Країна-терорист завдавала ударів по порту, де накопичилося наразі вже 2 млн т зерна - і все щоб задовольнити олігарха Ротенберга
Країна-терорист росія понад місяць шантажує Спільний координаційний центр у Стамбулі, відмовившись пропускати судна до найбільшого українського порту «Південний», що в 30 км від Одеси. Агресор вимагає запустити аміакопровод «Одеса-Тольятті». Минулого тижня цю ситуацію згадав президент Володимир Зеленський: в порту "Південний" перебувало тоді понад 1,5 млн тонн агропродукції для 10 країн світу, які мають бути завантажені на 26 суден, що продовжують очікувати в територіальних водах Туреччини. Що відбувається зараз у порту та які є перспективи, з’ясовував «Інформатор».
В травні поновилась робота «Зернової ініціативи». Але росія продовжує блокувати вхідний флот на найбільш глибоководний порт «Південний».
Оператори порту у зверненні до Президента Зеленського вказали суму в 50 мільйонів доларів – такі витрати становить простій флоту на вхід у порт «Південний».
За словами працівників порту, наразі там зібралось вже до 2 млн тонн агропродукції для 10 країн світу, а 26 суден вимушені чекати в територіальних водах Туреччини дозволу рф.
Один з співробітників порту, що працює каристом-навантажувачем розповів, що навіть за квітень не мали повної зарплатні.
«До війни я був королем життя, бо у портах зазичай нормальні зарплати. Почалась війна, порт став, аж у серпні почав роботу. Простой, грошей немає, за квітень ось отримали частину», - розказав чоловік.
Порт вже двічі обстрілювали – 25 лютого росіяни підбили два іноземні кораблі на вході у «Південний», а у квітні минулого року запустили ракети, які знищила українська ПВО.
Багато хто з співробітників не розуміє – чому росія проводить інспекції суден і як таке можна було допустити?
«Україна виростила врожай, Україна хоче вивезти його, продати – яке ка...апам до того діло? Що це за перевірки і не допуски можуть бути?», - каже співробітник.
Ще гірше доводиться водіям-далекобійникам, які змушені тижнями стояти і чекати розвантаження фур з продовольством.
«Наша агрофірма з Київщини домовилась про продаж зерна. Щоб ви розуміли, з продажу цього зерна людям мали виплатити гроші за паї. Для багатьох селян ці гроші – це можливість заплатити за газ, котрий був використаний узимку. На початку травня мали відвантажити зерно у порту. Я три тижні простояв загружений у черзі. Тепер кидаю роботу. Бо поки їздиш, то трохи заробляєш, а тижнями простоювати – це десь 200 гривень на день платять. Цього навіть на їжу не вистачає, щоб прогодувати себе. Ми з хлопцями возимо з собою картоплю, закрутку і таганок – так і викручувались. Як наслідок – так і не розвантажились, зате керівництво знайшло місце для зерна на одному з елеваторів Черкащини. Там поки розвантажили все. На місці перекупники його зараз просто не купують – нема як вивозити», - розказує Володимир, водій-далекобійник.
За його словами, якщо не вирішити проблему з портами, то уже восени Україну буде чекати колапс, адже на підході новий врожай.
Разом з тим, серед персоналу ходять чутки, що незабаром порт відновить роботу. У Міністерстві сілького господарства розуміють проблему і вже розробили план «Б».
За словами Миколи Сольского, Київ запропонує страхові гарантії компаніям, щоб вони продовжували постачання без участі росії у новій угоді. Такий план виключає четверту сторону (росію) з зернової угоди.
Міністр сільського господарства України стверджує, що уряд України вже створив спеціальний страховий фонд (547 млн $) – для компаній, чиї судна заходитимуть до українських портів Чорного моря за новою угодою.
«Якщо нас повністю заблокують, що майже сталося (вже) фактично, то перевізники можуть пройти через цей коридор із гарантованою страховкою від нашого уряду», - заявив Сольский.
Саме на це розраховують зараз у порту «Південний».
Росія обмежує прохід суден до порту «Південний» з самого початку відновлення дії зернової угоди 18 травня, а фактично з квітня-місяця. Країна-агресор вимагає, щоб Україна запустила роботу аміакопроводу «Одеса-Тольятті». В Україні відповідають: в рамках «зернової угоди» ми не брали на себе таких зобов’язань.
В Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури стверджують, що запуск аміакопроводу не входить до «зернової угоди» та регулюється меморандумом між росією та ООН, а по суті є декоративною заявою, за якою ООН має сприяти запуску. В ООН раніше вже запропонувала росії, Україні та Туреччині розпочати підготовчу роботу для транзиту російського аміаку через Україну. Тобто, свою місію ООН виконала. Та чи погодяться усі сторони пристати на цю пропозицію – питання залишається відкритим.
Аміакопровід «Тольятті-Одеса» має протяжність близько 2,4 тис. кілометрів. Бере початок у місті Тольятті, куди аміак завантажують компанії «Тольяттіазот» російського олігарха Дмитра Мазепіна та «Миндобрива» одного з соратників путіна – Аркадія Ротенберга.
Українську частину аміакопроводу контролює держпідприємство «Укрхімтрансаміак». Кінцевим пунктом надходження газу є Одеський припортовий завод. За даними української компанії, у довоєнний 2021 рік транзит склав 2,3 млн тонн, а за 2022 рік – до початку повномасштабного вторгнення – рф прокачувала до 200 тисяч тонн газу на місяць. Якщо транзит буде відновлено, виручка росії за місяць складатиме 200 млн доларів, або 2,4 млрд доларів на рік. Україна купували близько 18% російського аміаку.
Заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Юрій Васьков наприкінці травня повідомив, що Україна може розглянути питання відновлення транзиту російського аміаку через свою територію, якщо отримає чіткі гарантії від ООН та росії, що зернова угода працюватиме стабільно.
Для росії аміакопровод критично важливий, адже це єдиний шлях для транспортування аміаку. При цьому в березні 2023 року уряд росії затвердив «дорожню карту» будівництва першого в росії терміналу з перевалки аміаку та азотних добрив у Тамані. Новий комплекс, який планується запустити на початку 2024 року, замінить зупинений рік тому експортний маршрут через Одесу. На першому етапі таманський термінал, як очікують в рф, зможе перевалювати 1,5 млн т аміаку на рік, а до кінця 2025 року - 3,5 млн т аміаку та 1,5 млн т карбаміду. А поки що російські виробники терплять збитки.
Втім запуску аміакопроводу бояться обидві сторони – і в Україні і в росії вважають, що при його запуску, аміакопровод можуть просто підірвати, як це сталось з «Північними потоками». Україна не хоче дати можливість заробити росіянам, щоб виготовляти нові ракети для обстрілів, російські патріоти теж виступають проти – адже тоді росія Україні змушена буде платити за транспортування аміаку, що проросійські громадяни категорично не можуть допустити.
Раніше Інформатор повідомляв, що Київ готовий розглянути можливість дозволити транзит російського аміаку через свою територію для експорту за умови, що нещодавно відновлена Чорноморська зернова ініціатива буде розширена і включатиме більше українських портів і ширший спектр товарів.