Дефіциту не буде, ціни можуть зрости
Багаточасові черги на заправках, талони на бензин, обмеження від 10 до 20 літрів і цінники у 60-70 грн за літр – українці ще не забули ситуацію на паливному ринку, що склалась на початку війни. За сім місяців, що минули, вона значно покращилась: дефіциту палива немає, ціни стабілізувались. Але війна продовжується. Тож, чи варто готуватись до нових проблем з пальним найближчим часом і у віддаленій перспективі?
Після варварського ракетного обстрілу України, влаштованого росією 10 жовтня, на наших АЗС знов вишикувались довжелезні черги. Це змусило багатьох задуматися над питанням, чи не вплинуть останні події і на ціни, і на наявність пального на заправках.
«Я не думаю, що ці події здатні вплинути на ситуацію з паливом в країні. По-перше, в нас є деякі запаси. А по-друге, в Україні сьогодні абсолютно стабільна і дуже гнучка система постачання пального», – заявив Інформатору директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
За його словами, нинішня ситуація суттєво відрізняється від тої, що виникла в Україні на початку війни. Тоді були обрізані сто відсотків всіх постачань нафти та нафтопродуктів – з Білорусі, росії та з інших країн морем. До того ще додалось влучання російськими ракетами у Кременчук з його нафтобазами.
Кременчуцький нафтопереробний завод після ракетного обстрілу окупантів
Сьогодні ж, засвоївши урок весняних атак по паливних складах, ринок перейшов на торгівлю «з коліс»: потреби країни в паливі забезпечує мережа бензовозів. «За останні місяці побудована принципово нова система нафтопродуктозабезпечення, яка страхує від всіляких форс-мажорів. На заміну великим, але обмеженим за кількістю, потокам постачання прийшли десятки струмочків, які живлять країну пальним. Велику частину імпорту забезпечують тисячі бензовозів. Спіймай, якщо зможеш!», – коментує експерт.
Крім того, зауважує він, в Україні накопичені чималі запаси всіх марок пального завдяки залитим резервуарам заправних станцій та невеличких складів. В умовах низького споживання цього більш ніж достатньо.
Внутрішніх причин для зростання цін на пальне в Україні немає, запевняє Сергій Куюн. Єдине, що може призвести до коригування цін найближчим часом – це суто ринкові, кон’юнктурні фактори. Вони пов’язані з рішенням країн ОПЕК та інших нафтовидобувних країн (росія, Казахстан, Азербайджан) скоротити видобуток нафти на 20%.
Світовий ринок вже відреагував на цю заяву понад десятивідсотковим зростанням ціни на нафту. Тобто якщо два тижні тому барель нафти коштував 85-88 доларів, то зараз його ціна – 95-98 доларів.
«Україна імпортує паливо і повністю залежить від світової кон’юнктури. Тому відразу після цього підвищились ціни у закупівлі і дизеля, і бензину. І ось це підвищення може призвести до того, що ціни на заправках теж можуть зрости», – прогнозує Сергій Куюн. На питання, коли це може відбутися, експерт відповідає: «Це може проявитися протягом тижня-десяти днів, коли мине достатньо часу від закупівлі за новими оптовими цінами. Відповідно, якоїсь корекції потребуватимуть роздрібні ціни, тобто ціни, за якими паливо продається на заправках».
Якщо ціни таки підуть вгору, то перш за все – на дизельне паливо. «По бензину ситуація більш спокійна. На нього встановлені вищі торговельні надбавки, і вони можуть замортизувати зростання роздрібної ціни. Була націнка 6 грн, стане 4. Думаю, ринок це якось проковтне», – говорить експерт.
А ось ситуація з дизельним паливом, вважає він, більш чутлива. Оскільки в нього менший запас міцності щодо націнки заправних станціях. І в умовах зростання закупівельних цін це буде створювати тиск на роздрібні ціни.
«Сьогодні є вже оптові пропозиції по 50 грн за літр дизпалива, тоді як половина роздрібного ринку працює по цінах в діапазоні 52-53 грн за літр. Така ціна вже на колонці. Думаю, трейдери змушені будуть підвищувати ціни на дизпаливо», – прогнозує Сергій Куюн.
Втім, зауважує він, це не точні висновки, оскільки дуже часто шокова реакція ринку на рішення, подібні до тих, яке ухвалив ОПЕК, згодом швидко минає. І ціна на нафту після різкого зростання може відкотитися. «Можливо не на колишні позиції – 85-88 доларів за барель, а, наприклад, 90-92 дол. Тож, я поки почекав би з остаточними висновками про підвищення цін на паливо. Але ймовірність така існує, і вона не пов’язана з ситуацією в країні, а випливає сугубо із зовнішніх факторів», – пояснює Сергій Куюн.
