Загроза нового дефіциту? Ажіотаж на генератори збільшив попит на дизель та бензин

Масове використання генераторів створює додатковий тиск на ринок пального, але не тільки він

Загроза нового дефіциту? Ажіотаж на генератори збільшив попит на дизель та бензин
Чи варто очікувати підвищення цін?

Попит на бензин і дизельне пальне в Україні збільшився на 10–20% через використання генераторів під час відключень електроенергії. Це констатують власники мереж АЗС. Чи спровокує це новий стрибок цін та дефіцит палива на заправках? 

Ніяких передумов

Дефіциту палива в Україні не передбачається, попри можливе збільшення попиту на бензин і дизель через використання генераторів. На цьому наголошував прем’єр-міністр Денис Шмигаль ще тиждень тому.

Він запевняв, що уряд перебуває в постійному діалозі з мережами пального і уважно стежить за балансом імпорту та споживання. Україна останніми місяцями імпортувала близько 700 тисяч тонн палива щомісяця, такий обсяг дозволяє забезпечити споживачів, додав Шмигаль.

Не вбачав ознак кризи на українському ринку палива тоді і директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн. Невелике збільшення у роздрібній вартості ціни на пальне на 1 гривню за літр пов’язане з використанням генераторів, констатував Куюн. Але за тиждень-другий, прогнозував він, ціни повернуться на стару позначку.  

Запаси пального почали знижуватися

Наразі у деяких мережах АЗС констатують збільшення попиту на бензин і дизельне пальне. Як повідомляє Forbes  на OKKO його оцінюють у 10–15%. У Socar називають ще більший показник – 20%.

"Запаси пального почали знижуватися, але ситуація контрольована. Щоб не допустити нулів на стелі, як це було навесні та влітку 2022-го, ОККО збільшує імпорт пального", – каже директор з маркетингу ОККО Василь Дмитрів.

Не генераторами єдиними

Директор спеціальних програм НТЦ “Психея” Геннадій Рябцев оцінює ситуацію з паливом в Україні як прогнозовану.

"Нафтове ембарго вводиться, російська нафта не перероблятиметься на НПЗ у Євросоюзі – і на вільному ринку палива, тобто там, куди потрапляють надлишки нафтопродуктів після виконання контрактів, такого палива буде дедалі менше", – пояснює він. 

Крім того, звертає увагу гендиректор групи компаній Prime Дмитро Льоушкін, зростання попиту на пальне зумовлене сезонним сплеском активності перед святами. Він буде зростати до кінця грудня, а потім ситуація стабілізується, каже Льоушкін.

Сергій Куюн погоджується з тим, що ситуація в Європі, яка ускладнилася у зв’язку із початком дії ембарго на російську нафту, може призвести до зростання цін в Україні. За його словами, вартість палива може збільшитися на 3–4 грн за літр.

"Пального мало, вільних партій майже немає. Ціни починають зростати, – каже експерт. – Тож, використання генераторів створює додатковий тиск, але не є вирішальним чинником".

"Сухих" заправок не буде?

Щодо ймовірного дефіциту, то власники заправочних мереж його не прогнозують. “У когось буде бензин, у когось – дизель. Потрібно буде бути готовим, що доведеться пошукати паливо. Але “сухих” заправок не буде”, – говорить Дмитро Льоушкін.

У мережі Socar теж вважають, що збільшення попиту на паливо, яке відбувається через використання генераторів, не призведе до паливної кризи. За словами її пресслужби, мережа зберігає на нафтобазах запас на 10–14 днів і не планує переглядати ціни через ситуацію на внутрішньому ринку. “Хоча через зовнішні чинники – можливо”, – додають в Socar.

Нагадаємо, що Нацбанк України прогнозував подорожчання палива на заправках наступного року. Підвищення цін протягом 2023 року очікується приблизно на 20%. 

Раніше Інформатор писав про те, як правильно зберігати запаси пального на випадок дефіциту вдома. 

Також ми давали прогнози експертів – що буде з цінами на продукти та пальне в Україні.

Ольга Чорна

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube