Експерти пояснили, чому російське пальне загрожує ринку України

У лютому частка постачань автогазу з ознаками російського походження перевищила 50% загальних обсягів імпорту

Експерти пояснили, чому російське пальне загрожує ринку України
На ринку скрапленого газу ситуація вже критична

Збільшення імпорту автогазу і дизпального сумнівного походження загрожує знищенням диверсифікованої системи постачань моторних палив. Відповідно це підриває енергетичну безпеку України. Такого висновку дійшли експерти Консалтингової групи "А-95".

Як пише Enkorr з посиланням на заяву групи, ситуація вже критична на ринку скрапленого газу (LPG). За оцінками "А-95", частка постачань автогазу, що має ознаки вмісту російського ресурсу, активно зростає з червня 2022 року, а в лютому 2023 року перевищила 50% загальних обсягів імпорту.

"Автогаз виробництва європейських заводів наразі коштує на $300/т, або на 30% дорожче, ніж газові суміші з усіма ознаками російського походження. Цей демпінг унеможливлює імпорт неросійського автогазу, що вже призвело до критичного скорочення його постачань. На початку березня фактично зник імпорт газу з Румунії, яка 2022 року була одним з основних джерел наповнення ринку України", — йдеться у повідомленні. 

Наступним етапом, зі слів експертів, стане відмова від довгострокових контрактів на постачання газу з Європи і оренди закордонної логістичної інфраструктури. Аналітик Консалтингової групи "А-95" Артем Куюн зазначив, що українські компанії витратили багато місяців на пошук рухомого складу, терміналів, бронювання графіків перевезень у складній транспортній системі ЄС.

"Ці здобутки задля побудови нової системи постачань автогазу в Україну може бути втрачено", – вважає Куюн.

Аналогічні процеси відбуваються й на ринку дизельного пального. Потік ресурсу сумнівного походження активізувався після 5 лютого, коли набуло чинності європейське ембарго на імпорт російських нафтопродуктів. Дисконти на російське пальне сягають $200/т, або 25% від альтернативних варіантів, що спонукає безліч трейдерів шукати шляхи для його постачання в Україну. Основні джерела постачань сумнівного автогазу – Литва, Латвія й Польща, дизпального – Туреччина, Єгипет.

Експерти очікують, що дисконти на російські нафтопродукти зростатимуть, адже його надлишок у Європі й на Чорному морі збільшується. На ціни на ДП також вплине очікуване пониження цінової "стелі" в рамках антиросійських санкцій ЄС.

"Ситуація вимагає термінових змін до законодавства. Йдеться зокрема про внесення кодів нафтопродуктів у постанову Кабміну №1147 від 30 грудня 2015 року, яка впроваджує заборону на імпорт товарів російського походження в Україну", — зазначають експерти.

Наступним кроком, на їхній погляд, має стати впровадження загороджувального мита на пальне невизначеного походження, обсяг якого ліквідував би цінову перевагу російського ресурсу. Також, вважають аналітики, додаткового контролю потребує сертифікація пального. Зокрема необхідно налагодити безперервну співпрацю з емітентами сертифікатів про походження у країнах-постачальниках пального на визначення автентичності й кількості виданих сертифікатів.

"2022 року українці зробили неможливе – побудували нову систему постачання пального, позбувшись 100% довоєнних джерел наповнення ринку. Ми стали першою країною Європи, яка відмовилась від російського пального. Та зараз ми ризикуємо втратити цей здобуток, чого ніяк не можна допустити", – акцентував директор Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.

Що буде з цінами на пальне у березні

На українському паливному ринку ціни на бензин та дизель у березні 2023 року не зміняться суттєво. Причинами є відсутність факторів, здатних дестабілізувати ситуацію. Таку думку висловив економічний експерт Олег Пендзин. Він переконаний, що погодний фактор, який зміниться разом із потеплінням навесні, не такий важливий, як зменшення частоти відключень електроенергії. Проте стабілізація енергетичної системи навряд чи кардинально вплине на ситуацію на ринку. Водночас експерт нагадав про повернення акцизів на паливо до рівня, який був до війни, однак і це не здатне похитнути цінову стабільність. 

Раніше ми писали, як змінились ціни на бензин, дизпаливо та автогаз протягом лютого. Крім того, експерт спрогнозував ціни на бензин і дизель у березні.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube