Полиця впала у потязі Укрзалізниці: чи реально отримати компенсацію у випадку травми

Будь-яка травма, спричинена технічним станом вагона або неправильною експлуатацією обладнання, може стати підставою для позову

Укрзалізниця Фото: Інформатор
Укрзалізниця Фото: Інформатор

Днями у соцмережах знову з’явилося відео, де на пасажира поїзда впала полиця. Металевий елемент, що мав витримувати вагу громадян або багажу, просто відірвався і травмував людину. Інцидент стався у звичайному пасажирському вагоні — не старому радянському купе, а у відносно новому складі «Укрзалізниці». Компанія пообіцяла провести перевірку. У коментарях під відео десятки схожих історій: хтось отримав удар полицею, інший поскаржився на те, що двері в туалеті зірвалися з петель, а третій — що металевий поручень впав просто під час руху. На перший погляд, усе це дрібниці. Але коли наслідком стає травма — ситуація переходить у юридичну площину.

Юридичне підґрунтя: пасажир і перевізник

Купуючи квиток на поїзд, автобус, маршрутку тощо пасажир у такий спосіб укладає з перевізником угоду, яка називається «Договір перевезення». У Цивільному кодексі України цьому виду договірних правовідносин присвячено главу 64 «Перевезення». 

Згідно зі статтями 908−909 Цивільного кодексу України, залізниця зобов’язується доставити пасажира в пункт призначення у безпечних умовах, а пасажир — сплатити вартість квитка. Безпека є компонентом послуги, тому будь-яка травма, отримана під час поїздки, — це потенційне порушення умов договору.

Додатково діє стаття 1187 ЦКУ, згідно з якою залізничний транспорт є джерелом підвищеної небезпеки. Отже, його власник несе відповідальність за шкоду, заподіяну людям, незалежно від вини окремих працівників. Компанія може звільнитися від відповідальності лише якщо доведе, що подія сталася через непереборну силу або навмисні дії самого потерпілого.

Інакше кажучи: якщо полиця впала через зношене кріплення, неналежний технічний огляд чи недбалість провідника, «Укрзалізниця» відповідає за наслідки. Пасажир має право вимагати компенсацію як матеріальної, так і моральної шкоди.

На практиці це означає, що будь-яка травма, спричинена технічним станом вагона або неправильною експлуатацією обладнання, може стати підставою для позову. Тобто, юридично полиця у купе — не просто елемент інтер’єру, а частина зони відповідальності перевізника.

Якщо на вас упала полиця

  1. Найголовніше — зафіксувати подію. Не варто сподіватися, що «Укрзалізниця» визнає все автоматично.
  2. Повідомте провідника та вимагайте, щоб він склав акт про інцидент із зазначенням дати, номера потягу, вагону, купе та обставин події. Якщо провідник відмовляється, зафіксуйте відмову на відео — це також доказ.
  3. Зробіть фото місця події, пошкодженої полиці чи інших елементів. Зберіть контакти свідків, які можуть підтвердити ваші слова.
  4. Наступний крок — медична допомога. Якщо травма серйозна, викличте швидку на станцію або зверніться до чергового лікаря на вокзалі.
  5. Якщо ні — зафіксуйте звернення у найближчій лікарні чи травмпункті. Лікар повинен видати довідку про характер травми та її причину (наприклад: «травма голови внаслідок удару предметом»). Цей документ — основа будь-якого подальшого звернення.
  6. Після цього — письмова претензія до «Укрзалізниці». Претензію можна подати у відділ перевезень або надіслати поштою. У заяві потрібно описати обставини, додати фото, акти, медичні документи й сформулювати вимогу про компенсацію шкоди. Відповідь має надійти протягом місяця. Якщо її немає або вона негативна — можна звертатися до суду.

Що доводити в суді: який вигляд має процес

Щоб отримати компенсацію, потрібно не просто заявити про подію, а довести причинно-наслідковий зв’язок: що травма сталася саме через дії або бездіяльність «Укрзалізниці». Для цього варто мати:

  • акт про подію — документ, який складає провідник чи начальник поїзда. Якщо вони відмовляються, зафіксуйте цей факт на відео або залучіть свідків;
  • фото- та відеодокази. Стан полиці, купе, номер вагона, травма — усе може стати аргументом у суді;
  • медичну документацію. Довідка про травму, лікарняний лист, чеки на лікування, призначення лікаря;
  • свідчення пасажирів. Навіть кілька коротких пояснень очевидців можуть суттєво підсилити позицію;
  • квиток. Він підтверджує, що ви справді перебували у цьому поїзді, і є доказом укладеного договору перевезення.

Юристи радять не зволікати: чим швидше ви подасте заяву, тим легше буде зібрати докази.
Суд, розглядаючи справу, оцінює три ключові фактори: чи мала місце травма і чи підтверджена вона медично; чи перебував позивач у потягу «Укрзалізниці» в момент події; чи могла несправність вагона або недогляд перевізника бути її причиною.

Судова практика: символічні виплати замість реальної відповідальності

Попри десятки тисяч рейсів щодня і мільйони пасажирів, випадки, коли «Укрзалізниця» реально відшкодовує шкоду пасажирам у судах, залишаються поодинокими. Українська судова практика демонструє: формально залізниця визнається джерелом підвищеної небезпеки, але компенсації — символічні, оскільки суди схильні зменшувати розмір виплат, особливо, якщо бачать порушення правил з боку самого потерпілого.

Також варто зазначити, що під час підготовки матеріалу несподівано виявилося, що судову практику щодо відшкодування збитків пасажирам УЗ, відшукати досить важко. Нижче наводимо приклади трьох справ, коли потерпілим таки вдалося бодай щось «вирвати» з перевізника.

Показовий приклад — історія пасажира поїзда «Дніпро — Трускавець», який разом з родиною став жертвою нападу у вагоні. Під час поїздки чоловік отримав травми, дитина залишилась без нагляду, а родина зазнала морального шоку. Позивач вимагав 100 тис. грн компенсації кожному дорослому і дитині, а також майже 10 тис. грн матеріальних витрат.

Суд визнав, що залізниця не забезпечила належного контролю й безпеки у вагоні, але водночас підкреслив — охорона пасажирів не є безумовним обов’язком перевізника в нічних рейсах. У результаті компенсацію зменшили до 5 тис. грн моральної шкоди.

Тобто українські суди визнають об’єктивну відповідальність «Укрзалізниці», але фактично захищають баланс інтересів державного перевізника. З одного боку, суди підтверджують, що транспорт залізниці — джерело підвищеної небезпеки, тому компанія несе цивільноправову відповідальність за шкоду незалежно від вини. З іншого — застосовують зменшення відшкодування у разі співвини потерпілого або «відсутності прямого причинного зв’язку».

Судова практика демонструє, що добитися компенсації від «Укрзалізниці» можливо, але лише за умови якісної доказової бази та медичних підтверджень. Разом з цим навіть у найочевидніших випадках очікувати на значні виплати не варто — система відшкодування залишається формальною, а не справді компенсаційною.

Слідкуйте за нами у Telegram

Image
Оперативні новини та разбори: Україна, світ, війна
Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити