдерам стає невигідно працювати в Україні?
В Україні справді вартість інтернету одна з найнижчих по всій планеті. З одного боку, це викликає певну гордість, але з іншого - у цьому є проблема. Наразі зростає попит, адже всі хочуть якіснішого, надійнішого інтернету. Якщо раніше йшлося про швидкість до 100 мегабіт, то це справді було ДО 100. Проте є таке поняття, як середнє навантаження. Раніше користувачі набагато менше навантажували канал інтернету, а зараз з'явилося набагато більше відеосервісів, як 4К телебачення і так далі.
Користувачі просто не могли навантажити канал, адже середнє навантаження на користувача складало пару мегабіт. Зараз середнє навантаження почало зростати, і один користувач споживає вже 5-7 мегабіт. Однак 1 мегабіт для провайдера коштує близько $5, адже інтернет-провайдери беруть інтернет не під ліжком, а комунікують з різними постачальниками. І якщо раніше користувачі платили умовні $6-8 за 100 мегабіт і вантажили канал менше, то була якась маржа, а зараз через навантаження маржинальність з'їлася.
- Чому зростає вартість послуг?
Практично всі мережі необхідно модернізувати, щоб підвищувати їхню пропускну здатність. Раніше районні та міські інтернет-мережі проектувалися під менше навантаження, а тепер воно зростає. Як зростає і собівартість послуг, тому у провайдера пропадає будь-який сенс займатися цією діяльністю. Це неочевидний фактор, і багато користувачів просто думають, що провайдери хочуть собі більше грошей, але це не так. Така ситуація пов'язана з дешевизною послуг. Якби в Україні зараз пакет послуг інтернету продавали за ціною $20 - то таких проблем і питань просто не виникало б.
У нас в країні завжди був дешевий і при цьому досить якісний інтернет. За якістю він значно кращий, ніж у США та країнах Європи. У цих країнах застаріла інфраструктура, яка просто створювалася раніше, тому там інтернет нижчої якості, але при цьому дорожчий. Зараз в Україні два фактори уперлися один в одного - це зростаюча собівартість із зростаючим навантаженням і досить низька ціна.
Якщо користувачеві потрібно більше інтернету, йому просто потрібно більше інтернету, і ми не можемо не надати йому цей трафік. Однак якщо маржа знизилася – провайдерам нічого не залишається, окрім як підняти ціни. Це не будуть якісь колосальні суми – вартість підніметься на 10–15%. І це навіть можна розглядати як таку собі індексацію, адже тривалий час ціни на інтернет-послуги залишалися в Україні на одному рівні. Однак це необхідно зробити, оскільки в іншому випадку впаде якість інтернету, і від цього постраждають користувачі.
Мобільні мережі, як 4G, не можуть повністю покрити цю потребу, адже фізику не обдуриш. Вони теж мають певну пропускну спроможність, і мобільні оператори не надають справжніх швидкісних безлімітних інтернет-тарифів. Завжди є якесь обмеження - оператори або обмежують швидкість, або обсяг трафіку. Навіть якщо є безлімітний тариф, то він підпорядкований правилам розумного використання, коли швидкість обмежується при досягненні певного обсягу трафіку на добу. Якщо цих обмежень не буде – інтернет обвалиться у всіх, тому необхідно регулювати навантаження. А домашній інтернет більш швидкісний та об'ємний ніж мобільний.
– Тобто це підвищення можна розглядати як плату за модернізацію мереж?
Це і вкладення у запит користувачів. Ніхто не став нічого змінювати, якби користувачі не стали споживати більше. Сучасний відео-контент рухається у бік 2K, 4K і так далі, і користувач вибирає якісніший контент. Наприклад, SD-канал споживає пару мегабіт під час перегляду, HD-канал – до 10 мегабіт, а 4K – вже більше 20 мегабіт. А якщо увімкнути пару пристроїв – то в одного користувача виходить споживання вже близько 50-60 мегабіт. Плюс існують пікові навантаження, адже всі люблять дивитись телевізор ввечері. Тому починає бракувати обсягу трафіку, який надходить до будинку. Ця проблема досить легко вирішується - необхідно встановити більше оптичних волокон, встановити більше обладнання і користувач не матиме проблем. Це і потрібно робити, але це не безкоштовно. Тому легка індексація у відповідь на запити ринку має відбутися.
– Коли може відбутися підвищення цін?
Ціни були рівномірними останні кілька років. Я думаю, що переважна більшість провайдерів почне підвищення цін у районі Нового року або після того, як прийматимуть бюджети модернізації на 2022 рік. Ніхто не хоче програти та стати поганим провайдером, від якого всі відключаться, бо він має поганий інтернет. Доводиться шукати компроміс та відповідати запитам.
- Чи варто очікувати, що вартість тарифу становитиме $10 за 100 мегабіт?
Швидше за все, але до цієї вартості підходитимуть поступово. Однак це та ціна, яка дозволить провайдерам хоч якось існувати та модернізуватися. І це все ще буде найнижча ціна. Практично в жодній країні не можна зараз купити 100-мегабітний канал за $10, хоча в нашій країні це звичайна історія. І це чудово.
