Загроза з неба. Для чого рф накопичує бойову авіацію на кордоні з Україною

Читать на русском

Кремль готується відзначити річницю початку війни бомбардуванням України, але чи вдасться це йому?

Читать на русском
Загроза з неба. Для чого рф накопичує бойову авіацію на кордоні з Україною
Оскільки російські сухопутні війська виснажені, в кремлі планують перетворити війну на повітряний бій

Кремль готується відзначити річницю початку війни бомбардуванням України, але чи вдасться це йому?

Станом на 20 лютого  росія втратила в Україні 299 військових літаків з початку війни. Але в неї залишилося, за підрахунками західних розвідок, ще близько 1500 машин. Тож, повідомлення про зосередження військової авіації рф біля українських кордонів багато хто зв’язав із загрозою масованого авіанальоту чи ракетного удару на річницю російського вторгнення в Україну. Інформатор розбирався, наскільки ця загроза реальна.  

 

Змарнована перевага 

З перших днів війни однією з найбільш слабких ланок в обороні України було повітря. Через кількісну і якісну авіаційну перевагу російської армії західні експерти пророкували швидку поразку Києва в цьому компоненті. Але пророцтва не здійснились.

У перші дні війни російські ВПС спочатку завдали ударів по радіолокаційних системах далекого виявлення та зенітно-ракетних комплексах, які були частиною системи ППО України. Але з якоїсь причини не довели справу до кінця і потім втратили ініціативу.

“Було пошкоджено низку систем, але росіяни не знищили все, що було в українців, для досягнення переваги в повітрі. Можливо, тому що не мали такого досвіду, а їхня доктрина не вчить цього пілотів. А коли вони втратили ініціативу, Україна змогла переміщати свої мобільні комплекси, ЗРК, свої ПЗРК по полю бою. Потім Україна отримала перевагу, перемістивши їх ближче до лінії фронту, і це ще більше обмежило можливості російських літаків діяти, бо вони потрапили до зони дії цих переносних систем та мобільних ЗРК”, – розповів виданню Радіо Свобода Бен Кейвс, старший науковий співробітник RAND.

Зрештою, попри невтішні для України прогнози, росії не вдалося досягнути колосальної переваги в небі. Часті випадки збиття російських бойових машин з часом призвели до більш виваженого їхнього використання та зменшення активності в українському небі. 

Зліт Су-25
Попри те, що росія не здобула повного контролю над небом, за оцінками експертів в неї залишилося 700-800 літаків, що вона може застосувати в Україні. 

 

 

Вони повертаються!

Днями американська Financial Times повідомила про стягнення до кордонів України російської авіації. Автори повідомлення послались на розвідувальну інформацію НАТО, яка свідчить про зосередження поблизу української території військових літаків та гелікоптерів рф.

За словами співрозмовника видання, оскільки російські сухопутні війська виснажені, накопичення авіації є ознакою того, що росія хоче перетворити війну на повітряний бій. Для того, щоб захиститись, Україні вкрай необхідно більше засобів протиповітряної оборони й боєприпасів до них, вважає джерело.

За даними Financial Times, приблизно 80% авіації РФ збережено і готово до бою. Автори статті вважають, що москва готується розпочати повітряну операцію, вивівши перед тим з ладу українську протиповітряну оборону.

пара літаків Су-25
Наразі в бойових діях в Україні приймає участь Су-24 та Су-25. У бій вони йдуть парами

 

 

Другого Перл-Гарбора не буде

Інформатор звернувся за коментарем з цього приводу до військового експерта, полковника запасу ЗСУ Романа Світана. За його словами, говорити про средоточення літаків на кордоні – дещо неграмотно. 

“Це не танки, не боєприпаси, не жива сила. Навіщо літаки концентрувати в одному місці? Кілька сотень кілометрів для літака – це не відстань. Середній бойовий радіус штурмовика-бомбардувальника Су-24 чи Су-25 – 500-600 км. А у нових “сушок” – таких, як Су-30, Су-34 та Су-35 – бойовий радіус сягає 1000 км. Тобто для того, щоб літак міг виконати бойове завдання, скажімо, в районі Бахмута, йому необов’язково бути біля кордону. Він може злетіти з аеродрому в Енгельсі – відпрацювати і повернутися обратно. Це не проблема. Тому ніхто літаки біля кордонів України не збирав”, – пояснює експерт. 

Російські літаки, каже Світан, розташовані на 40 аеродромах по периметру України – в Білорусі, п’яти областях рф (Курській, Белгородскій, Ростовській, Брянській та Воронезькій) та на окупованій території України, в основном – в Криму. І всього їх, за підрахунками експерта, 700-800. 

“Але ніколи всі ці літаки одночасно не злетять. Це просто нереально, оскільки російські пілоти не навчені літати ні ескадрильями, ні полками, ні бригадами. Навіть у прифронтовій зоні вони працюють парами. Тому масованої атаки, масованого нальоту точно не буде. Вони просто цього не зможуть зробити”, – стверджує Світан.

Своєю чергою військовий аналітик Андрій Коваленко вважає авіаційну атаку окупантів малоймовірною, оскільки українська ППО здатна дати відсіч.

“Логіка нібито в тому, що ворог виснажить систему нашої протиповітряної оборони і літаками почне летіти аж на Київ, все знищуючи на своєму шляху. Цього боятися не варто. Другого “Перл-Гарбора” у виконанні росіян годі очікувати. Навіть після масованих обстрілів і нальотів “Шахидів” наша ППО швидко перезаряджається. З іншого боку – в нас є мобільні групи ППО з переносними ПЗРК, які також вдало працюють по авіації. Авіація ворога знищується також з “Ігли” – і літаки, і гвинтокрили”, – пояснює Інформатору Коваленко.

За словами Коваленка, навіть якщо окупанти здійснять масований ракетний обстріл, пустять “Шахіди”, виснажать українську систему ППО і пустять свою авіацію, це буде політ в один кінець:

“Кудись вони зможуть залетіти, але в більшості випадків літаки будуть збиті мобільними групами, протиповітряної оборони зокрема. Ворог втратить критичну кількість своєї авіації. Це буде їхній останній бойовий виліт”.

Збитий Су-25
Політ в один кінець - українські експерти вважають малоймовірними масовані авіаналіти ворога

 

 

Наступ та застосування авіації – дві складові одного

“Не варто розділяти загрозу наступу росіян і застосування авіації. Це дві складові одного. Класична військова наука вчить – якщо плануєш йти в наступ, маєш зробити три речі: примусити свого опонента зупинитися й перейти в оборону; почати панувати в повітрі, щоб не дати йому піти в контрнаступ; маєш нищити всі його резерви, логістичні ланцюжки, запаси – і для цього теж потрібна авіація. Тому, коли ми кажемо, що росіяни готуються до наступу, то це обовʼязково і про авіацію”, – розповів в інтервʼю “Бабелю” міністр оборони Олексій Резніков.

Говорячи про шанси росіян на успішну повітряну кампанію, Резніков наголосив, що це залежатиме від кількох факторів. Серед них майстерність пілотів, погода, маневреність і технічний стан літаків. 

Міністр також звернув увагу на те, що українським військовим вдалося знищити більшість льотної еліти росіян, і зараз у них літають переважно молоді та менш досвідчені пілоти.

До речі, офіційна цифра уражених російських літаків, за даними Генштабу ЗСУ, становить 299. Інститут вивчення війни надає іншу кількість знищених російських машин – приблизно 120. Але, за словами військового експерта Романа Світана, останнім часом в районі активних бойових дій українські військові кожного тижня збивають по 2-3 ворожі “пташки” – серед яких штурмовики, бомбардувальники та гелікоптери.  

У випадку, якщо кремль все ж таки зважиться на масштабну авіаційну атаку по Україні, багато що залежатиме від масованості нальоту, зауважує Олексій Резніков. Адже чим більше в атаці буде задіяно літаків, тим більше українській ППО потрібно буде випустити протиповітряних ракет. 

“Умовно кажучи, на одну ціль – дві ракети. Якщо 20 літаків – 40 ракет, 100 літаків – 200. Ризики є, але не треба це сприймати так, що все пропало. Наші партнери це усвідомлюють, тому займають таку активну позицію”, – говорить міністр, маючи на увазі активну допомогу західних партнерів в нарощуванні можливостей української ППО.

Повітряні сили на сьогодні вже озброєні сучасною західною технікою, як-от IRIS-Т, NASAMS, численними ПЗРК різних видів та ЗРК ППО Сухопутних військ, такими як французький Crotale чи німецький Gepard.

“Росіяни навряд чи наважаться залітати до нас в повітряний простір”, – зазначає Речник Повітряних Сил ЗСУ Юрій Ігнат Ігнат.

NASAMS в Україні
За умови масованого наліту літаки зіткнуться з українською ППО, що підсилено сучасними засобами, такими як NASAMS та Iris-T. Для більшості пілотів першій виліт стане останнім. 

 

Альтернативний погляд 

Тим часом, міністерство оборони Великої Британії повідомляє, що на даний момент рф використовує на війні в Україні таку саму кількість літаків, як і протягом багатьох місяців перед тим, і навряд чи готується до різкого розширення повітряної кампанії. 

І хоча кількість бойових польотів російських літаків, за даними британського військового відомства, в останні сім днів збільшилася, наразі активність авіації рф приблизно відповідає середньодобовій нормі, що спостерігається з літа 2022 року.

“Загалом російська авіація, як і раніше, значно відстає у війні, що стримується високою загрозою з боку української ППО, і розосередженим базуванням через загрозу ударів по російських аеродромах”, – заявила британська розвідка в недавньому зведенні.

За даними міноборони Британії, російські бойові літаки діють майже виключно над територією, що утримується рф, що не дозволяє їм ефективно виконувати свою ключову ударну роль.

“Однак малоймовірно, що ВКС нині готуються до різко розширеної повітряної кампанії, оскільки за нинішніх умов бою вони, ймовірно, зазнали б неприйнятних втрат літаків”, – вважають у Лондоні.

Раніше Інформатор повідомляв про, що вже у березні в Україні буде західна військова техніка та снаряди.

Також ми писали про те, що Головнокомандувач ЗСУ Залужний та головнокомандувач збройних сил НАТО Каволі обговорили нову військову допомогу Україні.

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.