Ціни на ринку нафтопродуктів мають утримуватись за рахунок конкуренції
Вже котрий день українці розпочинають свій ранок у кілометрових чергах за пальним, яке буквально в одну мить стало дефіцитним товаром. Бензин продають втридорога, та ще й в обмеженій кількості, чи не по «одному літру до рук». Водії за давньою звичкою намагаються запастись, скільки вдасться – раптом потім того не буде. Подекуди оператори АЗС взяли в торгівлі тайм-аут, очікуючи на «кращі ціни», і взагалі відмовляються залити хоча б кілька літрів автовласникам, щоб вони змогли доїхати до свого пункту призначення.
Днями президент України Володимир Зеленський під час чергової наради з урядом знову порушив паливне питання. Чи вдасться найближчим часом вирішити питання з паливом на заправках і яка нині собівартість пального, розбирався Інформатор.
Складна ситуація з паливом склалася по всій території України. Частково дефіцит пального викликаний тим, що великі обсяги витрачаються для забезпечення військових. Також на можливості забезпечення України пальним вплинуло руйнування інфраструктури. Близько 30 нафтобаз було знищено окупантами за період війни. Після завданих авіаударів зупинився Кременчуцький нафтопереробний завод – найбільший виробник бензину та дизельного палива в Україні. Відновити його роботу в умовах війни вкрай складно та небезпечно. Отже, про бензин марки А-92 доведеться забути, адже Кременчуцький НПЗ був єдиним у країні, де його виробляли.
Тому, за словами експертів, закрити потреби у паливі можна лише за рахунок нарощування виробництва на невеликих НПЗ та збільшення імпорту. А точніше, за рахунок налагодження нових зв'язків щодо імпорту, адже і до повномасштабної війни понад половину нафтопродуктів завозилося на українські АЗС із росії та білорусі.
Член Економічного дискусійного клубу Олег Пендзін каже, що цілком логічно, що з початком війни цей ринок закрився. Також Україна мала можливість отримати танкери з Азербайджану. Наразі цей варіант також заблокований.
«Після того, як постачання пального (а це 75%) припинилося, виник дефіцит. Потім орки потужно вдарили по нафтобазах, де вибили залишки резервів. Згодом ракета прилетіла до Кременчуцького НПЗ, який давав 25% нафтопродуктів українського ринку. Його двічі бомбили, і він зупинився», — пояснює фахівець.
Наразі весь бензин в Україну доставляють з Європи. Постачання палива зараз йде з різних напрямків – Польща, Литва, Угорщина, Румунія. Але через ускладнену логістику, пальне доїжджає в Україну мало не золотим, оскільки найбільша проблема — його доставка. Поки паливо потрапить до України, воно проходить «сім кіл пекла».
Крім цього, через те, що наші порти окуповані та заблоковані росіянами, крупнооптові поставки стають неможливими. Західні виробники дрібними партіями намагаються переправити нафтопродукти залізницею за допомогою бензовозів, іншої альтернативи немає.
Однак тут є одне «але» - європейська колія вужча за українську, а переставляти вагони на інші колісні пари на кордоні – це додаткові витрати. Крім того, подовжилися і шляхи доставки: якщо раніше бензовоз проїжджав від кордону до заправок максимум 300 км, то зараз доводиться шукати інші, довші маршрути, щоб не потрапити під ворожі обстріли. У підсумку кілометраж збільшився мало не втричі, відповідно це призводить до подорожчання палива щонайменше на 2 грн/л.
На жаль, рашистська орда не спить і систематично завдає ракетних ударів по залізничних артеріях, щоб вивести їх з ладу і тим самим унеможливити доставку пального.
До проблем з логістикою додалася нестача цистерн та бензовозів, що також позначилося на суттєвому подорожчанні бензину.
Щоб ціна на пальне на АЗС не лізла вгору, уряд узяв це питання під контроль, встановивши на нього граничні ціни. Однак компанії не дуже зраділи цьому рішенню: все частіше вони скаржаться, що працюють у збиток і продають паливо нижче за собівартість, адже розрахунок за формулою Мінекономіки показує, що вартість бензину повинна бути не менше 45 грн/л за нинішніх 34,10 грн, а за дизпаливо – 48 грн/л за 38,7 грн.
Перспективи для українського паливного ринку зараз далеко не найкращі.
Проте бензинову лихоманку, запевняють експерти, вирішити цілком реально, скасувавши державне регулювання цін.
До речі, деякі учасники ринку вдали, що не помітили рекомендації уряду і продають бензин вже за ціною 40 грн/л, а дизпаливо – 45 грн/л. І це ще не межа.
«Під час війни паливна криза зберігатиметься постійно, проте її можна пом'якшити. Зараз у нас немає можливості отримувати нафту морем, також не можемо швидко відбудувати зруйновані нафтопереробні заводи чи нафтопарки, не вдається налагодити і логістичні ланки. Тому, щоб мінімізувати негативні наслідки нестачі бензину, необхідно покращити державне регулювання та скасувати запроваджену стелю тарифів на паливо», - зазначив енергетичний експерт Володимир Омельченко.
Фахівець каже, що ціни на ринку нафтопродуктів мають утримуватись за рахунок конкуренції. У той же час, щоб вартість не була захмарною, необхідно посилити контроль, але не з боку уряду, встановивши граничну ціну, а правоохоронцями, які мають чітко та професійно відстежувати, щоб не було безпідставного подорожчання. Окрім цього, Омельченко пропонує запровадити кримінальну відповідальність чи великі штрафи для недобросовісних продавців, які вдаються до зловживань.
Історія з державним регулюванням не нова. Неодноразово після такого «контролю» цін товари просто зникають. І це не дивно, адже підприємці не хочуть продавати нічого дешевше за собівартість. І якщо у Львові чи Івано-Франківську вартість бензину ще може бути у рамках урядового ліміту, то у Дніпрі чи Одесі вже ні.
«Має бути баланс між складною ситуацією, що виникла з логістикою, та бажанням трейдерів заробляти. Якщо ціни на пальне повністю відпустити у вільне плавання, це призведе не лише до зростання вартості на бензин, а й до подорожчання всіх товарів», - зазначає економічний експерт Ігор Гарбарук.
Фахівець додає, що ціни автоматично злетять вгору абсолютно на все. І насамперед ми це побачимо на цінниках на продукти харчування та товари першої необхідності. Тому і держава, і трейдери мають працювати чітко, щоби не створювати таких умов.
Нещодавно Кабмін підвищив торгову надбавку на бензин та дизпаливо на 40% та пообіцяв, що проблеми з паливом будуть вирішені протягом тижня. Однак, як ми вже бачимо, ця обіцянка не виконана. І незважаючи на те, що 7 травня президент Зеленський знову зажадав від уряду якнайшвидшого вирішення питання, за словами експертів, вихід з паливної кризи в умовах війни - складне завдання. Слід зазначити, що держрегулювання цін уряд так і не скасував, а на АЗС кажуть, що продаж палива за таких умов є збитковим. Крім того, оперативно не вдається вирішити проблему дефіциту постачання палива з Європи, оскільки катастрофічно не вистачає бензовозів та водіїв плюс існує бюрократична тяганина. Також міністр економіки Юлія Свириденко повідомила, що уряд звернувся до міністра закордонних справ Дмитра Кулеби, щоб він, у свою чергу, попросив міжнародних партнерів надати Україні «зелений коридор» у портах Східної Європи.
Деякі мережі відкрито бойкотують рівень цін, підвищуючи вартість палива до 40 гривень та більше.
Зараз дефіцит ресурсу лише зростає, а разом із ним продовжують підвищуватися і ціни на пальне.
Сьогодні у багатьох західних регіонах бензин продається вже по 50 грн. Але навіть за такою ціною люди закуповують його каністрами, оскільки все частіше стали поширюватися чутки, що вартість ще зросте та сягатиме чи не 100 гривень за літр.
Отже, автовласники тепер не вибирають, яким видом палива їм заправлятися, тепер існує одна марка – бензин.
Раніше Інформатор повідомляв, Україна шукає нових шляхів постачання палива: ціни на бензин мають стабілізуватися
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.