Багато хто міркує, що всі розрахунки ведуться в доларах, а зарплати у нас у гривнях. Ми це чудово розуміємо, проте інтернет – це високотехнологічний товар. У нас країна практично не виробляє обладнання, тому доводиться купувати багато чого за кордоном, і там це дорого коштує. Припустимо, у нас в Україні навчилися виробляти мідні дроти, хоча вони коштують дорожче, ніж китайські аналоги. Однак є ще й праця людей, які їх виробляють, і вже потрібно підвищувати зарплату співробітникам. І це призводить до запуску цієї послідовності – ми більше витрачаємо на людську працю, тож трохи доводиться піднімати ціни, але без цього нікуди.
- Виходить, що в такій ситуації дрібним провайдерам стає складніше виживати і вони йдуть з ринку?
Це загальний тренд, що зараз відбувається злиття та поглинання. Український провайдерський ринок з'явився пізніше ніж у сусідніх країнах. У 2000-х роках в Україні з'явилося близько 2,5-3,5 тисячі інтернет-провайдерів. Саме конкуренція серед цих провайдерів дозволила інтернету швидко розвинутись, і від цього виграли користувачі. Вони вже понад 15 років користуються дешевим та якісним інтернетом. Коли долар коштував близько 8 гривень, можна було купити пакет інтернету за 15 гривень, де було аж 50 або 100 мегабайт. Однак тоді маржинальність була вищою. І наслідками цієї історії стала величезна конкурентна боротьба, коли дрібні провайдери з 1-2 тисячами абонентів об'єднуються у більші. Це буде відбуватися і далі, і я думаю, що на всю країну залишиться близько 100 провайдерів. Це все одно досить багато і підтримуватиметься рівень конкуренції, проте провайдери з 50-70 тисячами абонентів зможуть існувати. Зменшення маржинальності не так сильно позначиться на них через таку кількість користувачів. Для користувачів нічого не зміниться, адже навіть великий провайдер, який купить дрібнішого, все одно піклуватиметься про користувача.
Ми також поспілкувалися із Сергієм Сухоруком, керівником напряму фіксованого зв'язку Київстар.
-Чи є тенденція зростання цін на телекомуслуги в Україні?
Так, такий тренд спостерігається. Це пов'язано з тим, що відбувається низка змін з погляду законодавства – формування бюджетів, підвищення рівня інфляції, підвищення мінімальної заробітної плати тощо. А ні для кого не секрет, що до мінімальної зарплати прив'язано багато відрахувань, які також зростають. Також відбувається подорожчання енергоносіїв, вартості договорів оренди, а це все – невід'ємна частина діяльності телеком-операторів та провайдерів.
Також зараз склалася невизначена ситуація з кабельною продукцією, зокрема щодо її ввезення та мита. Наразі ця ситуація заперечується в судовому порядку, і це додає певного підвішеного стану всьому ринку. Плюс до всього, ми не найрозвиненіша економічна країна, і вплив інфляції на нас досить великий, і це треба якось компенсувати. Ряд цих чинників призводить до того, що ціни на продукти, паливо та низку сервісних послуг, куди входить і телевізор, потрібно переглядати.
- Чи це може бути пов'язано з тим, що в Україні одні з найнижчих цін на телекомуслуги у світі?
Ціни не зростають від того, що вони найдешевші. Ми маємо явний цифровий розрив, і в мобільному сегменті з розгортанням мереж нового покоління (3G, 4G) ми років на 8 відстали навіть від наших ближніх сусідів. Але у фіксованому сегменті телеком-послуг ми мало не попереду всієї планети. У Європі тільки зараз замислюються про перехід з ADSL на нові технології інтернету, то українські провайдери, на кшталт "Фрегат", "Київстар", "Тріолан" від початку будували свої мережі на нових технологіях. У нас вони працюють вже близько 10 років, а весь світ тільки починає переходити на них.
Низька ціна має бути просто стимулом збільшення. Є низка факторів, на кшталт якості послуг, які в нашій країні на дуже високому рівні, і ми навіть можемо бути бенчмарком для світових лідерів. При цьому ціна залишається мінімальною. Всі перегляди, які відбуваються на 10-15%, не можна порівняти з цінами на інші продукти.
- Чи варто очікувати, що ціна на телеком-послуги підніметься на 15%?
Ми зараз уважно вивчаємо комерційну складову та співвідносимо собівартість надання якісної послуги з реальними умовами на ринку.
Однак є всі передумови того, що ринок диктуватиме свої умови. Тим більше, що навіть будучи лідером на ринку провайдерів, ми виступаємо за чесну конкуренцію та справедливу ціну для абонентів та всіх провайдерів.
– Ця вартість – це якийсь мінімум, чи її достатньо і для модернізації мереж?
Ця ціна, швидше за все, забезпечить базові потреби операторів та абонентів. Вона дозволить виконати мінімальні обсяги модернізації, які вже виконуються. Хтось із провайдерів покращує телевізійні послуги, хтось збільшує швидкість зі 100 мегабіт у гігабітний бік, хтось модернізує окремі ділянки мереж. Однак це не відбувається миттєво, з розмахом по всій країні за рік. Ця ціна - необхідна плата за забезпечення базової господарської діяльності та закриття базових потреб. Говорити про те, що підвищення ціни зробить певний фурор і послуги інтернету перетворяться до невпізнанності, не варто.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері стежте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live . Підписатися на канал у Viber можна тут .