Святий Йосип: штучний інтелект викрив шахрайство Рафаеля - Мадонна з трояндою приховує підступ

Читать на русском

"Мадонна-делла-Роза" або "Мадонна з трояндою" століттями інтригувала знавців і експертів мистецтва.

Читать на русском
Живопис, Рафаель, епоха Відродження, італійські художники, ШІ, мистецтво
ШІ зробив висновок, що темне зображення Йосипа в "Мадонні-делла-Роза", ймовірно, не належить авторові полотна Рафаелю!

"Мадонна-делла-Роза" або "Мадонна з трояндою" століттями інтригувала знавців і експертів мистецтва.

Штучний інтелект дійшов висновку, що темне зображення Йосипа в "Мадонні-делла-Роза", ймовірно, належить іншому автору. І, відповідно, не належить майстрові епохи Відродження Рафаелю, якого вважають творцем цього полотна. Таємницю навколо давно обговорюваного шедевра Рафаеля, який висить в Національному музеї Прадо в Мадриді, можливо, вдалося розгадати за допомогою алгоритму штучного інтелекту. Останній розробили в Бредфорді.

"Мадонна-делла-Роза" або "Мадонна з трояндою" століттями інтригувала знавців і експертів мистецтва. На картині зображені Марія, Йосип і немовля Ісус з немовлям Іоанном Хрестителем. Вважалося, що це робота Рафаеля, поки в XIX столітті не виникли сумніви. Дехто вважав, що фігура Йосипа не могла бути створеною рукою Рафаеля, в той час як інші думали, що інший автор написав якраз нижню частину з трояндою. В Іспанії ж картину завжди приписували саме Рафаелю, пише The Guardian із посиланням на Heritage Science.

Можливо, Рафаель, прималював свою Мадонну та ще двох героїв на кимось розпочает полотно?
Можливо, Рафаель, домалював свою Мадонну та ще двох героїв на кимось розпочате полотно?

Нині полотно протестував штучний інтелект, розроблений професором візуальних обчислень в Бредфордському університеті Хасаном Угайлом. Його висновок полягає в тому, що більшу частину картини написав Рафаель, але обличчя Йосипа написано іншою рукою. Нижня частина "швидше за все" також написана самим Рафаелем.

Як ШІ це робить

Алгоритм ШІ розробили після того, як він надзвичайно детально розглянув 49 робіт Рафаеля, в авторстві яких сумніву немає. А отже ШІ отримав можливість розпізнавати автентичні роботи художника з точністю в 98%.

"Комп’ютер дуже детально розглядає картину. Тобто не лише обличчя, але й усі його частини та вивчає палітру кольорів, відтінки, тональні значення та мазки. Він "розуміє" картину фактично на мікроскопічному рівні, вивчає всі ключові характеристики руки Рафаеля", - пояснив учений.

У випадку з Мадонною початкове тестування показало, що це 60% Рафаеля. Потім комп’ютер переглянув картину по частинах і дійшов висновку, що саме обличчя Йосипа не є роботою Рафаеля.

"Програмний аналіз переконливо продемонстрував, що тоді як три фігури - Мадонни, Ісуса та Іоанна Хрестителя - це однозначно Рафаель, то святий Йосип – ні, його намалював хтось інший", - йдеться в резюме дослідження.

Дослідники також протестували іншу обговорювану картину, відому як "Мадонна Хаддо", яка висить у Хаддо Хаус в Шотландії. Його як справжнє полотно Рафаеля придбав у XIX столітті Джордж Гордон, 4-й граф Абердін, який був прем’єр-міністром у 1852–1855 роках. Пізніше його приписали другорядному художнику Інноченці да Імолі.

ШІ визначив, що полотно "Мадонна Хаддо" також належить Рафаелю.
ШІ визначив, що полотно "Мадонна Хаддо" також належить Рафаелю.

У 2016 році історик мистецтва Бендор Гросвенор заявив, що полотно повністю написане Рафаелем. Експерти Національної галереї пізніше сказали, що це малоймовірно. Нині ШІ визнав, що ця робота, скоріше за все, таки належить Рафаелю. 

Що передувало дослідженню: ще одне полотно Рафаеля

Раніше автор цього дослідження вже використовував комп’ютерне розпізнавання обличчя за допомогою штучного інтелекту. Саме у такий спосіб також визначили, що полотно "Тондо де Бресі" також належить авторству Рафаеля. Автор дослідження весело зізнається, що "нічого не знає про мистецтво", і що історики мистецтва сприймають його "творчість" дещо прохолодно.

Полотно "Тондо де Бресі".
Авторство полотна "Тондо де Бресі" досі викликає сумніви.

"Я думаю, є страх. Вони вважають, що ми наївні, що ми не знаємо, що робимо", – сказав він.

Чи замінить ШІ людину у мистецькій сфері

Втім сам автор дослідження вважає, що історики мистецтва врешті-решт побачать в ШІ додатковий спосіб підтвердження автентичності видатних робіт. При цьому він наголосив, що не вірить, що ШІ замінить людину.

"Процес автентифікації твору передбачає розгляд багатьох аспектів… його походження, пігментів, стану твору тощо. Таке програмне забезпечення можна використовувати як один із інструментів для допомоги в цьому процесі", - пояснив професор.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.