Ціни на пальне в Україні стрімко падають, чому та що буде далі - прогноз експертів

Читать на русском

Експерти вважають, що ціни знижатимуться і далі

Читать на русском
Ціни на пальне
Ціни на пальне

Експерти вважають, що ціни знижатимуться і далі

Останнім часом Україна з задоволенням спостерігає за падінням цін на пальне. Середня вартість пального на українських заправках опустилася на 5-7 грн за л. І це попри складнощі з поставками пального в грудні та ембарго на російські нафтопродукти, яке запрацювало 5 лютого. Чому падають ціни та яке чи може пальне подешевшати ще? 

Консалтингова група А-95
Консалтингова група А-95

Якщо на початку січня літр бензину марки А-95 коштував 52 грн, то в кінці березня – 47,3 грн. Тобто мова йде про падіння на 10%. Приблизно така ж ситуація спостерігалася з дизельним пальним: на початку року середня ціна літра становила 55,1 грн, у кінці березня – 47,7 грн. Тобто пальне подешевшало на понад 15%.
Що спричинило таку динаміку? Опитані ЕП учасники ринку та експерти назвали кілька причин, які вплинули на вартість пального

Формування значних запасів пального

Минулого року уряд почав нагадувати трейдерам про ембарго на російські нафтопродукти, яке набирало чинності 5 лютого, і просив добре підготуватися. Трейдери сформували колосальні запаси. Збільшилися обсяги постачання пального і через часті вимкнення електроенергії. Генератори створили нетиповий попит на пальне. Також ажіотаж спровокувала відсутність пального на окремих АЗС на початку грудня 2022 року. Усі кинулися контрактувати обсяги, які потрапили в Україну в січні. 

Падіння світових цін на нафту 

Після рекордних цін березня 2022 року (140 дол за бар марки Brent) нафта тривалий час не опускалася нижче 95 дол за бочку. Так було до середини листопада. Тоді через запроваджені Пекіном карантинні обмеження інвестори засумнівалися у відновленні попиту на пальне в Китаї, що спровокувало різке падіння ціни на нафту марки Brent до 85 дол за бар.

Консалтингова група А-95
Консалтингова група А-95

Світові ціни на нафту впливають на вартість пального для кінцевих споживачів. Щоправда, відбувається це не одразу, а приблизно через місяць. На початку березня 2023 року вартість еталонної марки нафти опускалася до 70 дол за бар, а наразі вона коштує близько 76 дол за бар.

Санкції на російські нафтопродукти

"Вважалося, що ембарго з 5 лютого спричинить дефіцит нафтопродуктів щонайменше на ринку Європи. Саме на цю дату очікувалося збільшення попиту. Утім, цього не відбулося ні в Європі, ні у світі загалом. Результат – нафтові котирування пішли вниз. Це призвело спочатку до зниження цін на нафтопродукти в Європі, а згодом – і в нас", – пояснює експерт Геннадій Рябцев.

За словами директора консалтингової групи "А-95" Сергія Куюна, санкції створили росіянам суттєві проблеми з реалізацією нафтопродуктів: "Вони дисконтують на 20-25% від ринку. Зрозуміло, що це тягне за собою і ринок неросійських товарів. Тому ціни падають, це і до нас доходить".

"Через ембарго в Росії простоює майже половина агрегатів та установок нафтопереробної промисловості, тому вони готові продавати пальне за безцінь", – констатує голова "Укрнафти" Сергій Корецький. 

Зріджений газ з російським слідом

Суттєве падіння цін з початку 2023 року показав і автомобільний газ. Середня вартість літра скрапленого газу із січня знизилася на понад 7 грн до 22 грн за л, тобто на понад 30% за кілька місяців. При цьому низка мереж АЗС виставила цінники нижче 20 грн за л. Найменша вартість – 19,1 грн за л – зафіксована на одній із станцій мережі "Авіас" групи "Приват" у Чернігові. Нижче 20 грн автомобільний газ можна знайти в окремих мережах Вінницької, Волинської, Хмельницької, Черкаської та Чернівецької областей. Причина такого падіння, кажуть учасники ринку, – російський ресурс, який попри війну продовжує надходити в Україну.

Консалтингова група А-95
Консалтингова група А-95

"Частка постачань автогазу, що має ознаки вмісту російського ресурсу, активно зростає з червня 2022 року, а в лютому 2023 року перевищила 50% загальних обсягів імпорту", – наголошують у консалтинговій групі "А-95". Основні країни, звідки надходить сумнівний автогаз, – Литва, Латвія та Польща. 

"Ситуація на ринку автогазу критична. Знижки на російське пальне сягають 30%. Такий демпінг унеможливлює імпорт неросійського ресурсу (з країн ЄС). Це може знищити диверсифіковану систему постачань і підірвати енергетичну безпеку України", – вважає аналітик групи "А-95" Сергій Куюн. 

Що буде з цінами далі 

За словами Рябцева, наразі не існує жодних передумов для того, щоб ціни на пальне в українських АЗС почали рости. Принаймні в перспективі кількох найближчих тижнів. Чи є потенціал для продовження їх зниження? Експерти не виключають такої можливості. 

"З початку року ми бачили стрімке падіння цін. Наразі є потенціал для зниження ще до 2 гривень на літрі бензину. Нові гуртові партії, які пропонуються на ринку, дозволяють знижувати ціни в майбутньому", – вважає Сергій Куюн.

Раніше прогноз експертів про зміну цін на пальне Інформатор давав тут.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.