Більшості пенсіонерів не слід очікувати радикального збільшення добробуту
Внаслідок демографічної кризи наповнювати Пенсійний фонд стає все складніше. Ситуацію погіршує жахливий стан економіки під час війни. Більше того, через недосконалу системи обрахунку та багаторічному здешевшенню гривні, у людей старших за віком, які вийшли на пенсію раніше, виплати нижчі ніж у людей с таким же стажем, але чий пенсійний вік наступив пізніше. Виправити ці проблеми має запланована на 2024 рік пенсійна реформа. Наскільки це можливо, розбирається Інформатор.
22 вересня на засіданні уряду прем’єр-міністр України Денис Шмигаль оголосив про плани пенсійної реформи на 2024 рік: "З 1 березня 2024 року вже вдруге під час повномасштабного вторгнення ми проведемо індексацію пенсій. Наступного року плануємо зробити цю індексацію, як і всю солідарну систему, більш справедливою, зрозумілою і прозорою".
Окрім того, президент анонсував «суттєву індексацію пенсій». Ми вирішили розібратися, чим викликані ці зміни, наскільки сильно вони змінять діючу пенсійну систему, як це відіб’ється на розмірі пенсій українців та які перспективи чекають на нашу систему пенсійного забезпечення далі.
Опишемо коротко ситуацію, де ми є зараз. В Україні 10,5 млн пенсіонерів, при цьому середній розмір пенсії становить 5,3 тис. грн. Основною є солідарна пенсійна система. Це означає, що пенсії сплачуються з єдиного державного пенсійного фонду, який збирає всі пенсійні внески. Якщо йому не вистачає, різницю покриває держава з бюджету. Внаслідок демографічної кризи не вистачає йому все більше і більше. І ця проблема буде лише зростати, але про це трохи пізніше.
Окрім солідарної системи у розвинених країнах функціонують інші два рівні пенсійного забезпечення. Йдеться про індивідуальну систему пенсійних накопичень та добровільне недержавне пенсійне забезпечення. В Україні вони також створюються. Недержавні фонди створено приватним чином і вони вже функціонують. Окрім того у процесі розгляду Закон 9212 «Про накопичувальне пенсійне забезпечення», який запустить другий рівень пенсійної системи.
Особливістю діючої системи є так звана «дискримінація за віком». Причому ця дискримінація не була закладена в систему як рішення, просто є наслідком недосконалості механізму розрахунку розміру пенсії.
Це відбувається тому, що при обчисленні пенсій використовуються розмір заробітної плати, який був на час виходу особи на пенсію. Теоретично він мав бути індексований, але оскільки для цього кожного разу було потрібне політичне рішення, це відбувалося досить нерегулярно. Така ситуація в свою чергу призвела до того, що зростання середньої заробітної плати, яка використовувалась як база для розрахунку, відставало від зростання реального розміру зарплат.
Отже, як бачимо, у систему нарахування пенсій було закладено диспропорції. Ці диспропорції мають досить відчутні соціальні наслідки – значна кількість пенсіонерів отримує набагато нижчий рівень пенсійного забезпечення, ніж вони заслуговують виходячи навіть із логіки нашої солідарної системи. Цих людей багато років ніхто не хотів помічати та чути і вони роками продовжували виживати, отримуючи значно менше, ніж навіть відверто «скромні» середні виплати. Настав час, коли уряд нарешті знайшов можливість виправити цю несправедливість, запропонувавши так звану «бальну систему», яка вирівнює різницю між різними базами.
Одразу слід сказати, що більшості пенсіонерів не слід очікувати радикального збільшення виплат. Для порівняння – запланована індексація призведе до збільшення середнього розміру пенсії на 16%. При цьому за даними Пенсійного фонду України середній розмір пенсій у 2023 році фактично збільшився на 14%. Це означає, що нічого такого радикального не відбудеться, що виходило б за рамки звичайного перерахунку. І все ж таки певні категорії пенсіонерів відчують більш суттєві зміни. Це ті, про кого ми писали вище.
Як зазначив Денис Шмигаль: «Величезна різниця. Ми хочемо диспропорцію прибрати - ми запроваджуємо бали, і у людей – вчителів, лікарів в першу чергу, у кого були стабільні середні заробітні плати, – у них зарплати прирівняються, і у людей, які раніше виходили на пенсію, пенсії значно підтягнуться до сучасного рівня. Ми називаємо це справедливою індексацію. Пенсія буде індексуватися справедливо, незалежно від часу виходу на пенсію, це буде завжди однаковий рівень для всіх людей, які пройшли однаковий шлях»
При цьому, як ми бачимо з графіка, фактично уряд принаймні останній рік вже йде цим шляхом – збільшується частка пенсіонерів з вищим рівнем забезпечення. Запланована індексація доведе ці зміни до логічного завершення. Перерахунок буде здійснюватися у два кроки:
Відповідне збільшення витрат вже заплановано у проекті державного бюджету на 2024 рік. Про це повідомила міністерка соцполітики Оксана Жолнович під час телемарафону: «Я точно можу сказати, що цей бюджет є соціальним, адже другий за величиною обсяг коштів після оборони направлений саме на соціальні видатки. Цього року уряд збільшив соціальні видатки на практично 25 мільярдів — це величезна сума. Ще близько на 100 мільярдів ми очікуємо збільшення доходів в Пенсійний фонд — це теж величезна сума, тож вона дозволяє планувати різні соціальні активності, покращувати добробут наших громадян».
На жаль в Україні міцно прижилася дефективна політична ідея, що на пенсіях, як і на інших соціальних видатках, слід економити для побудови ефективної держави. При цьому ніхто з політиків не озвучує те, що у найбільш розвинених країнах пенсійні фонди і пенсійні гроші – одна з основ економіки.
Як видно з даних, зібраних міжнародною консалтинговою компанією Mercer та фінансово-аналітичною компанією CFA Institute, чим більш розвинена країна, тим більший рейтинг має її пенсійна система. Тобто потужна система пенсійного забезпечення не тягар, а драйвер розвитку економіки. Але це має значення не тільки для розвинених країн. Вже зараз вкладення у пенсійне забезпечення громадян України здатні створювати додатковий внутрішній попит, фінансувати робочі місця, а потенційно – і інвестиційні проекти розвитку.
Звісно, розглянута нами реформа та 16% збільшення - це трохи не про те, хоча поставлених більш скромних цілей реформа цілком досягне. Але у перспективі ми маємо бачити державу, у якій пенсіонер – не тягар, а потужний споживач та інвестор. Для цього уряду необхідно продовжити реформування діючої солідарної пенсійної системи, стимулювати її розвиток, додаючи рівні індивідуального накопичення, та розвивати ефективні фінансові ринки, за рахунок яких ці кошти можуть бути інвестовані в нашу економіку та стати засобом накопичення особистих статків громадян.
Експерт з інвестицій та фінансових ринків
Андрій Богатирьов
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.