Міністерство розвитку громад та територій розповіло Інформатору, за яких обставин можливе відновлення роботи аеропортів Ужгорода, Борисполя та Львова
На тлі чуток у ЗМІ про можливість скорішого відновлення роботи аеропортів у Борисполі, Львові, Ужгороді ще до завершення війни ми вирішили дізнатися детальніше про це у профільному міністерстві. У Мінінфраструктури нам повідомили, за яких умов аеропорти зможуть відновити роботу. А більш детально Інформатору розповіли про аеропорт Ужгорода - регіону, який практично жодного разу не зазнав обстрілів росіян.
Заступник Міністра розвитку територій та громад України (Мінінфраструктури) Тимур Ткаченко у відповідь Інформатору повідомив, що у цьому році міністерство разом з заінтересованими органами влади, аеропортами та авіакомпаніями опрацьовують питання можливого часткового відкриття повітряного простору з урахуванням поточного стану безпекової ситуації в районі аеропортів. При цьому постійно оцінюються рівень загроз та ризиків авіаційній безпеці цивільної авіації у межах території України та повітряного простору над нею.
Можливість часткового відкриття повітряного простору України з'явиться, коли буде забезпечений прийнятний рівень безпеки польотів цивільної авіації. При цьому це може статися ще під час воєнного стану. Відповідно буде розблоковано роботу деяких аеропортів та авіакомпаній.
У міністерстві повідомляють, що відновлення роботи аеропорту "Ужгород" розглядатиметься за умови приведення інфраструктури аеродрому у відповідність до сертифікаційних вимог, а також після виконання заходів, які забезпечать прийнятний рівень безпеки польотів цивільної авіації в умовах воєнного стану і в особливий період. Нагляд за придатністю до експлуатації аеродромів, наземних засобів зв’язку, навігації та спостереження здійснюється Державною авіаційною службою України.
Аеродром "Ужгород" знаходиться у гірській місцевості та перебуває у зоні з особливим режимом використання повітряного простору, що регулюється угодою між Кабміном України та Урядом Словаччини про визначення умов використання визначеної частини повітряного простору Словаччини у зв'язку з наданням послуг з обслуговування повітряного руху призначеним українським провайдером аеронавігаційного обслуговування у міжнародному аеропорту "Ужгород", вчиненою 24 вересня 2020 р. Для зльоту/посадки в міжнародному аеропорту "Ужгород" використовується визначена угодою частина повітряного простору Словаччини та зона польотів має обмеження на зовнішньому держкордоні Словаччини з Україною.
Вже колишній начальник Закарпатської ОВА Віктор Микита повідомив у серпні 2022 року, що аеропорт як мінімум не може працювати через закрите над Україною небо. Крім того, немає підписаних документів з ЄС про можливість запуску регулярних рейсів.
"Світлосигнальна система, злітна смуга та інші елементи інфраструктури не готові приймати регулярні рейси", - зазначив Микита.
Аеропорт розташований в гірській місцевості таким чином, що поріг злітно-посадкової смуги 10 розташований в декількох сотнях метрів від україно-словацького кордону. З 2017 року ЄС заборонив польоти до летовища Ужгороду, що на той час понад рік не приймав рейси. Причиною заборони було близьке розташування словацького кордону, отже літаки при зльоті та посадці порушували повітряний простір країни. Пізніше представники України та Словаччини дійшли згоди про розблокування роботи летовища, зокрема було узгоджено умови спільного використання повітряного простору Словаччини. Роботу вдалося відновити у вересні 2021 року, а з грудня 2021 року аеропорт знову не приймав регулярні рейси.
Ще у лютому 2024 керівник Офісу Президента Андрій Єрмак повідомив, що Україна розглядає можливість відкриття одного з цивільних аеропортів. У березні стало відомо, що Україна офіційно розпочала переговори з регуляторами США, ЄС, а також консультації з Ізраїлем щодо відновлення пасажирських авіаперевезень в умовах воєнного стану. Європейські та українські авіакомпанії зацікавлені у відновленні авіаперевезень. Тоді повідомлялося про перемовини з 3 українськими авіакомпаніями.
30 жовтня 2024 року Міністерство розвитку громад та територій за підтримки посольства США в Україні спільно з Державною авіаційною службою, Украерорухом, Командуванням Повітряних Сил та керівниками міжнародних аеропортів презентували дорожню карту з відкриття повітряного простору України в умовах воєнного стану. Міністр розвитку громад та територій України Олексій Кулеба наголосив, що збереження авіаційної інфраструктури — це стратегічне завдання.
Нещодавно агентство Reuters опублікувало новину про те, що роботу Міжнародного аеропорту імені Данила Галицького у Львові можуть відновити вже у 2025 році. Про це повідомив старший партнер страхового брокера Marsh McLennan Кріспін Еллісон в коментарі виданню. За його словами, страхова галузь готова підтримати цей процес. Але потрібне рішення про те, що відкривати аеропорт безпечно.
Своєю чергою, для забезпечення авіаперевезень необхідно розв'язати питання зі страховкою. Літаки, зокрема пасажирські Airbus-320 та Boeing-737, потребуватимуть страхування на суму не менше ніж три чверті мільярда доларів. З огляду на ці вимоги, Еллісон говорив, що відновлення авіасполучення з аеропорту "Львів" може бути простішим з погляду організації механізмів страхування, хоча президент України Володимир Зеленський наполягав на першочерговому відкритті "Борисполя".
На початку грудня 2023 року Офіс Президента зібрав в аеропорту "Бориспіль" іноземних послів, натякнувши на можливість відновлення роботи аеропорту. Проте директор аеропорту не підтвердив можливість відновлення роботи.
Водночас військові ставляться до відкриття аеропортів скептично. Колишній речник ПС Юрій Ігнат вважає сумнівною можливість проводити польоти на території країни, в якій відбуваються бойові дії, а над головою літають ракети навіть у найвіддаленіших від лінії фронту місцях. На його думку, повітряний простір України не скоро відкриється для цивільних літаків, бо це вкрай небезпечно й аж ніяк не схоже на механізм "коридорів", що діють у морі чи на суші.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.