Чи подорожчають продукти в Україні напередодні зими

Українці можуть несвідомо підіймати ціну під впливом паніки

Чи подорожчають продукти в Україні напередодні зими

Потреби та сума в гаманці у покупців змінились. Внаслідок цього змінився і бізнес. Спрогнозувати ціни в умовах війни важко, проте деякі виклики перед підприємцями та відвідувачами магазинів очевидні. Зважуючи на це, експерти висловили свою думку щодо подорожчання товарів напередодні зими. 

Перед тим, щоб дізнатись, чого очікувати надалі, ми вирішили проаналізувати – а що вже сталося з цінами на восьмий місяць війни. І подивились на Держстаті, як вони змінилися у січні-вересні у порівнянні з першим півріччям минулого року. Найбільше подорожчали овочі — на 70%. Далі — паливо, на 53%. Ціна на решту товарів та продуктів піднялась в середньому на 16-28%. 

Логістика

Подорожчання палива — одна з причин вартісної логістики. Закономірним є те, що за рахунок цього підіймаються в ціні й товари. Це пояснив керівник PR-центру Varus Олександр Шуть.

“Це впливає не день-в-день тому, що вся продукція закупається великими партіями за заздалегідь узгодженими контрактами. Тому відпускається по якійсь ціні, яка не зростає стрімко, вона поступово зростає”, - повідомив представник мережі супермаркетів. 

Саме на підставі здорожчання логістики директорка з розвитку “4Service Ukraine” Вікторія Скорбота пояснила підвищення цін на певні товари. Адже те, що раніше завозили морем, тепер завозять дорогою. 

Топ продуктів у супермаркеті

Олександр Шуть навів перелік найбільш популярних продуктів серед покупців. На першому місці — банан, він має попит і влітку, і взимку. На другому місці — куряче філе, гомілки або щось інше з курятини. 

“Навіть в гендерному розрізі “жінки та чоловіки” - однаково всі беруть банани чомусь і куряче м’ясо”.

Взимку до цього переліку увійдуть і цитрусові, адже це сезонний фрукт. Весною так само: якщо з’являються перші ягоди, овочі, фрукти, відповідно, вони теж набувають популярності перед охочими посмакувати чимось сезонним. 

А ось рідше стали купувати рибу, алкоголь та солодощі — такі дані наводить дослідження “4Service Ukraine”.

Як покупці впливають на ціни

За словами Олександра Шутя, поведінка покупця грає велику роль у ціноутворенні. В якості прикладу навів ситуацію з сіллю, коли під Бахмутом почалися бойові дії, і завод припинив свою діяльність. Сіль зникла, і навколо неї розпочався такий ажіотаж, що попит перевищив пропозицію. У виробників не вистачало складських запасів, тому вони відпускали товар за більш високими цінами. Керівник PR-центру Varus пояснив, що у покупців така поведінка, що коли закінчується сіль, вони автоматом закуповують багато гречки, інші крупи та цукор. За його словами гречка подорожчала в 3-4 рази. Таких посівів у нас не було, а імпортна дуже довго йшла. 

“Як правило, оця частка клієнтів, яка піддається паніці, вони швидко все скуповують і заспокоюються. І відповідно, одразу ж падає попит, і ціни вирівнюються. Наприклад, майже вся сіль в Україні імпортна, і вона по цінах як українська”. 

Вплинуло і те, що завод у Бахмуті задовольняв 99% попиту на сіль в Україні. Після того, як він закрився, довелося чекати появи на ринку іншої солі в достатній кількості. 

Вікторія Скорбота розповіла, що є сфери, які у важчому стані, ніж супермаркети, адже люди їли і будуть їсти. Однак вони переорієнтувалися на дешевші категорії з міркувань економії. Наприклад, свинину беруть рідше, ніж курятину. Або беруть бакалію, бо не знають, як буде зі світлом, а це товари тривалого зберігання. Або віддають перевагу сезонним фруктам тому, що ціна на екзотичні вища. І беруть їх не в супермаркетах, а на ринку. Але директорка каже, що до зими це вирівнюється. 

Отже, ажіотаж в магазинах може стати однією з причин підвищення цін. Тож купувати треба з розумом

Раніше ми писали про те, чому в Україні подорожчали яйця та виник дефіцит цибулі. Про те, чи буде дорожчати бензин, читайте тут

Софія Єлагіна

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube