Ембарго ввели майже через рік після початку вторгнення
З 5 лютого 2023-го року вводиться ембарго на нафту та нафтопродукти (бензин, дизпаливо тощо) з росії. Цей напрямок є головним джерелом доходів рф, тож його обмеження може стати сильним ударом. Водночас, ембарго має декілька виключень та послаблень, які зменшують наслідки для росії.
Детально питання ембарго розглянули в BBC. Головним пунктом, який трохи розв’язує агресору руки в питанні експорту – ембарго не стосується постачання в треті країни. Проте, введені обмеження все ж зменшать вартість російської сировини на ринку, а також об’єми експорту, хоч і не настільки, як хотілося б.
Голова Міжнародного енергетичного агентства (IEA) зазначив, що серйозних потрясінь від ембарго чекати не варто. За оцінками агентства, Кремль від ембарго може мати близько на трильйон доларів менше доходів від експорту до 2030-го року. Також частка росії на світовому енергетичному ринку має скоротитися до з 20% до 13%. Звільнені місця мають зайняти США та країни Близького Сходу.
Мета ембарго – обмежити військову машину Кремля в її агресії проти України. Проте, у ЄС на нього пішов майже рік – далеко не всі країни союзу могли собі дозволити відмовитися від російської нафти, та похідних від неї бензину чи дизпалива. Тільки 5 грудня 2022-го Європейський союз зміг відмовитися від самої нафти, і тільки зараз, 5 лютого 2023-го – від похідних нафтопродуктів.
Головним виключенням з ембарго можна вважати так звану стелю цін. Фактично, це послаблення санкцій. Її ввели для того, аби не призвести до обвалу російського експорту, значного стрибка цін на нафту та посилення інфляції західної економіки.
Справа полягає в тому, що ЄС не тільки на державному рівні відмовився від нафти з рф – компанії цих країн тепер не мають права працювати з російською сировиною, що постачає морем, взагалі. Так росія більше не має доступу до танкерів, страхування, фінансування і т.д. від Європи.
Що робить стеля? Скасовує ці обмеження як для нафти, так і для бензину, дизельного палива та інших нафтопродуктів, які рф продає в треті країни дешевше, за обумовлену вартість. Стеля зараз складає 60 доларів за барель нафти. Водночас, за дороге паливо стеля становить 100 доларів за барель (це авіакеросин та дизпаливо), і 45 доларів для дешевих, як мазут.
Цікавий момент – цю стелю доволі довго обговорювали та готували, проте вона фактично і не знадобилася. До 5-го лютого нафта з росії сорту Urals й без того вже коштує дешевше.
«У цілому на Росію припадає 15% світового ринку дизельного пального, і 80% донедавна вона постачала в Європу, за даними Goldman Sachs. До війни половину всього дизельного пального Європа імпортувала з Росії, йдеться у статистиці S&P Global. Тому відмова Європа купляти продукт в Росії призведе до перерозподілу потоків на світовому ринку, що в будь-якому разі загрожує зростанням цін і перебоями», – зазначили аналітики.
Далі очікуються значні зміни в транспортних шляхах. До прикладу, рф навряд-чи зможе без проблем постачати за океан нафтопродукти через нестачу танкерів. Водночас, Індія та Китай можуть охоче збільшити закупівлю самої сировини, оскільки на неї тепер діє знижка. Таким чином, проблеми у рф будуть, але частково вони зможуть їх компенсувати збільшенням обсягу експорту країнам, які вирішать скористатися можливістю запастися більш дешевим ресурсом.
Не слід забувати, що ембарго – це не самостійний механізм обмеження російської агресії. Це складова масштабних санкцій, які постійно посилюються. Таким чином, загальний вплив на росію від персональних, економічних та інших санкцій разом з ембарго примусить росію до очевидного вибору: далі фінансувати війну, або кинути гроші на порятунок економіки, що руйнується.
Фінський дослідницький центр CREA вирахував, що росія вже зараз втрачає приблизно 160 млн євро на день від ембарго та стелі цін. Наразі вступ в силу ембарго на нафтопродукти має збільшити ці втрати ще на 120 млн євро.
Звичайно, у росії розрахунки заперечують. Водночас, путін видав указ щодо «контрзаходів» проти стелі. Представниця Центру стратегічних та міжнародних досліджень (CSIS) Тетяна Мітрова називає цей указ дивним, оскільки все, що він робить – забороняє згадувати стелю в контрактах, але жодним чином на ціну не впливає. Існує вірогідність, що це лише пил в очі на деякий час, аби рф змогла налагодити власні сервіси страхування, транспорту і т.д. Після цього відповідь на обмеження цін на нафту, бензину, дизпалива і т.д. може бути вже іншою.
Нагадаємо, що в порту Рені на Одещині затонула баржа з зерном: що відомо.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.