Чому росіяни пиляють свої бомбардувальники. Експерт розповів про "канібалізм" у військовій та цивільній авіації рф

Читать на русском

"Інформатор" записав велике інтерв'ю з авіаційним експертом Анатолієм Храпчинським. Анатолій виріс в сім'ї авіаційних інженерів, працював з літаками серії "Туполєва", бував на авіаційних летовищах, де такі літаки обслуговуються. Експерт розповів, навіщо росіяни малюють на летовищах літаки, та як країні-агресору допомагає вижити досвід Ірану

Читать на русском
Храпчинський
Виготовити Ту-160 без зварювальних технологій Київського інституту Патона сьогодні неможливо

"Інформатор" записав велике інтерв'ю з авіаційним експертом Анатолієм Храпчинським. Анатолій виріс в сім'ї авіаційних інженерів, працював з літаками серії "Туполєва", бував на авіаційних летовищах, де такі літаки обслуговуються. Експерт розповів, навіщо росіяни малюють на летовищах літаки, та як країні-агресору допомагає вижити досвід Ірану

Росія вимушена різати на деталі свої бомбардувальники через неможливість створювати компоненти для нових машин. Ключові компоненти для стратегічної авіації росії при СРСР створювались в Україні, на сьогодні ж втрачено як матеріально-технічну базу, так і креслення для літаків. Про це в інтерв'ю "Інформатору" розповів авіаційний експерт, а у минулому - бортінженер літаків серії "Туполєва" Анатолій Храпчинський.

Чому російський бомбардувальник неможливо створити без українських технологій

- Раніше в медіа ви заявляли, що зараз у росіян є велика проблема з виробництвом бомбардувальників серії Ту. У чому конкретно проблема?

- Символом СРСР була ядерна тріада — літаки Ту-16, Ту-95, Ту-22, Ту-160. Під час розвалу Радянського Союзу проблемою стало те, що ці літаки були по всьому СРСР. Тому головною задачею для росіян стало забрати якомога більше і більш придатних для подальшого використання літаків.

Власне, тому ми побачили, як в України, можна сказати “видурили” Ту-160 і три Ту-95МС. Чому МС? Тому що на той час в Росії базувались старі Ту-95К, а Ту-95МС – новіші, тож могли більше пропрацювати. Вони тоді розуміли, що у них постане проблема з виробництвом.

Але інженерний склад, який міг будувати та навчати наступне покоління, як працювати з цими літаками — був втрачений. Тому ми бачимо зараз оцей наслідок “канібалізму”, який краще взяти, розібрати літак і поставити якісь деталі, ніж щось нове побудувати.

Ба більше, втрачалась документація, яка там була основною для того, щоб розуміти, як ремонтувати, як обслуговувати літаки. Тому, власне, більшість з цих літаків розбирались.

- Цей процес загалом відбувався протягом 30 років, або загострився протягом двох років повномасштабної війни? Адже під час повномасштабного вторгнення росіяни активно використовують ці літаки і одночасно ми знаємо, що завдаються удари по російських аеродромах.

- Якщо ви подивитесь, то росіяни раніше на початку Великої війни використовували Ту-160. Наразі вони використовують лише Ту-95, за рідкісний винятком Ту-22, для запуску ракет типу Х-22. Тому що Ту-95 – це старий літак, ровесник Путіна. І ми розуміємо, що більшість “інтелектуальної начинки” – це доволі простий механізм. Тобто вони легші в експлуатації. Вони легші їх ремонтувати, їх легше десь там зняти з іншого літака, привезти до ладу і запустити в роботу.

Ту-160, Ту-22 – експлуатують менше. Тому що там високотехнологічні продукти. Наприклад, росіяни заявляють, що модернізували Ту-22М3. Водночас вони нічого не кажуть про Ту-22М4, який був набагато краще.

У них здебільшого відбувається глибока модернізація, але не створення якогось суттєво нового виду озброєння.

- Я знаю, що є компоненти, які вони не можуть самі виробити.

- Ту-160 будується на основі 12-метрової титанової балки завширшки 2 метри. Титан вариться у нас у вакуумі, це високоточна зварка, і коли розробляли Ту-160, для того, щоб створити цю балку, фахівці інституту Патона приїжджали в Казань і будували повністю цю процедуру.

Тобто вони створили, розробили, зробили вакуумну камеру, яка могла б виконувати такі задачі. Повністю вся конструкторська документація, все це робилось українськими фахівцями. Під час розвалу Радянського Союзу цех по зварюванні такої балки був повністю розкрадений. Ба більше, була вкрадена документація. Ту-160 в радянські часи мав назву “іздєліє 70”. Це особливо секретний був літак. Кожна деталь цього літака була засекречена максимально. Те, що вони кажуть стосовно створення нових чотирьох ТУ-160 - це про залишки запасів з радянських часів.

- Фактично, вони не можуть створити в жодному разі новий Ту-160?

- У росіян є така цікава риса — вони дуже гарно копіюють. Ми бачимо це по “Шахедах”, які стали “Геранями”. Тобто вони зможуть скопіювати, але чи буде це воно так само якісно як в оригіналі — я не впевнений. Я більше впевнений, що не буде.

- Ми знаємо, що частинний ракет запускається з Чорного моря. В майбутньому, коли в нас будуть літаки F-16, і ми зможемо витіснити російське угруповання ракетоносіїв з Чорного моря, чи можуть бомбардувальники, які б’ють ракетами з Каспію, залишитися єдиним засобом ураження?

Чому росія не ховає бомбардувальники в ангарах та для чого їх малюють на асфальті

- Стратегічна авіація розроблялась, щоб на відстані, не входячи у протиповітряний простір якоїсь країни, запускати ракети далекої дії, не підпадаючи під пряму атаку літаків ворога.

Поява ж F-16 відтисне літаки тактичної авіації, які запускають ракети типу Х-59 та плануючі бомби. Щоби дістати до стратегічної авіації, нам треба ракети далекої дії - JASSM, які можуть літати на відстань до 900 км. Тоді ми можемо казати, що ми зможемо відтіснити їхню стратегічну авіацію.

Якщо в нас будуть ракети. здатні бити на відстань до 900 км, ми зможемо влучати їх по Шайківці і по близьких аеродромах тому самому Енгельсу.

- Я знаю, що ваше дитинство пройшло на летовищах, бо ваш батько також, як і ви, займався авіаційною інженерією. Ви бачили російські летовища на власні очі раніше і бачили їх зараз, вже після того, як по них наносилися удари. Чи змінився ступінь захисту російських аеродромів порівняно з тим, що було раніше, і з тим, що було після повномасштабного вторгнення?

- Якщо казати безпосередньо про захист аеродромів, то в теорії це має бути повноцінний захист — розстановка спецзасобів, спеціальних караулів, які захищають аеродром, колючий дріт навколо території, куди ніхто не може проникнути.

У 1998 році мені вдалося побувати на Далекому Сході, в Мангохто (аеродром в Хабаровському краї рф, — Ред), де стояли Ту-95. Там же частина була порізана, частина ще находилась. Я вам чесно скажу, що гуляючи по гриби, я міг спокійно вийти на злітну смугу, подивитися на ці літаки, тобто не було жодних перешкод. Але це був 1998 рік. А десь у 2003 році у мене вийшло побувати на аеродромі Чкалівський у Підмосков'ї, де базуються “літаки Судного дня”. Я був здивований, адже там можна було б перескочити через паркан і щось занести або покласти.

Якщо ви зараз подивитесь по Google-картах, то той самий Чкалівський вже обладнаний Дзотами на вході, бетонними блоками, але це захищає від розвідування груп, диверсантів. Але все одно наші дрони долітають. Тобто там у них велика прогалина.

- Чому існує прогалина?

-Тому, що більшість повітряної оборони стягнули на тимчасово окуповані території України. Окрім того, у світі зараз немає активної системи виявлення дронів типу “Шахед”, навіть менших, типу “Лелек” та “Орланів”.

Все, що зараз є — це спроби розв'язувати проблему, але немає кінцевого продукту, який би остаточно вирішував би питання, виявив, знищив БПЛА. Тому, власне, ми і бачимо ці прильоти дронів. На Чкалівському декілька літаків підірвав інженер, який протестував проти війни.

- Коли показують летовища країн НАТО, в них часто літаки стоять в ангарах. Чому, на Вашу думку, росіяни не ставлять свої бомбардувальники в ангари?

- Ту-160 має габарити 56 на 54 метри. За радянських часів, коли будували ангари, їх робили дуже маленькими. Тому приходилось ставити літаки з стріловидним крилом, а не з розкритим.

Ту-160, - копія американського B-1. Але Ту-160 - 56 метри, а B-1 - трохи менший, 44 метри. І його дійсно можна поставити в ангар.

Окрім цього, за задумом, стратегічна авіація знаходиться далеко в тилу, під захистом декількох рівнів протиповітряної оборони. І тому вони ставилися просто неба, на відстані один від одного, щоб у разі ЧП один літак від вибуху не пошкодив інший літак. Після перших ударів вони почали класти ці шини між літаками, будувати стіни для захисту.

- А навіщо взагалі малювати літаки на бетоні?

- Я, чесно кажучи, не розумію. Тому що, наприклад, в них вдосталь металолому, який вони могли б вигнати на полоси. Згідно з даними Flight Global, у них близько 60 Ту-22, близько 17 Ту-160, близько 65 Ту-95. Насправді всього з цього працюючого дуже мало.

- Те, що вони зараз використовують Ту-95 і не використовують Ту-160 і Ту-22, це можна пояснити тим, що вони бережуть їх?

- Так, вони їх бережуть. Їм все одно цей символізм наявності ядерної тріади необхідний. Хоча по суті наразі ядерна тріада – це наступальна зброя. Для того, щоб захищатись, достатньо тактичної авіації.

"Авіаційний канібалізм" в цивільній авіації. Як допомагає досвід Ірану

- З початку вторгнення у росіян почалися великі проблеми з комплектуючими для цивільних літаків. Відсутня можливість купувати комплектуючи напряму постачальника і їхні партнери, які допомагають з імпортом, бояться санкцій. Як розвиватиметься ситуація далі?

- Там набагато глибша проблема. Здебільшого росіяни використовували світові літаки типу Boeing, Embraer, Aerobus. І на додаток, вони реєстрували свої літаки десь за кордоном. Адже що за російським законодавством, якщо ти реєструєш авіакомпанію, тобі треба купляти було вітчизняний літак, який більше витрачає палива, потребує більше уваги і постійно ламається.

Тому вони реєструвалися за кордоном і намагалися там же й ремонтуватися. З початком Великої війни, намагаючись врятувати свої літаки від санкцій, вони перереєстрували їх в Росії. При тому, дуже швидко, і не знявши з реєстрації їх за кордоном.

Тож вони попали в більшу проблему — подвійна реєстрація. Подвійна реєстрація за авіаційним законодавством заборонена. Тобто цей літак можуть в будь-якій країні світу арештувати.

Так само і програмне забезпечення. Наприклад, таке програмне забезпечення для бронювання - Amadeus, вони від нього відмовились і поставили своє російське, вітчизняне, яке постійно зависає. Вони це пояснюють якимось ДОС-атаками. Тож врешті їм треба повертатися десь у 80-ті роки, коли на листочки командир екіпажу йшов і на вишку подавав, коли він летить і як летить.

Щодо технічної складової. Ми ж розуміємо, що більшість інженерів знають англійську, можуть ремонтувати та обслуговувати “Боїнги” і “Аеробуси”, тож можуть в Європі отримувати за це більшу зарплатню. І тут вони стикаються з втратою інженерного складу.

Щодо комплектуючих. У них є ”друг” – Іран. Як вирішується питання Ірану? Вони, наприклад, купляють десь в ПАР, не дуже старі “Аеробуси”, ці літаки з Ірану летять в Узбекистан, але над повітряним простором Ірану сповіщають, що у них технічна проблема і сідають в Тегерані. Після цього цих літаків ніхто не бачить. У ПАР вже отримали гроші і не мають претензій, а в Ірану — два літаки повних адекватних деталей. Так Іран живе дуже давно і вони можуть навчити цьому Росію.

- Ми розуміємо, що Росія дуже велика і логістично дуже складно організована. Без авіації багато населених пунктів між собою не будуть поєднуватися.

- Якщо ми згадаємо часи розвитку Радянського Союзу, то тоді, мабуть, найбільше експлуатувалися потяги, транспорт, автобуси люди їздили, літаки не так вже і активно літали насправді. Тому я розумію, що вони можуть повернутися в ті часи, але знову ж таки, ми бачимо, що нещодавно, десь місяць потому, Аерофлот відправив до Ірану на регламентне обслуговування своїх літаків. Ми розуміємо, що їм вигідніше зараз звертатися до Ірану, який допоможе їм. Іран з 79-го року прожив під санкціями, він багато чому може навчити Росію.

- На вашу думку, взагалі, важкі бомбардувальники будуть мати якесь місце у війні майбутнього, або ж це просто вони зараз використовують лише тому, що вони в них є?

- Якщо казати про безпосередньо стратегічну авіацію, то ми розуміємо, що вони її використовують, адже можуть запускати ракети, які можуть виробляти - Х-101.

Тобто це все ж таки зброя, яка може знищувати глибоко в тилу важливий об'єкт. Або створювати удари по житлових будинках, тобто терористичні акти, які вони люблять, для того, щоб більше налякати цивільне населення. Наразі майбутнє, все ж таки, я думаю, за безпілотними засобами.

- Щодо ударів ракетами по тилу, ви очікуєте цієї зими ситуації? Повторення того, що було минулого року, або ситуація може змінитися через те, що ракет фізично менше стало?

У них менше стало фізично ракет. Наша протиповітряна оборона не така, яка була минулого року. Але водночас ми розуміємо, що росія налагодила виробництво “Шахедів”. Це дешевий варіант, яким вони можуть далі тероризувати населення України.

Можемо лише спрогнозувати, що це, скоріш за все, будуть все ж таки комбіновані удари, вони будуть намагатися стріляти ракетами, які вони зараз накопичують. Спроби нанесення знов таких ударів у них будуть, це однозначно, допоки вони не зрозуміють, що вони в стадії програшу. Але, знов-таки, наша протиповітряна оборона набагато сильніша, тому для них це буде складніше.

Нагадаємо, в серпні ЗМІ повідомили, що Україна вперше повністю знищила стратегічний ядерний бомбардувальник росії. Тоді ж повідомлялося, що росія більше не має інженерно-технічної бази для будівництва нових.

Також днями було уражено місце зберігання вертольотів Ка-52 у Луганську. За даними ЗМІ, знищено 9 російських вертольотів. Також 15 "пташок" ворога було пошкоджено. Сили спеціальних операцій в ніч на 17 жовтня вперше завдали удари ракетами  ATACMS по цих цілях.

Підписуйтесь на наш Telegram-каналщоб не пропустити важливі новини. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері стежте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.