Завдяки тому, що учасникам ринку разом з урядом вдалося повністю перебудувати логістику постачання палива через західний кордон, від дефіциту бензину та дизпалива Україна застрахована.
Замість великих вузлів, куди надходило паливо раніше і які атакував агресор, воно йде на наш ринок чисельними струмочками, які практично неможливо знищити. Це основна запорука того, що Україна буде з пальним. «Зрозуміло, що йде війна, і можуть бути різні непередбачувані повороти подій, але я не можу зараз уявити собі варіант, коли нас залишать без пального. Тобто побудована така розгалужена система постачання, що не вистачить ніяких ракет, щоб її зруйнувати», – каже Сергій Куюн.
Однак що стосується ціни на паливо, то тут зробити довгостроковий прогноз важко. Оскільки у всього світу і, зокрема, у Європи попереду два виклики. Перший з них в тому, що 5 грудня 2022 року починає діяти ембарго на постачання російської нафти до Європи. Другий – це ембарго на російські нафтопродукти, яке вводиться 5 лютого 2023 року. «Європа дуже залежна від цих постачань. А ми, в свою чергу, залежимо зараз від Європи, звідки завозимо паливо. Через це ситуація стає більш напруженою, і ніхто не може змоделювати, як вона буде розвиватися в подальшому», – коментує експерт.
Трейдери вже шукають нові джерела постачання. Здебільшого це азійські країни, арабські країни, які будуть заміняти обсяги російських поставок на європейські ринки. Однак ситуація дуже нервова. Треба розуміти, що будь-яка країна буде думати як забезпечити паливом, перш за все, себе. Інтереси України тут для інших держав – другорядні.
Українські трейдери вже зараз ведуть активні переговори з тим, щоб підписати якісь довгострокові контракти. Але одним з показників серйозності ситуації є те, що ніхто зараз довгострокові контракти підписувати не бажає. Втім, експерти висловлюють обережний оптимізм щодо здатності українського ринку палива впоратися і з цією проблемою.
«На відміну від постачання природного газу, пальне та сировина для його виробництва вже давно переміщується багатьма альтернативними шляхами. Для цього є багато транспорту і термінали, готові приймати великі обсяги нафтопродуктів. Відповідно, я думаю, це питання вирішиться», – говорить Сергій Куюн.
Війна кардинально змінила роботу ринку нафтопродуктів в Україні, а в умовах дефіциту пального змусила владу вдатись до радикальних кроків. Зокрема, з 17 березня ставки ПДВ на імпорт та постачання моторних бензинів, дизелю та скрапленого газу були зменшені до 7%. Також був скасований акциз на пальне, який до вторгнення Росії приносив у казну до 70 млрд грн на рік. Це дозволило знизити ціну на бензин у середньому на 10-12 грн за літр.
В останній тиждень квітня в Україні знов почався дефіцит палива на АЗС. Для вирішення проблеми 29 квітня уряд підвищив граничні ціни на бензин і дизельне паливо на 40-43%. А вже 17 травня уряд призупинив цінове регулювання на ринку палива. За оцінками Кабміну, після цього рішення очікувані граничні ціни на дизельне паливо мали бути не вище 58 грн за літр, а на бензин – не вище 52 грн за літр.
Згодом Держпродспоживслужба почала перевірки АЗС через завищені ціни на паливо.
Ближче до середини літа трейдерам вдалося наситити ринок ресурсом: пальне з’явилося на всіх АЗС у всіх регіонах. Крім того, поступово на заправках почали знижуватися ціни.
Стабілізація ситуації на ринку та дефіцит держбюджету змусили уряд порушити питання про повернення акцизів. Кабмін вніс у парламент відповідний законопроєкт, який 21 вересня Верховна Рада підтримала.
Згідно з положеннями закону на пальне були знову встановлені акцизи у розмірі:
Повернення ставки ПДВ з поточних 7% до 20%, як було до війни, поки вирішили відкласти.
Ініціюючи повернення акцизів, в уряді наголошували, що намагалися обрати найбільш сприятливий момент для повернення акцизів. «Зараз ціни на світових ринках продовжують падати. Сподіваюся, що підвищення роздрібних цін буде в межах похибки», – зазначав тоді міністр інфраструктури Олександр Кубраков.
«Падіння світових цін створює потенціал для зниження цін в Україні на 3-4 гривні за літр. Акциз перекриє це зниження, внаслідок чого ціни стабілізуються біля поточних позначок: бензин А-95 – 50-52 гривні за літр, дизпальне – 51-53 гривні», – прогнозував директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
На сьогодні помітного коливання цін на пальне в Україні не спостерігається. Згідно з даними сайту Minfin, вартість:
Раніше Інформатор писав, чи очікується в Україні підвищення цін на пальне на фоні повернення акцизу.
Також ми повідомляли про те, що окупанти викрали заступника гендиректора Запорізької АЕС.
Ольга Чорна